شناسه خبر:64006
1401/9/29 09:25:00

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور مالیاتی کردستان گفت: 956 پرونده مالیاتی به ارزش افزون بر 49 میلیارد ریال برای خودروهای لوکس در استان تشکیل شد.

مصطفی فعله‌گری روز دوشنبه با اشاره به اینکه این پرونده‌ها مربوط به سال 1400 است و تاکنون آمار مربوط به سال 1401 از سوی سازمان امور مالیاتی به استان اعلام نشده است، اضافه کرد: از این تعداد تاکنون 210 پرونده بسته شده به عبارتی مالیات این خودروها به مبلغ 10 میلیارد و 100 میلیون ریال پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه 100 پرونده هم هنوز مالیات تعیین شده را پرداخت نکرده‌اند، افزود: صاحبان این پرونده‌ها نسبت به میزان مالیات اعلام شده اعتراض داشتند به همین دلیل این موارد به کمیسیون هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده شده است و تعیین تکلیف آن‌ها هم بستگی به رأی این کمیسیون دارد.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان با اشاره به اینکه مابقی پرونده‌ها هم در دست اجرا و ابلاغ است، گفت: خودروهای با ارزش بیش از 10 میلیارد ریال جزو خودروهای لوکس محسوب شده و مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

فعله‌گری به نحوه شناسایی این خودروها اشاره کرد و یادآور شد: سازمان امورمالیاتی با استعلام از پلیس راهور اقدام به شناسایی دارندگان خودروهای لوکس می‌کند.

  صدور استعلام گواهی مالیاتی موضوع ماده 186 در کردستان الکترونیکی شد

مدیرکل امور مالیاتی کردستان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از ابتدای آذر ماه امسال همه مراحل دریافت استعلام گواهی مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم، تهیه پاسخ و ارسال آن به مراجع قانونی به‌منظور صدور، تمدید، تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار به طور الکترونیکی انجام می‌شود.

فعله‌گری با اشاره به اینکه ارسال استعلام غیر الکترونیک (فیزیکی-کاغذی)، در حکم عدم استعلام بوده و فاقد وجاهت است، افزود: از طریق این سامانه، پاسخ به استعلام‌ها بدون هرگونه دخالت انسانی و به‌ طور خودکار انجام و در سریع‌ترین حالت ممکن صادر و به دست مودیان مالیاتی می‌رسد.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های جدید الکترونیکی و هوشمندسازی موجب تحقق سیاست‌های دولت مردمی در بهبود خدمات‌رسانی است، گفت: انجام استعلام الکترونیکی از سوی مراجع قانونی صدور مجوز منوط به داشتن تشکیل پرونده مالیاتی فعال متقاضی در نظام مالیاتی است.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان ادامه داد: چنانچه متقاضی، در نظام مالیاتی فاقد بدهی مالیاتی قطعی یا نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت آن اقدام کرده باشد، گواهی مذکور بدون نیاز به مراجعه حضوری و به طور سیستمی و برخط صادر می‌شود.

فعله‌گری یادآور شد: درخواست‌ها، پاسخ‌ها، فهرست بدهی ‌ها و گواهی‌‌های صادره مرتبط با موضوع ماده 186 قانون مالیات‌‌های مستقیم برای مؤدیان از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir قابل مشاهده است.

شناسه خبر 64006