شناسه خبر:63986
1401/9/29 08:47:59

سپهرغرب، گروه خبر: فرشاد افشین‌پور، کارگردان مستند دنیای وحشی زاگرس، جایزه بهترین تصویربرداری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت را به خانه برد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان، جمعه 25 آذرماه در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» برگزیدگان معرفی و تقدیر شدند.

در این آیین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و جمعی از مستندسازان حضور داشتند.

افشین‌پور پس از دریافت تندیس این جشنواره، گفت: دریافت این جایزه کاملاً به زحمت عوامل و دوستان حاضر در مستند وابسته بود، دوستانی که از استان‌های مختلف در کنار ما بودند و برای ساخت مستند «دنیای وحشی زاگرس» کمک کردند. از آن‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم که این تلاش‌ها در راستای پیشرفت سینمای مستند حیات‌ وحش باشد.

وی افزود: این تجربه کمک می‌کند که دیگر علاقه‌مندان به سینمای مستند وارد حوزه کاری شوند و مستقل عمل کنند، کما اینکه درحال حاضر نیز تقریباً به استقلال رسیده‌اند، امیدوارم که کارهایشان در جشنواره‌های بعد حاضر باشد.

افشین‌پور درباره سوژه فیلم مستند خود گفت: فیلم مستند «دنیای وحشی زاگرس» روایتی دیدنی از کوهستان پهناور زاگرس است که در غرب آسیا قرار دارد و بخش‌هایی از سه کشور ترکیه، عراق و ایران را به اشغال خود درآورده است. کوهستان زاگرس به طول یک‌هزار و 700 کیلومتر، از جنوب دریاچه وان در ترکیه شروع شده و پس از ورود به عراق به شکل خشنی مرزهای غربی ایران را درمی‌نوردد تا در آخر در تنگه هرمز به سرحدات نهایی خود برسد؛ این کوهستان با عبور از هشت استان ایران، جلوه‌هایی باشکوه و متنوع را خلق کرده است.

او درباره اینکه کوهستان زاگرس در کدام استان‌های ایران گسترده شده است، افزود: زاگرس از شمال غربی ایران و از حوالی دریاچه ارومیه آغاز شده و در استان‌های کردستان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس گستردگی دارد.

افشین‌پور از ساخت نسخه تلویزیونی این مستند خبر داد و گفت: در نوروز 1402 نسخه تلویزیونی «دنیای وحشی زاگرس» روی آنتن می‌رود.

عوامل تولید این مستند عبارت هستند از تهیه‌کننده و کارگردان: فرشاد افشین‌پور، دستیاران کارگردان: محمد افشین‌پور و عباس خداوردیان، دستیاران تصویر: علی‌عباس دریکوند، حسن کرم‌نژاد و وحید امرایی، پژوهشگران: محمد سفرنگ و اصغر مبارکی و تدوین: مجید امدادی‌فرد.

شناسه خبر 63986