شناسه خبر:63758
1401/9/23 09:33:38

سپهرغرب، گروه کشاورزی: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال دولت تصمیم گرفته کشت مزارع گندم آبی در قالب کشت قراردادی با شرکت‌های خصوصی و شرکت خدمات بازرگانی دولتی نظیر اداره غله انجام بگیرد، گفت: کشاورزان گندم‌کار آبی، در قالب کشت قراردادی یارانه کشت دریافت خواهند کرد.

«فرهاد شریفی» روز سه‌شنبه افزود: کشاورزان گندم‌کار آبی در قالب کشت قراردادی به‌ازای تحویل هر کیلوگرم گندم، یک‌هزار و 500 تومان یارانه کشت دریافت خواهند کرد.
وی سپس به سایر مزایای کشت قراردادی گندم آبی پرداخت و خاطرنشان کرد: کشاورزان در قالب این قرارداد همچنین به‌ازای تحویل هر کیلوگرم گندم، 100 تومان هزینه حمل دریافت می‌کنند.
خرید تضمینی کشت، حذف واسطه‌ها و کاهش خطر تولید با بیمه مزارع از دیگر مزایای کشت قراردادی گندم آبی است که شریفی به آن‌ها اشاره کرد.
وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های اعمال‌شده در کشت قراردادی، گفت: دولت در قالب کشت قراردادی مزارع گندم آبی را بیمه می‌کند و در ابتدا کشاورزان پولی پرداخت نمی‌کنند و پول آن را در زمان تحویل محصول از حساب کشاورزان کسر خواهد کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه در قالب کشت قراردادی گندم آبی کودهای فسفره و پتاسه به‌صورت نیم‌بها به کشاورزان ارائه می‌شود، افزود: پول کود دریافتی مذکور نیز در زمان تحویل محصول پرداخت می‌شود.
وی سپس با بیان اینکه در استان کرمانشاه امسال در سطح 98 هزار گندم آبی برنامه‌ریزی شده تا در قالب کشت قراردادی انجام بگیرد، گفت: کشاورز گندم‌کار آبی لازم است در سامانه Gtc.ir شرکت خدمات بازرگانی دولتی، اپلیکیشن کشت قراردادی را روی گوشی اندرویدی با شماره همراهی که به اسم خود او است، نصب کند و در سامانه با رؤیت مشخصات، در پیش‌نویس قرارداد سطح زیرکشت مزرعه خود را ثبت کند.
شریفی در ادامه افزود: هر نوع مزایای دیگر دولت برای خرید گندم یا حمایت از کشاورزان گندم‌کار آبی فقط به کسانی تعلق می‌گیرد که کشت خود را زیر پوشش کشت قراردادی ببرند.
* کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور
کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و 570 هزار تُن انواع محصولات کشاورزی علاوه‌بر تأمین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تأمین و تضمین می‌کند.
کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود، به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.
همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.
از مجموع جمعیت استان حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

شناسه خبر 63758