شناسه خبر:63846
1401/9/26 09:25:11

سپهرغرب، گروه خبر: دسترنج بانوی کارآفرین نمونه کشوری که شامل بزرگترین زنجیره فرآوری ذرت خاورمیانه در کرمانشاه با اشتغالزایی برای بیش از 500 نفر است همچنان در گیرودار بروکراسی‌های اداری منتظر تزریق سرمایه در گردش برای آغاز به کار است.

وقتی که توسط یکی از دوستانم در مورد شرکتی شنیدم که در زنجیره فرآوری ذرت فعالیت دارد و در سطح خاورمیانه در نوع خود بی نظیر بوده و دیگر امکان احداث مشابه آن در کشور به ویژه به دلایل تحریم وجود ندارد، تصمیم گرفتم برای دیدن این مجتمع بزرگ به آنجا سفر کنم.
این واحد تولیدی که تحت عنوان مجتمع کشت و صنعت «ایلیا ذرت سبز» به ثبت رسیده است در کیلومتر پنج جاده صحنه به کرمانشاه در نزدیکی روستای دولت آباد قرار دارد، به دلیل نبود سرمایه در گردش مدتهاست به حالت راکد است.
پس از صحبت کوتاهی که با فرزند خانم «قدم‌خیر محمدی» صاحب این شرکت داشتم برای بعدازظهر یک روز قرار مصاحبه گذاشته و به سمت شهرستان صحنه حرکت کردم.
پس از آنکه به شهرستان صحنه رسیدم یک مسیر پنج کیلومتری در جاده را طی کرده و در حال نزدیک شدن به روستای دولت آباد بودم که از دور متوجه این مجتمع شدم و از همان لحظه نخست از دیدن تاسیسات، امکانات و وسعت آن متعجب شدم.
یک مجتمع بزرگ که در زمینی به وسعت 20 هکتار و با داشتن هفت واحد کارخانه به عنوان بزرگترین زنجیره فرآوری ذرت در کشور و خاورمیانه محسوب شده و ارزش آن براساس بررسی‌هایی که انجام دادم حدود هفت هزار میلیارد تومان است؛ این واحد اقتصادی منحصربفرد در بدو تولید و آغاز به کار خود قادر است برای 500 نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد کند.
یک مجتمع بزرگ و اقتصادی که بیش از 20 نوع محصول تولیدی آن نه تنها ارزش صادرات به سایر کشورها را دارد بلکه با وارد بازار شدن محصولات آن قادر است کشور را از واردات محصولات مشابه به کشور نیز بی نیاز کند.
  بانوی بازنشسته‌ای که کارآفرین برتر کشور شد
حاجیه خانم قدم‌خیر محمدی گفت: کارمند شرکت اتکای وزارت دفاع بودم که در سال 1379 پس از 25 سال کار به افتخار بازنشستگی نایل شدم و بلافاصله پس از بازنشستگی به جای آنکه در منزل نشسته و خانه‌داری کنم تصمیم گرفتم برای پنج فرزندم اشتغال ایجاد کرده تا آن‌ها روی پای خودشان بایستند.
وی که اصالتا اهل کرمانشاه ولی ساکن شهرستان کرج است افزود: در ابتدا یک شرکت خدماتی بازرگانی تاسیس کردم و همه اعضای خانواده را نیز در این شرکت به کار گماردم، در ابتدا نظافت منازل شرکت‌ها و ترمینال را با قراردهایی که منعقد می‌کردیم به صورت پیمانکاری انجام می‌دادیم و در کنار کارهای خدماتی، امور بازرگانی را نیز با خرید و فروش حبوبات و بسته بندی آنها انجام می‌دادیم.
  با 15 میلیون تومان بدهی وارد عرصه تولید شدم
این کارآفرین برتر اضافه کرد: در سال 1380 بعداز گذشت 2 سال از تاسیس شرکت تصمیم گرفتم وارد عرصه تولید شوم از اینرو به اداره تعاون مراجعه کردم و آنجا به من پیشنهاد دادند تا در زمینه ذرت و میکروژنیزه کردن آن فعالیت کنم به همین دلیل قطعه زمینی به مساحت نیم هکتار را در «شهرک صنعتی اشتهارد» خریداری و در حالی که 15 میلیون تومان هم بدهکار بودم کار خاکبرداری و دیوارکشی این واحد را شروع کردم.
حاجیه محمدی یادآور شد: برای ادامه کار به دلیل نداشتن پول به اداره تعاون رفته و درخواست وام کردم که پرداخت وام را منوط به تاسیس یک تعاونی کردند که به اتفاق چند نفر از بانوان این تعاونی را تشکیل و به ثبت رساندم و به این ترتیب از طریق بانک توانستم 500 میلیون تومان وام دریافت کنم.
وی افزود: با استفاده از این تسهیلات با شرکت بویلر سوییس قراردادی برای خرید ماشین‌آلات یک کارخانه 100 تنی آرد ذرت بسته و موفق شدیم در سال 1385 کارخانه را به بهره برداری رسانده و به تولید برسانیم که خوشبختانه پس از آغاز به کار این واحد تولیدی به مرحله سود رسیده و توانست ماهانه 200 میلیون تومان سوددهی داشته باشد.
وی ادامه داد: در سفری که آن موقع به کرمانشاه داشتم از سوی مدیرکل صمت و استاندار وقت دعوت به سرمایه گذاری در این استان شدم که پس از مدتی با فروش کارخانه آرد ذرت، آن مبلغ را در زمینی که به ما در کرمانشاه واگذار کرده بودند سرمایه گذاری کرده و توانستم با همکاری فرزندانم و با وجود مشکلات فراوان، هفت واحد کارخانه را در قالب زنجیره تولید ذرت در نزدیکی شهرستان صحنه احداث کنیم.
حاجیه خانم محمدی یادآور شد: این زنجیره شامل خشک‌کن 400 تنی، سیلوهای ذخیره ذرت خشک و تر 10 هزار و 500 تنی، کارخانه آرد ذرت 300 تنی، واحد 30 تنی سریال صبحانه، تولید روغن (بکر و فرابکر)، روغن کشی 100 تنی، تصفیه خانه 100 تنی روغن و خوراک دام و طیور است که در نوع خود از به روزترین و مجهزترین ماشین آلات و تجهیزات دنیا استفاده شده است، این نوع زنجیره ذرت در کشور و حتی خاورمیانه کم نظیر است.
وی گفت: در سال 1390 که شروع به ساخت این واحدها کردیم متاسفانه مصادف با آغاز تحریم کشورهای اروپایی علیه ایران بود و باعث شد تا نیمی از تجهیزات را وارد کشور کرده و نیم دیگر آن را بعد از سه سال وارد کنیم چون در بحث انتقال پول و باز کردن ال سی با مشکلات زیادی مواجه بودیم.
این بانوی کارآفرین کرمانشاهی اظهار کرد: بالاخره در سال 1395 پس از امضای قرارداد برجام موفق به بازکردن ال‌سی شده و با انتقال ارز، بخش دیگری از واحدها را که شامل واحد «سریال صبحانه» بود را وارد کشور کنیم.
حاجیه خانم محمدی یادآور شد: دوباره از سال 1400 تا 1403 بانک بدهی ما را در سه سال قسط بندی کرد تا آن را بازپرداخت کنیم ولی متاسفانه به دلیل همزمانی با شروع کرونا هیچکدام از کارشناسان شرکت سوییسی با وجود پرداخت تمام هزینه‌های نصب و حتی هتل و غذا، برای راه اندازی خط تولید حاضر به حضور در ایران نشدند.
وی افزود: بالاخره این شرکت چند نفر کارشناس را برای نصب و راه‌اندازی به این کارخانه فرستاد تا بصورت ویدیو کنفرانس با کارشناسان این شرکت در سوییس اقدام به نصب آن کرده و به مرحله راه‌اندازی برسانند.
  به دلیل معوقات بانکی قادر به دریافت وام نیستیم
وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه هنوز واحدهای کارخانه‌ای این زنجیره به مرحله تولید نرسیده است نتوانسته‌ایم معوقات بانکی خود را بازپرداخت کنیم به همین دلیل قادر نیستیم سرمایه در گردش مورد نیاز مجتمع را برای آغاز به کار آن از بانک دریافت کنیم و همین امر متاسفانه باعث شده تا حدود یک سال این مجتمع قادر نشود تا وارد مرحله تولید گردد.
تاکنون 680 میلیارد تومان آورده شخصی، 9 میلیون و 300 هزار یورو تسهیلات ارزی و 95 میلیارد تومان تسهیلات ریالی در این مجتمع غذایی تاکنون سرمایه گذاری شده که در صورت آغاز به کار و عرضه سهام آن در بورس ارزش این دارایی‌ها به هفت هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسدحاجیه خانم محمدی با بیان اینکه تاکنون 680 میلیارد تومان آورده شخصی، 9 میلیون و 300 هزار یورو تسهیلات ارزی و 95 میلیارد تومان تسهیلات ریالی در این مجتمع غذایی تاکنون سرمایه گذاری شده است افزود: ارزش ماشین آلات و ملک این مجتمع سه هزار میلیارد تومان و در صورت آغاز به کار و عرضه سهام آن در بورس به هفت هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد ولی متاسفانه این مجتمع عظیم به دلیل نداشتن سرمایه به حالت راکد مانده است.
وی یادآور شد: چون دارای معوقات هستیم نمی‌توانیم از بانک هیچگونه تسهیلاتی بگیریم و تا زمانی که سرمایه در گردش نیز نداشته باشیم این مجتمع که قادر است برای بیش از 500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند همچنان راکد خواهد ماند.
  بانک‌ها در حق تولیدکنندگان اجحاف می‌کنند
این کارآفرین کرمانشاهی با بیان اینکه بانک قبل از آنکه این مجتمع به مرحله تولید برسد اقدام به قسط بندی آن کرده است افزود: هنوز برای برخی از واحدهای این مجتمع پروانه بهره برداری نیز دریافت نکرده ایم ولی بانک قبل از دریافت پروانه سه بار اصل و سود وام‌ها را امهال کرده و با تجمیع آنها دوباره 18 درصد روی آنها سود کشیده است یعنی وامی 95 میلیارد تومانی را با سود مرکب تبدیل به 205 میلیارد تومان کرده است.
وی افزود: این در حالی است که طبق قانون تا وقتی که یک واحد پروانه بهره برداری دریافت نکند بانک باید از اصل وام تنها 18 درصد سود بگیرد.
با وجود دستور مستقیم شخص رئیس جمهور و تاکید ایشان بر حل مشکل این واحد، مسئولان دست اندرکار حاضر به همکاری با ما نبوده و تنها کاری که انجام می‌دهند فرستادن مشتریان گوناگون به این مجتمع برای مجاب کردن ما به فروش آن هستندحاجیه خانم محمدی تاکید کرد: برای حل این مشکل پیش شخص رییس جمهور نیز رفته است ولی متاسفانه با وجود دستور مستقیم و تاکید ایشان بر حل مشکل این واحد، مسوولان دست اندرکار حاضر به همکاری با ما نبوده و تنها کاری که انجام می‌دهند فرستادن مشتریان گوناگون به این مجتمع برای مجاب کردن ما به فروش آن هستند.
وی با بیان اینکه برای آغاز به کار خود به 200 میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه در گردش نیاز دارد افزود: این مجتمع که در نوع خود به دلیل داشتن صنایع پایین دستی و بالادستی کاملا منحصربفرد است در صورت آغاز به کار قادر است سالانه سه هزار میلیارد تومان سودهی داشته باشد از اینرو بازپرداخت معوقات آن و حتی دیگر تسهیلات دریافت شده به راحتی امکان پذیر است.
  تولیدات این مجتمع همگی قابل صادرات است
حاجیه‌خانم محمدی تاکید کرد: تمام محصولات تولید شده در این مجتمع غذایی به دلیل به روز بودن ماشین آلات آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و ارزش صادرات داشته و می‌تواند سالانه مقادیر زیادی از محصولات آن صادر و ارز عاید کشور کرد ضمن آنکه با عرضه محصولات آن به بازار از واردات بخش زیادی از محصولات مشابه از خارج از کشور جلوگیری خواهد شد.
وی افزود: زمینه لازم برای ورود این شرکت به بورس نیز فراهم شده است تا در قالب سهامی عام سهام آن عرضه شود ولی به دلیل آنکه هنوز وارد مرحله تولید نشده و حاشیه سود آن پایین است نتوانسته‌ایم آن را وارد بازار بورس کنیم.
این مجتمع که در نوع خود به دلیل داشتن صنایع پایین دستی و بالادستی کاملا منحصربفرد است در صورت آغاز به کار قادر است سالانه سه هزار میلیارد تومان سودهی داشته باشد از اینرو بازپرداخت معوقات آن و حتی دیگر تسهیلات دریافت شده به راحتی امکان پذیر استاین بانوی خستگی‌ناپذیر کرمانشاهی اضافه کرد: همه واحدهای این مجتمع آماده تولید است و تنها یک واحد نیاز به تولید آزمایشی دارد که در صورت تهیه کردن سرمایه در گردش و با تامین مواد اولیه، شرکت سازنده آماده است تا آن را بلافاصله راه‌اندازی و وارد مدار تولید کند.
وی افزود: با توجه به اینکه واحدهای مختلف این مجتمع فعالیت ندارند از مجموع 90 نفر کارگری که برای کار در آن جذب شده بودند تنها 20 نفر باقی مانده‌اند که آنها نیز بیکار هستند ولی به دلیل آنکه همگی آنها با هزینه هفتگی 11 هزار یورو از سوی شرکت سوییسی آموزش‌های لازم را فراگرفته اند حاضر نیستیم به هیچ عنوان آن‌ها را از دست بدهیم.
وی یادآور شد: بخاطر همین مساله همه سرمایه و پس‌اندازی که داشتیم حتی خودروهای فرزندانم را فروختیم تا حقوق کارگران را پرداخت کنیم، با وجود این فقط تا اواخر شهریورماه توانستیم حقوق این 90 کارگر را پرداخت و ناچار آنها را به 20 نفر تعدیل دادیم.
همچنان امیدوار می‌مانم
این کارآفرین برتر تاکید کرد: با وجود بی‌مهری و نامهربانی‌هایی که از سوی برخی مسئولان دیده‌ام ولی همچنان امیدوار خواهم ماند تا دسترنج بیش از 20 سال زحمت و تلاش شبانه‌روزی خود و خانواده‌ام را به ثمر رسانده و بتوانم دِین خود را به کشورم ادا کنم.
این بانوی کرمانشاهی یادآور شد: تا آخرین لحظه مقاومت خواهم کرد تا مشکل واحد تولیدی ام رفع و این کارخانه را که ثمره عمر خود و فرزندانم هست را به نتیجه رسانده و آن را به سودجویانی که دندان طمع برای آن تیز کرده اند واگذار نکنم.

شناسه خبر 63846