شناسه خبر:63957
1401/9/28 09:35:20
مدیر داخلی مجتمع داخلی پوشاک دیبا مطرح کرد:

صنعت پوشاک همدان نیازمند بستر فروش مستقیم

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر داخلی مجتمع داخلی پوشاک دیبا با اشاره به اینکه عمده مشکلات صنعت پوشاک در همدان به موضوع فروش بازمی‌گردد، گفت: اختصاص یک مرکز خرید و یا ایجاد بستر نمایشگاه دائمی برای واحدهای صنعتی پوشاک، یقیناً راهکار مؤثری برای عرضه مستقیم خواهد بود زیرا از این طریق با حذف واسطه سود به جیب تولیدکننده واقعی رفته و در نهایت این استان است که به لحاظ اقتصادی منتفع خواهد شد.

واقعیت این است که صنعت نساجی و پوشاک در تمام دنیا از اهمیت خاصی برخوردار بوده و به تعبیر درست عامل توسعه اقتصادی در کشورهایی چون هند، ویتنام، بنگلادش و پاکستان بوده و هست.
به دیگر سخن صنعت نساجی و پوشاک به‌دلیل جایگاه خاص آن و اهمیتش برای فرد و اینکه پوشاک یکی از نیازهای اساسی انسان است، توان تأثیرگذاری بالایی بر نرخ رشد، اشتغال و تولید دارد به طوری که اهمیت این صنعت به قدری است که چین از سال 1991 تا 2008 بیش از 400 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب‌شده را به صنعت نساجی و پوشاک اختصاص داد.
در سایر کشورهای صاحب نام در این صنعت همچون پاکستان نیز بیش از 40 درصد اشتغال صنعتی و صادرات مختص صنعت پوشاک است و حتی کشوری همچون تایوان 48 درصد از صادرات را به خود اختصاص داده که عدد قابل تأملی است. در واقع می‌توان گفت بی‌شک پوشاک، صنعتی است که به‌تنهایی دارای همه مزیت‌های موجود در سایر صنایع به‌صورت تجمیعی است زیرا نه‌تنها ارزش افزوده بلکه اشتغال‌زایی بسیاری نیز وجود دارد، جالب‌تر اینکه پوشاک به غیر از بعد اقتصادی، در زمینه فرهنگی نیز تأثیرگذار بوده و از طریق آن می‌توان ارزش‌های یک جامعه را تعالی بخشید و یا حتی به افول کشاند. تأمل‌برانگیزتر اینکه از طریق صادرات آن می‌توان این ارزش‌ها و باورها را به دیگر ملل و اقوام در سایر کشورها نیز تسری داد.
بنابراین شاید به همین دلایل است که در سال‌های اخیر، رشته صنعتی پوشاک به‌عنوان یکی از رشته‌های مورد توجه دولت مطرح بوده و مقامات صنعتی کشور تلاش‌هایی را برای توسعه واحدهای صنعتی در این حوزه و افزایش کیفیت و کمیت محصولات این رشته صنعتی به عمل آورده‌اند و همزمان تحرکات خوبی نیز از سوی تشکل‌های مرتبط با این رشته آغاز شده است به طوری که این روزها بازدید از مجموعه‌های صنعتی و رفع نقص از فرایند تولید این صنعت در دورافتاده‌ترین نقاط نیز در دستور کار مقامات عالی‌رتبه استانی و کشور است. استان همدان سال‌ها است در زمینه خیاطی و تولید پوشاک به‌ویژه پوشاک بچه‌گانه و مردانه موفق عمل کرده و استادکاران زیادی در نقاط مختلف این استان به دوخت و دوز انواع لباس مشغول‌اند.
برخی از روستاهای همدان مانند روستای دستجرد، کردآباد و یکن‌آباد از روستاهای موفق و پررونق در زمینه تولید پوشاک و صدور آن به نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور هستند.
جالب‌تر اینکه همانطور که پیشتر عنوان شد این صنعت در عرصه اشتغال تأثیرگذاری مثبتی بر اقتصاد این روستاها داشته به طوری که هر کارگاه تولیدی دست کم پنج الی 6 کارگر را در خود جای داده و مشغول به کار کرده اما امنیت شغلی هر کارگر وابسته به وضعیت بازار و تعداد کاری است که به کارگاه تولیدی داده می‌شود.
بیشتر کارگران این تولیدی‌ها مردان و پسران جوانی هستند که بر اساس استعداد و ذوقی که برای دوخت لباس داشته‌اند وارد این حرفه و کارگاه شدند تا مخارج خود و خانواده‌شان را تأمین کنند.
بر این اساس با توجه به اهمیت این صنعت در پیشبرد اهداف اقتصادی و فرهنگی در استان‌های دارای سبک و ظرفیت برآن شدیم تا در این شماره گفت‌‌وگویی را با مدیر داخلی مجموعه صنعتی پوشاک دیبا در روستای یکن‌آباد همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
مهدی موقرنیکو با بیان اینکه این مجموعه تولیدی پوشاک نزدیک به 20 سال است که فعالیت خود را در منطقه صنعتی یکن‌آباد، آغاز کرده گفت: از اوایل دهه 90 فعالیت سنتی خود را به صنعتی بدل کردیم.
وی با تأکید بر اینکه این مجموعه فعالیت خود را در عرصه پوشاک با تولید پیراهن مردانه و سپس شلوار فاستونی آغاز و بعدها چرخه تولید خودی را در حوزه پوشاک مردانه گسترش داد، افزود: در حال حاضر بیش از 100 نفر به‌صورت مستقیم در کارگاه تولیدی و بیش از 60 نفر در مرکز فروش ما به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه عمده تولیدات ما پوشاک آقایان است و در سطح کشور 13 نماینده عرضه مستقیم فروش داریم اظهار کرد: عمده محصولات جین و کتان، پیراهن، کت و شلوار مردانه، کاپشن و سویشرت، تیشرت و ست مسافرتی است.
شریک سرمایه‌گذار مجتمع پوشاک دیبا با بیان اینکه اخیراً در عرصه فروش البسه بچه‌گانه در کنار پوشاک مردانه نیز ورود کرده و کار تولید و دوخت را از طریق چند پیمانکار در خارج از مجموعه دنبال می‌کنیم تشریح کرد: در داخل کارخانه پنج خط و در خارج از آن 10 خط تولید به‌صورت مستمر فعالیت دارند.
موقرنیکو با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مواد اولیه و ملزومات صنعت ما در کشور وجود دارد، ابراز کرد: اگر در استان، کارخانه نساجی و پارچه‌بافی وجود داشته باشد یقیناً خرید از آن‌ها در اولویت کاری ما قرار دارد، به‌عنوان نمونه اخیراً بخشی از پارچه مورد نیازمان را از نساجی‌‌هایی که در روستای کردآباد کار خود را آغاز کرده‌اند تأمین می‌کنیم.
وی با بیان اینکه فروش مستقیم اصلی‌ترین مزیت صنعت ماست، تشریح کرد: از این طریق با حذف واسطه قیمت محصول برای مصرف‌کننده واقعی به‌مراتب ارزان‌تر خواهد بود.
مدیر داخلی مجموعه صنعتی دیبا با اشاره به اینکه در حال حاضر سود دریافتی ما از محصولات مختلف بین 25 تا 30 درصد است گفت: نوسانات بازار ارز باعث شد قیمت برخی مواد اولیه با افزایش روبه‌رو شود و به همان نسبت محصولات خارجی گران‌تر شده و تقاضا برای خرید تولیدات داخلی بیشتر شود.
موقرنیکو با تأکید بر اینکه در حال حاضر در بخش صادرات فعالیتی نداریم، اضافه کرد: محصولات واحد تولیدی با برند دیبا عرضه می‌شوند و در این مسیر، مشکلاتی از قبیل بیمه، مالیالت و افزایش حقوق منجر به بالا رفتن قیمت نهایی محصول می‌شود.
وی با تأکید بر تأمین بیش از 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در کشور تشریح کرد: همانطور که پیشتر نیز عنوان کردم تهیه برخی ملزومات از قبیل زیپ که ماشین‌آلات آن در کشور موجود نیست، خارجی و مابقی مواد اولیه مورد استفاده در این واحد تولیدی از تولیدات داخلی استفاده می‌شود.
مدیر داخلی واحد تولیدی پوشاک دیبا، مطرح کرد: با وجود اینکه ویژند دیبا تا حدودی شناخته‌شده است و تبلیغات گسترده‌ای برای معرفی آن شده اما باز هم نیاز است تا مسئولان در زمینه بازار فروش از ما حمایت کنند.
موقرنیکو تصریح کرد: در خصوص صنعت پوشاک در همدان باید بگویم عمده مشکلات واحدهای تولیدی واقع در ویان، دستجرد، کردآباد و غیره به موضوع فروش بازمی‌گردد زیرا در حال حاضر همدان با این حجم از فعالیت و تولید در عرصه پوشاک، بدون اغراق جایگاه دوم را در کشور بعد از تهران دارد اما مسئله این است به دلیل فراهم نبودن بستر برای عرضه مستقیم محصولات، تمام و یا بخش اعظمی از سود به جیب تهرانی‌ها می‌رود.
وی با تأکید بر لزوم جدی ورود مسئولان به عرصه کمک برای فروش و عرضه پوشاک در همدان، گفت: اختصاص یک مرکز خرید و یا ایجاد بستر نمایشگاه دائمی برای واحدهای صنعتی پوشاک، یقیناً راهکار مؤثری برای عرضه مستقیم خواهد بود زیرا از این طریق با حذف واسطه سود به جیب تولیدکننده واقعی رفته و در نهایت این استان است که به لحاظ اقتصادی منتفع خواهد شد.
وی تأکید کرد: در حال حاضر علاوه بر همدان در شهرهایی همچون تهران، شیراز، کرمانشاه، ملایر و تنکابن و تعدادی از شهرهای شمالی چند شعبه فروش مستقیم داریم.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد حمایت از کالا و محصولات داخلی به‌ویژه محصولات استانی تأثیر بسزایی در پیشرفت، آبادانی و ایجاد اشتغال دارد بنابراین با حمایت از تولیدکنندگانی که سرمایه خود را برای اشتغال‌زایی و رونق کسب و کار استان قرار داده‌اند می‌توانیم ویژند (برند) تولیدات همدان را نه‌تنها در سطح کشور بلکه در کشورهای خارجی مطرح کنیم زیرا بر اساس آمار ارائه‌شده توسط برخی مسئولان، سالانه حدود هشت میلیارد دلار پوشاک در کشور مصرف می‌شود که حدود پنج میلیارد دلار از این رقم در کشور تولید و حدود 2.5 میلیارد دلار هم از طریق واردات قاچاق به کشور وارد می‌شود. بنابراین با توجه به ظرفیت همدان در عرصه صنعت پوشاک، انتظار می‌رود برای اختصاص سهم بزرگی از صنعت به استان زیرساخت‌های بدیهی همچون بستر فروش مستقیم چنانکه گفته شد برای ایجاد انگیزه بیشتر در بین تولیدکنندگان مورد توجه قرار گیرد.

شناسه خبر 63957