شناسه خبر:63949
1401/9/28 09:26:37

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: سرای سنتی تخت خوان با هفت میلیارد و 200 میلیون تومان سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از اماکن گردشگری و پذیرایی سنتی در آستانه افتتاح است.

فرزاد شریفی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران حاضر در تور رسانه‌ای راهیان پیشرفت و توسعه در جریان بازدید از سرای سنتی تخت خوان اظهار کرد: این مکان با 6 میلیارد تومان آورده سرمایه‌گذار و یک میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات از محل تبصره 18 با یکسال تنفس در پرداخت، در آستانه راه‌اندازی است.
وی افزود: سرای سنتی تخت خوان دارای 14 سوییت، محل وی.آی.پی برای جشن و مراسم‌های خانوادگی، مکان برای اجرای موسیقی سنتی، سفره‌خانه، آبشار مصنوعی و امکانات دیگر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام ادامه داد: این پروژه خدماتی و گردشگری با 80 درصد ظرفیت موجب اشتغال‌آفرینی 20 نفر شده است.
شریفی با تقدیر از حمایت‌های استاندار ایلام از طرح‌های گردشگری استان، تأکید کرد: یکی از محورهای مهم در جلسات تبصره 18 و ستاد تسهیل توسعه و حمایت از زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی است.
  صادرات جواهرات سنگی و دست ساز ایلام به نقاط مختلف کشور
وی همچنین در حاشیه بازدید از کارگاه تراش سنگ‌های زینتی و جواهرات سنگی دست‌ساز، گفت: جواهرات دست‌ساز تولید هنرمندان استان به دیگر مناطق کشور صادر می‌شود و در حوزه بازاریابی این تولیدات به خارج از کشور اقداماتی صورت گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام ادامه داد: این کارگاه از محل تبصره 18 مبلغ 10 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده است.
شریفی ادامه داد: تمام مراحل صفر تا صد ساخت این جواهرات اعم از پیدا کردن سنگ تا تراش و ساخت در استان انجام می‌گیرد و البته برخی از سنگ‌ها متعلق به استان ایلام نیست و از دیگر نقاط کشور پیدا و به این کارکاه انتقال داده شده است.
وی یادآور شد: در این کارگاه زمینه اشتغال 20 نفر را فراهم شده است که 14 نفر به صورت مستقیم و 6 نفر به‌صورت غیر مستقیم در آن مشغول به کار هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ایلام با تأکید بر اینکه باید بیشتر از گذشته به صنایع‌دستی و قابلیت هنری این برای توسعه اشتغال‌زایی استان توجه شود، خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت اربعین و حضور گسترده زائران باید با ایجاد کارگاه‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف زمینه اشتغال و معرفی صنایع دستی ایلام را به مردم استان و دیگر نقاط کشور فراهم شود.
شریفی گفت: امسال برای نخستین‌بار در شهر حلبچه عراق نمایشگاه جواهرات و صنایع دستی ایلام برگزار شد و غرفه داران به سود قابل توجهی دست یافتند و هنر استان را به مردم اقلیم معرفی کردند و در صدد برگزاری نمایشگاه‌های مشابهی در استان‌های کربلا و واسط هستیم.

شناسه خبر 63949