شناسه خبر:63845
1401/9/26 09:20:46
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک مطرح کرد؛

7 درصد خانواده‌ها در استان مرکزی هیچ فرزندی ندارند

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از 22 درصد از خانواده‌ها در استان مرکزی تک فرزند هستند و حدود هفت درصد خانواده‌ها هیچ فرزندی ندارند.

علی علیمحمدی اظهار کرد: استان مرکزی دومین استان سالمند کشور است و در صورتی که بحران جمعیت رفع نشود، ممکن است در تأمین نیروهای مولد دچار مشکل شویم.
علیمحمدی با بیان اینکه میانگین نرخ باروری در کشور 1.5 درصد است، تصریح کرد: استان مرکزی علاوه بر سالمند بودن، نرخ باروی پایین‌تری نسبت به میانگین کشوری دارد و برای گذار از شکاف جمعیتی باید در فاصله 7 تا 10 سال آینده زیرساخت‌های افزایش جمعیت، توسعه یابد در غیر این صورت دچار بحران جمعیت شدیدی خواهیم شد.
وی توضیح داد: آمار مطلوب باروری 2.12 تا 2.15 درصد است تا بتوان بحران جمعیت را مدیریت کرد و در صورتی که نرخ باروری افزایش پیدا نکند و یا کمتر شود این شکاف ترمیم نخواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: بالا رفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، کمبود مسکن و اشتغال از جمله دلایلی است که در کاهش باروری مؤثر است و تشویق مادران تک فرزند و بدون فرزند به فرزندآوری، ارائه خدمات حمایتی و پرداخت انواع تسهیلات از شیوه‌های افزایش جوانی جمعیت است.

شناسه خبر 63845