شناسه خبر:63968
1401/9/28 09:48:58

سپهرغرب، گروه سیاسی: در اواخر آذرماه سال 1400، حسن ایرلو، سفیر 63 ساله ایران در یمن یک سال پس از ماموریتش در این کشور عربی به خاطر ابتلای حاد به کرونا به ایران بازگشت و چند روز بعد از بازگشت به تهران (30 آذرماه) به خاطر وخیم شدن وضعیتش، جان خود را از دست داد.

در همان مقطع سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک موضع گیری رسانه ای در این ارتباط گفت: حسن ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیر هنگام برخی کشورها (عربستان)، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و به رغم به‌کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، به شهادت رسید.
در همان زمان حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از ''تعلل عربستان و برخی از دستگاه‌های اجرایی این کشور'' در انتقال سفیر ایران در یمن به کشور اظهار کرد: ما اعتراض خودمان را بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به صورت رسمی در این زمینه اعلام می‌کنیم.
وی با اشاره به شهادت سفیر ایران در یمن بر اثر ابتلاء به کرونا گفت: اتفاقی که در موردشهید ایرلو رخ داد این بود که ما چند روزی پیگیر بودیم که مجوزی از طریق یک کشور ثالث(عمان) بگیریم که یک فروند هواپیما از طریق ایران یا کشور دیگری بتوانیم ایشان را سریع به بیمارستان مجهزی در ایران برای درمان منتقل کنیم.
این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران افزود: متاسفانه طرف سعودی در ارتباط با این موضوع خیلی دیر تصمیم گرفت و برخی از دستگاه‌های اجرایی عربستان سعودی در این زمینه تعلل کردند. ما اعتراض خودمان را بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به صورت رسمی اعلام می‌کنیم و در عین حال امیدواریم هر چه زودتر یمن در مسیر راه حل سیاسی بتواند از این جنگ خارج شود.
حسین امیر عبداللهیان همچنین با تاکید بر اینکه سفیر ایران به عنوان یک دیپلمات ورزیده، فهیم و مسلط همواره بر راه حل سیاسی یمن تاکید داشت، گفت: ایشان در تمام مکاتبات، جلسات و مصاحبه‌های خود تاکید داشند که راه حل بحران یمن سیاسی است و برای پایان جنگ در این کشور تلاش می‌کردند.
این اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با واکنش "سرهنگ ترکی‌المالکی" سخنگوی رسمی ائتلاف عربی به رهبری عربستان مواجه شد، او با رد صحبت‌های حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلل عربستان در انتقال حسن ایرلو، سفیر فقید جمهوری اسلامی ایران در یمن به تهران گفت: فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف صحبت‌های انتقادی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در خصوص انتقال حسن ایرلو از یمن را دنبال کرد.
وی مدعی شد: فرماندهی ائتلاف عربی به دستور مقامات سعودی با در نظر گرفتن اصول بشردوستانه و احترام به میانجی‌گری عمان و عراق در کمتر از 48 ساعت پس از اعلام وضعیت سلامتی حسن ایرلو، روند انتقال او را تسهیل کرد.
وی اظهارات انتقادی مطرح شده علیه عربستان را در تضاد با اصول خواند و گفت: فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف تمام تسهیلات و مجوزهای لازم برای عبور را صادر کرد و از هواپیمای نیروی هوایی عراق مدل سی-130 حمایت‌های لجستیک لازم را انجام داد. این دومین بار است که ائتلاف عربی به یک شهروند ایرانی کمک می‌کند و قبل از این نیز در سال 2019 نیروی هوایی عربستان یکی از افراد کشتی نظامی ساویز در دریای سرخ را به بیمارستانی در عربستان منتقل کرد و برای مدت طولانی برای درمان در آن جا ماند و بعد از آن با وساطت عمان توسط یک هواپیمای سعودی به مسقط منتقل شد تا به کشورش ایران بازگردانده شود.
چند روز بعد از شهادت حسن ایرلو، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم یادبود شهید حسن ایرلو که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای ما ارتباط با کشور یمن مهم است، گفت: ما معتقد هستیم در سایه حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی یمن، بایستی دولتی با مشارکت همه طرف‌های یمنی در این کشور تشکیل شود.
وزیر امور خارجه اظهار کرد: برخی در ذهن و در برنامه‌های خودشان به دنبال تجزیه یمن به دو یا چند منطقه بوده و هستند اما ما مخالف هرگونه تجزیه کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی هستیم.
 مراسم یادبود شهید "حسن ایرلو" سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن در وزارت امور خارجه
وی ادامه داد: برای پیگیری مناسبات جمهوری اسلامی ایران با یمن، به زودی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در یمن تعیین می‌شود و در این کشور مستقر خواهد شد.
امیرعبداللهیان افزود: در حال حاضر نیز کاردار جمهوری اسلامی ایران در یمن با نشاط و با فعالیت لازم سفارت را باز نگه داشته است و ما به پیگیری‌هایمان برای توسعه همکاری‌ها، لغو محاصره انسانی و پایان تجاوز به این کشور و بازگشت صلح ادامه می‌دهیم و معتقد هستیم بحران یمن صرفاً راه‌حل سیاسی دارد.
در همان ایام سعید خطیب زاده سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در اظهاراتی در نشست خبری خود گفت: سفیر جدید ایران در یمن به‌زودی معرفی خواهد شد.
بعد از گذشت یک سال از درگذشت حسن ایرلو، هنوز سفیر جدید ایران در یمن معرفی نشده است و چرایی این موضوع سوالی بود که چند هفته پیش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به آن گفت: در بحث یمن هنوز در این رابطه تصمیمی گرفته نشده و امیدوارم شرایط سیاسی و امنیتی در یمن به شکلی پیش برود به ویژه با رفع محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعاء و امکان تردد هوایی که بتوانیم سفیر را تعیین و به این کشور اعزام کنیم. ایران در انتخاب سفیر در یمن حتما جدیت دارد و با حضور سفیر نقش سیاسی خود را پررنگ تر از گذشته ایفا کنیم. باید ببینیم شرایط سیاسی و بازگشایی فرودگاه این کشور و... به چه سمتی پیش می‌رود.
با توجه با اهمیت تحولات در یمن و تاثیر آن برمناسبات موجود بین کشورهای منطقه از جمله روابط تهران با کشورهایی همچون عربستان و امارات و همچنین ظرفیت جدی جمهوری اسلامی ایران برای نقش آفرینی در این تحولات با توجه به نوع ارتباط تهران با گروه انصاررالله به عنوان یک طرف موثر در تحولات یمن، به نظر می‌رسد معرفی هرچه زودتر سفیر برای حضور در این منطقه همان طور که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه بر آن تاکید می‌کند از اولویت‌های مهم دستگاه دیپماسی ایران است؛ موضوعی که روند پیشبرد آن با توجه به برخی از محدودیت‌ها و تنگناها از جمله شرایط موجود در یمن از سوی وزارت امور خارجه همچنان در جریان است و باید دید که آیا در آینده نزدیک جانشین حسن ایرلو در این کشور معرفی خواهد شد یا نه؟

شناسه خبر 63968