شناسه خبر:63505
1401/9/17 09:20:21

سپهرغرب، گروه خبر: معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استاندار کردستان از مسئولان دستگاه‌های مختلف خواست زمین‌های مازاد خود را در اختیار نهادهای فرهنگی ازجمله کتابخانه‌های عمومی قرار دهند و در این زمینه تنگ‌نظری نداشته باشند.

عبدالله رشیدی‌پور روز چهارشنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی کردستان اظهار کرد: در حال حاضر در اکثر شهرهای استان زمین‌های مازاد زیادی در اختیار برخی از دستگاه‌ها قرار دارد که بلااستفاده است بنابراین باید تلاش کنیم این زمین‌ها را ساماندهی کرده و به مکان‌هایی فرهنگی برای استفاده مردم تبدیل شوند.
وی افزود: امروز کتابخانه‌ها به پاتوقی فرهنگی برای آحاد جامعه تبدیل شده بنابراین می‌طلبد همه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در این زمینه ورود کرده و برای ایجاد کتابخانه در مناطق مختلف شهری و روستایی تلاش کنند که همین استفاده از زمین‌های مازاد خود قدم بزرگی در این راستا است.
معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استاندار کردستان یادآور شد: در حال حاضر سرانه مطالعه ما پایین است و همین امر منجر به همراهی عده‌ای افراد ناآگاه با گروه‌های معاند و ضد انقلاب شده است دشمن نیز از این مسئله سوءاستفاده می‌کند و فضای فرهنگی ما را مورد هدف قرار داده است، بنابراین وظیفه ما در این راستا بسیار سنگین است.
رشیدی‌پور با تأکید بر تلاش برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین آحاد جامعه به‌ویژه جوانان و نوجوانان گفت: مدیران و معلمان می‌توانند در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده و دانش‌آموزان را به روش‌های مختلف و با معرفی کتاب و طرح مسئله به خواندن ترغیب کنند.
ایجاد پایگاه فرهنگی اجتماعی در روستاها
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی بنا داریم در روستاها پایگاه فرهنگی، اجتماعی ایجاد کنیم، ضمن اینکه در حال حاضر در بسیاری از روستاها کتابحانه‌ها تنها پایگاه فرهنگی آن منطقه به‌شمار می‌‌روند بنابراین از فرمانداران، بخشداران و دهیاران درخواست داریم مکان‌های بلااستفاده خود را در اختیار ما قرار دهند.
محمد مخدومی بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه احداث، بهسازی و نوسازی کتابخانه‌ها در سطح استان انجام شده است، گفت: افتتاح کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای، تعمیر و بهسازی کتابخانه فردوسی، به‌روزرسانی کتابخانه مطهری، افتتاح کتابخانه روستایی در روستاهای تنگی‌سر، دزلی و میره ده ازجمله این اقدامات است.
وی ایجاد کتابخانه در ناحیه منفصل شهری نایسر را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در حوزه کتاب و کتابخوانی اعلام کرد و افزود: این کتابخانه یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین مکان‌های کتابخانه‌ای در استان است که در این ناحیه ایجاد شده و از پیشرفت خوبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود تا اسفند جاری به بهره برداری برسد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان ادامه داد: در حوزه کتاب و کتابخوانی، این دیدگاه نادرست وجود دارد که مردم ایران با مقوله خواندن و فرهنگ بیگانه هستند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این مساله مورد قبول نیست و ایران از لحاظ تعداد کتابخانه و نشر کتاب دارای رتبه اول در میان کشورهای اسلامی است.
وی یادآور شد: در حال حاضر در کتابخانه‌های عمومی مرکزی 40 نوع خدمت ارائه می‌شود که با استانداردهای جهانی مطابقت دارد، ضمن اینکه آمارها و ارقام در مورد کتاب و کتابخواتی در حوزه‌هایی مثل ناشنوایان و نابینایان اتفاقات خوبی در حوزه کتاب به شمار می‌رود.
پرداخت سه میلیارد تومان به کتابخانه‌ها از سوی شهرداری سنندج
شهردار سنندج نیز در این جلسه با اشاره به پرداخت نیم‌درصد درآمدهای شهرداری‌های به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی گفت: شهرداری سنندج در این راستا به وظیفه قانونی خود عمل کرده و از سال 1400 تاکنون سه میلیارد و 300 میلیون تومان به حساب کتابخانه‌ها واریز کرده است.
سید انور رشیدی با اشاره به انتخاب سنندج به‌عنوان پایتخت کتاب ایران اظهار کرد: اعطای این برند به هر شهری دلیل ماندگاری تا همیشه نیست بلکه هدف غایی آن تعمیق بخشی به کتاب و کتابخوانی در آن شهر است.
وی تأکید کرد: همه ما به‌ویژه متولیان فرهنگی وطیفه داریم در این راستا تلاش کنیم تا به آن هدف غایی برسیم و در این زمینه شهرداری سنندج آمادگی دارد تمام پارک‌ها، بوستان‌ها و فضاهای شهری را در اختیار ادارات فرهنگی برای این موضوع مهم قرار دهد.
در ادامه این جلسه اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی نظرات و برنامه‌های خود را برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در استان ارائه دادند.

شناسه خبر 63505