شناسه خبر:63578
1401/9/20 10:29:37

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه گفت: با ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیز امکانات موجود در مناطق مرزی، تردد و حضور زائران اربعین در این استان تسهیل می‌شود.

«بهمن امیری‌مقدم» روز شنبه با بیان اینکه استان با دارا بودن زیرساخت‌های بسیار مناسب بهترین محل برای تردد زائران حسینی به کربلای معلی در کشور است، افزود: درتلاش هستیم با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این زیرساخت‌ها را گسترش داده تا زوار حسینی با بهره‌مندی از خدمات مناسب از طریق استان کرمانشاه و این مرز عازم زیارت عتبات عالیات و شرکت در آیین اربعین شوند.
وی اضافه کرد: براساس تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری کرمانشاه و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) کشور این ستاد در حوزه‌های عمرانی، اجتماعی و اقتصادی طرح‌هایی را در استان اجرا خواهد کرد که یکی از این موارد تأمین نیازمندی‌های ستاد مدیریت و سامان‌دهی زائران اربعین حسینی (ع) در استان کرمانشاه است.
استاندار کرمانشاه اظهار کرد: در همین راستا این ستاد احداث جاده کمربندی خسروی به سمت نقطه صفر مرزی محل ترانزیت کامیون‌های تجاری به طول 2.8 کیلومتر با نام کمربندی «برکت» را احداث خواهد کرد.
امیری‌مقدم افزود: ستاد اجرایی حضرت امام (ره) همچنین احداث یک باب آشپزخانه مرکزی در قصر شیرین و مرز خسروی با ظرفیت پخت هر وعده 50 هزار پرس، تأمین 20 دستگاه آبسردکن صنعتی هزار لیتری، 200 عدد تانکر پنج هزار لیتری ذخیره آب شرب، 50 دستگاه پمپ آب، تأمین 10 دستگاه بسته‌بندی آب شرب، احداث 10 مکان آبخوری ثابت در قصر شیرین به خسروی و سومار و 100 دستگاه کولر آبی و 20 دستگاه سردخانه کانکسی را نیز تقبل کرده است.
وی یادآور شد: برای تکمیل زیرساخت‌های رفاهی زائران اربعین همچنین 500 عدد پروژکتور برای موکب‌ها و محل اسکان زائرین، 10 هزار متر مربع فرش و موکت برای اماکن اسکان، 30 دستگاه کانکس جهت استقرار و اسکان نیروهای اعزامی، 100 دستگاه کولر گازی، 25 دستگاه کانتینر، 30 دستگاه گیت گذرنامه برای مرزهای خسروی و سومار، 10 دستگاه یخ‌ساز با ظرفیت روزانه هفت تُن و بهسازی و توسعه مسجد جامع خسروی پیش‌بینی شده است.
امیری‌مقدم ادامه داد: برای تأمین رفاه زائران حسینی، این ستاد همچنین احداث 300 چشمه سرویس بهداشتی و حمام سیار، احداث 200 چشمه سرویس بهداشتی ثابت تهیه و تأمین تجهیزات دوربین‌های مداربسته سه دستگاه تلویزیون 55 اینچ برای پایش تصویری مرز خسروی و اتصال به قرارگاه ویژه اربعین را نیز تقبل کرده است.
وی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به‌عنوان یکی از مجموعه‌های موفق و اثرگذار در زمینه انجام پروژه‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف با رویکرد محرومیت‌زدایی نام برد و گفت: امیدواریم توافقات استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منشأ تحول‌های مثبتی در حوزه‌های عمرانی، کشاورزی، فرهنگی و صنعتی در استان شود.
مرز خسروی در شهرستان مرزی قصر شیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و درنهایت به حلب و سپس ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.
مرز رسمی خسروی در فاصله 15 کیلومتری قصر شیرین تا بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد و به‌دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.
قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.
در این شهرستان 14 واحد اقامتی شامل هتل و میهمان‌پذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک‌هزار و50 تخت از اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره‌مندی مردم قصر شیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

شناسه خبر 63578