شناسه خبر:63589
1401/9/20 10:51:20
تأکید رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان مطرح کرد:

ضرورت انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مدیریت شهری با سازمان بهزیستی

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان بر ضرورت انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مدیریت شهری با سازمان بهزیستی استان تأکید کرد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، سعید شهابی‌نیا در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا که با حضور مدیرکل، معاون، کارشناسان سازمان بهزیستی استان و نمایندگان جمعیت توان‌یابان برگزار شد، افزود: لازم است فهرست برنامه‌های همکاری برای تصویب در شورا براساس اولویت‌ها باشد تا بتوانیم به‌ترتیب آن‌ها اقدام کنیم؛ چراکه درصورت انعقاد تفاهم‌نامه و مشخص بودن مطالبات، به‌راحتی می‌توان مراحل انجامشان را پیگیری کرد.
وی با بیان اینکه توان‌یابان شهروند هستند و باید به اندازه و به نسبت برابر با دیگر شهروندان از امکانات جامعه استفاده کنند، اظهار کرد: در این راستا باید بسترهای لازم ازجمله مناسب‌سازی محیط و رفاهیئت برای آن‌ها فراهم باشد.
شهابی‌نیا ضمن تبریک روز جهانی توان‌یابان، تأکید کرد: مسئولان وظیفه دارند که نسبت به اعاده حقوق حقه معلولان اقدام کنند و در ساختن شهر و جامعه‌ای درخور آنان بکوشند؛ جامعه‌ای که هر شهروندش با هر درجه‌ای از توانایی و ناتوانی قادر به استفاده از امکانات شهری باشند و توان‌یابان نیز در آن نقش‌آفرین بوده و در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت کنند.
وی تأکید کرد: می‌طلبد در اجرای مصوبات یا مفاد تفاهم‌نامه نماینده‌ای از طرف شورا و شهرداری پیگیر موارد شده و رابط بین سازمان بهزیستی و مدیریت شهری باشد.
مسگریان: ضرورت‌ ایجاد بستر حضور توان‌یابان در جامعه
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: توان‌یابان نیازمند حمایت هستند و همه ما در قِبال آن‌ها مسئول هستیم و باید در راستای انجام وظایف خود به آن‌ها کمک کنیم.
محمود مسگریان با بیان اینکه در راستای تسهیل امور توان‌یابان مهم‌ترین اقدامی که باید انجام داد این است که بستر حضور این قشر را در جامعه فراهم کرد، افزود: بخش عمده‌ای از این اقدامات و بسترها به امور عمرانی و خدمات شهری مربوط می‌شود.
وی اضافه کرد: شورای اسلامی شهر در جهت تسهیل امور توان‌یابان و جانبازان به هرگونه درخواستی که از طرف شهرداری برای مصوبه به شورا ارائه می‌شود، کمک می‌کند.
 کاوسی‌امید: طرح خانه‌دار کردن خانواده‌های بالای دو معلول اجرایی شود
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه توان‌یابان در بسیاری از عرصه‌ها موفق عمل کرده‌اند، گفت: این قشر از جامعه دارای استعدادهایی هستند که باید همانند دیگر اقشار جامعه از ظرفیت و استعداد آن‌ها استفاده شود.
اکبر کاوسی‌امید با بیان اینکه معلولیت محدودیت نیست، اضافه کرد: این ادعا را می‌توان با موفقیت‌های قابل قبول و ارزشمندی که جامعه توان‌یابان در زمینه‌های مختلف تحصیلی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی کسب کرده‌اند، اثبات کرد.
کاوسی‌امید با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی و شهرداری همدان در حد امکان در حوزه‌های مختلف تسهیل امور توان‌یابان مشارکت داشته و اقداماتی انجام داده‌اند، گفت: لازم است در حوزه‌های مختلف به‌ویژه مناسب‌سازی حمل‌ونقل عمومی نیز اقدامات مناسبی صورت پذیرد.
وی اضافه کرد: تمامی مسئولین در جایگاه خود باید کمک کنند و این قشر مورد توجه جدی قرار گیرند.
رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: مسئولین و مدیران در جمهوری اسلامی باید در عمل به وظایف خود تلاش کنند و در قِبال آن پاسخگو باشند.
وی همچنین به مصوبه مجلس درخصوص خانه‌دار کردن خانواده‌های دارای دو معلول اظهار کرد: متأسفانه اجرای این مصوبه دو سال است که از طریق شورای اسلامی شهر پیگیری می‌شود، اما اقدامی نشده است؛ باید از این فرصت برای خانه‌دار کردن توان‌یابان استفاده کنیم.
این مقام مسئول اظهار کرد: مسئولین مرتبط باید درخصوص طرح خانه‌دار کردن خانواده‌های بالای دو معلول پای کار باشند و این مصوبه می‌بایست اجرایی شود.
شهردار همدان: 15 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود
شهردار همدان هم در این جلسه ضمن تبریک روز جهانی معلولین، گفت: در زمینه مناسب‌سازی فضای شهر اقداماتی صورت گرفته است، اما کافی نیست و با نقطه مطلوب فاصله داریم که این مهم را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.
سیدمسعود حسینی با اشاره به همکاری خوب شهرداری با دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مختلف، یادآور شد: این همکاری‌ها منسجم نبوده و پراکندگی دارد و لازم است به‌صورت متمرکز با انعقاد تفاهم‌نامه صورت پذیرد.
وی گفت: در حوزه حمل‌ونقل شهری 15 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه خواهد شد و سازمان توان‌یابان را نیز در این زمینه مورد نظر قرار داده است.
شهردار همدان تأکید کرد: لازم است کارگروه مشترکی برای همکاری سازمان بهزیستی و شهرداری براساس تفاهم‌نامه تشکیل و جلساتش برگزار شود.
 شاهقدمی: تمهیدات لازم برای بازگرداندن بیمارستان شهید بهشتی به سازمان بهزیستی اندیشیده شود
مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان نیز در این جلسه ضمن تشکر از توجه ویژه شورای اسلامی شهر و شهرداری به جامعه توان‌یابان، گفت: همکاری مدیریت شهری با سازمان بهزیستی در ارائه خدمات و تسهیل در امور توان‌یابان قابل تقدیر است.
محمدمهدی شاهقدمی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت توان‌یابان استان و شهر همدان، اظهار کرد: بیمارستان شهید بهشتی متعلق به سازمان بهزیستی است که برای مدت دو سال مقرر شد در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد، اما حدود 14 سال است که به‌عنوان بیمارستان از آن بهره‌برداری می‌شود.
وی ابراز کرد: لازم است تمهیداتی برای برگرداندن بیمارستان شهید بهشتی به سازمان بهزیستی اندیشیده شود، چراکه خود توان‌یابان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.
 مسئول دبیرخانه کمیته مناسب‌سازی استان: توجه به توان‌یابان در طرح جامع شهری
مسئول دبیرخانه کمیته مناسب‌سازی استان همدان نیز در این جلسه ضمن اشاره به مشکلات توان‌یابان، اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح جامع شهری در دست تدوین است، در این طرح از ضوابط شهرسازی برای افراد توان‌یاب غفلت نشود.
عبدالحسین نوری اضافه کرد: از طریق بازآفرینی در مرکز محلات می‌توان اقدامات مثمر ثمر را برای جامعه هدف معلولین انجام داد.
وی همچنین با اشاره به فعالیت کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان، اظهار کرد: می‌توانیم با همکاری شهرداری به کمک کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر، پروژه‌های سازمان بهزیستی را به‌صورت مشارکتی اجرا کنیم و این ظرفیت درآمدزایی برای هر دو نهاد خواهد داشت.
وی ضمن درخواست مناسب‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای تردد افراد دارای معلولیت، افزود: تجهیز خودروهای حمل‌ونقل عمومی از ضروریات است که انتظار می‌رود مدیریت شهری در این زمینه اقداماتی داشته باشد.
 نوروزی: رعایت حقوق توان‌یابان در توزیع عدالت اجتماعی
مسئول جمعیت توان‌یابان همدان نیز مناسب‌سازی محیط شهری برای توان‌یابان را امری حیاتی دانست و گفت: اختصاص خودرو مخصوص برای جامعه توان‌یابان از وعده‌های شهرداری از سال‌های گذشته است که انتظار می‌رود اجرایی شود.
نوروزی بزرگ‌ترین مشکل و دغدغه توان‌یابان را عدم دسترس به اماکن عمومی، ادارات دولتی و بانک‌های سطح شهر به‌علت عدم رعایت استانداردهای مناسب‌سازی عنوان کرد و افزود: طبق آمار بهداشت جهانی 15 درصد جمعیت جهان دارای معلولیت هستند و طبق آمار ایران پنج درصد جمعیت کشور را توان‌یابان تشکیل می‌دهند که بر این اساس بزرگ‌ترین اقلیت جمعیتی کشور توان‌یابان هستند، اما از امکانات حداقلی محروم مانده‌اند.
وی در پایان سخنانش گفت: می‌طلبد در تدوین قوانین و مصوبات، جمعیت توان‌یابان نیز مد نظر قرار گیرند و در توزیع امکانات، عدالت اجتماعی رعایت شود.

شناسه خبر 63589