شناسه خبر:63784
1401/9/24 08:56:18
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی کردستان:

طرح کاداستر در 2 میلیون هکتار از اراضی ملی کردستان اجرا شد

سپهرغرب، گروه خبر: معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: طرح کاداستر در دو میلیون و 100 هزار و 804 هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اجرا و 9 هزار و 890 سند تک برگ برای اراضی ملی و دولتی صادر شد.

علی‌اکبر محمدپناه روز چهارشنبه اظهار کرد: دو میلیون و 599 هزار و 85 هکتار از اراضی ملی و دولتی استان در حال حاضر دارای سند تک برگ است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 28 پلاک به مساحت 15 هزار و 500 هکتار حدنگاری نشده است، افزود: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال 1394، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار اداره کل قرار گرفت.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: پلاک‌های فاقد اجرای مقررات در حریم شهرها که اداره کل راه و شهرسازی همکاری لازم را برای آزادسازی ماده 2 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی به عمل نیاورده، 2 پلاک به مساحت 500 هکتار است.
محمدپناه ادامه داد: 11 پلاک به مساحت 15 هزار هکتار هم خارج از حوزه ثبتی کردستان(موضوع انتزاع از استانهای کرمانشاه و زنجان) فاقد قراراداد برای برداشت نقاط شمیم (شبکه ملی یکپارچه مالکیت) است.
وی اظهار داشت: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: 56 هزار و 566 هکتار از زمینهای ملی به تایید کمیته فنی ممیزی رسیده و در مرحله صدور سند مالکیت از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک است.
محمدپناه با بیان اینکه مساحت کل کردستان 2 میلیون و 913 هزار و 700 هکتار است، ادامه داد: مساحت زمین‌های ملی استان 2 میلیون و 132 هزار و 51 هکتار است.
روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم از شهروندان خواست هر گونه تخریب و تصرف مراتع، جنگل‌ها و اراضی ملی را از طریق سامانه 1504 اطلاع دهند.
کاداستر منابع طبیعی عبارت است از نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس تشخیص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در محدوده‌های ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه نوع پوشش گیاهی در محدوده منابع ملی سند صادر شود.
از مجموع 81 هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان، 67 هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و 14 هزار دیگر هم بهره بردار عرصه جنگلی کردستان است.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

شناسه خبر 63784