شناسه خبر:63858
1401/9/26 09:48:39

سپهرغرب، گروه کاردانش: متخصصان یک شرکت دانش بنیان در اراک موفق به دست‌یابی به دانش فنی تولید غلات بهبود یافته و بدون گلوتن برای نخستین بار در کشور شدند.

برای نخستین بار در کشور متخصصان یک شرکت دانش بنیان در استان مرکزی موفق به دستیابی به دانش فنی تولید غلات بهبود یافته و بدون گلوتن شدند.
این شرکت که با هدف فعالیت در عرصه فناوری زیستی در سال 99 فعالیت خود را آغاز کرد، موفق به طراحی و تولید دو ایده بهبود و غنی سازی خوراک دام با املاح معدنی و آرد بهبود برای نخستین بار در کشور شد.
علی انصاری مدیرعامل جوان این شرکت دانش بنیان در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: فارغ‌التحصیل مهندسی متالوژی دانشگاه علم و صنعت تهران هستم که در سال 99 شرکت دانش بنیان پیشگامان دانه‌هایی طلایی ایرانیان را به ثبت رسانده و فعالیت در عرصه‌ فناوری زیست محیطی را با ایجاد چندین فرصت شغلی آغاز کردم.
وی بیان می‌کند: چالش‌های کشور در عرصه تامین نهاده‌ و خوراک دام موجب شد برای رفع این نیاز آستین‌ها را بالا زده و پس از تحقق و بررسی ایده «بهبود و غنی سازی خوراک دام» را طراحی و به مرحله تولید و سپس ثبت اختراع برسانیم.
این تولیدکننده با بیان اینکه پس از ثبت اختراع با حمایت‌های پارک علم و فناوری استان مرکزی به عنوان یک واحد پیش رشد فعالیت در این عرصه را با جدیت دنبال کرده است، اظهار می‌کند: طرح بهبود و غنی سازی خوراک دام از پروتئین، ویتامین و املاح معدنی در سال 99 به ثبت اختراع رسید، اما به دلیل نبود سرمایه‌گذار و حمایت مالی به مرحله تولید نرسید، در حالی که این محصول به علت غنی بودن از ویتامین‌ها و پروتیین‌ها قادر است تمام املاح معدنی مورد نیاز دام را تامین و چالش کشور در زمینه تهیه و تامین خوراک دام در فصل زمستان و سرما را جبران کند.
رضایی بیان می‌کند: لازمه تولید این محصول ایجاد محیط گلخانه‌ای و سرمایه اولیه 500 میلیون ریال در فاز اول است، اما متاسفانه به دلیل نبود حمایت وارد مرحله تولید نشد.
وی در خصوص محصول دیگر این شرکت می‌گوید: از آنجا که افراد مبتلا به بیماری‌های چون کم خونی و سایر بیماری‌ها باید از آرد بهبود شده و بدون گلوتن استفاده کنند، ایده تولید آرد بهبود یافته را پس از طی یک سال تحقیق و توسعه طراحی و به مرحله ثبت اختراع رساندیم.
رضایی با اشاره به اینکه این مصرف محصول مزیت‌های فراوانی برای بیماران مبتلا به کم خونی و سایر بیماری‌ها داشته و موجب بهبود سلامت آنها می‌شود، ادامه می‌دهد: بیماران برای جبران کمبود ویتامین‌ها ناچار به مصرف قرص و دارو هستند، در حالی که مصرف این آرد غنی شده ویتامین‌های مورد نیاز بدن آنان را جبران می‌کند.
وی با بیان اینکه این محصول با سرمایه 15 میلیارد ریال و با توجه به اهمیت آن به مرحله تولید رسیده و هم اکنون آرد بهبود یافته و بدون گلوتن در مصارفی چون تولید نان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان می‌کند: تولید انبوه این محصول می‌تواند از واردات آن که به میزان اندک صورت می‌گیرد، جلوگیری و در خروج ارز از کشور یاری رسان اقتصاد داخلی باشد.
این تولیدکننده از راه‌اندازی فاز دوم این طرح در تابستان سال آینده خبر داده و می‌گوید: در فاز دوم این طرح افزایش تولید سه محصول آرد غنی شده از آهن، آرد بدون گلوتن و آرد بهبود یافته با ویتامین در دستور کار قرار داد.
به گفته وی مصرف این محصول فناورانه نه تنها برای بیماران، بلکه برای سلامت تمام افراد جامعه مفید بوده و به حفظ سلامت آنان کمک می‌کند.

شناسه خبر 63858