شناسه خبر:64067
1401/9/30 09:27:09
رئیس هیئت رزمی استان همدان؛

یک رینگ و 4000 ورزشکار رزمی همدان

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس هیئت رزمی استان همدان از نیاز مبرم ورزشکاران این هیئت چهار هزار نفری به رینگ خبر داد و گفت: در سطح استان همدان تنها یک رینگ داریم.

آنچه مسلم است اینکه ورزش‌های رزمی از استقبال بسیار چشمگیری برخوردار هستند؛ به‌طوری که هم‌اکنون در دورترین نقطه کشور نیز در این رشته علاقه‌مندان و ورزشکارانی را داریم که برای کشور افتخارآفرینی کرده و می‌کنند؛ استقبال از سبک‌های رزمی باعث شده تا در مسابقات مختلف همچون بازی‌های آسیایی جاکارتا از مجموع 60 نشان کسب‌شده، 30 نشان مربوط به رشته‌های رزمی باشد.
از طرفی فدراسیون جهانی رزمی نیز درصدد المپیکی کردن رشته‌های زیرمجموعه خود است؛ به‌گونه‌ای که به گفته دبیر فدراسیون ورزش‌های رزمی کشور سبک‌هایی نظیر موی‌تای، پنجاک سیلات و سامبو ازجمله سبک‌هایی هستند که ظرفیت المپیکی شدن را دارند.
حال آنکه ورزش‌های رزمی امروزه با توجه به انبوه سبک‌هایی که فعالیت دارند، از جایگاه ارزنده برخوردار هستند و بدون تردید در مسابقات بین‌المللی می‌توانیم امیدوار به نشان‌های رنگارنگ باشیم؛ حال آنکه هیئت‌های استانی بازوان توانمند فدراسیون در توسعه و گسترش رشته‌های رزمی در نقاط مختلف کشور هستند. بر این اساس با توجه به اهمیت جایگاه ورزش‌های رزمی بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با سعید نیاززاده، رئیس این هیئت ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس هیئت رزمی استان همدان با بیان اینکه دو سال اخیر با توجه به وقفه طولانی که با بروز کرونا در فعالیت هیئت‌های ورزشی و به‌ویژه رشته‌های رزمی داشتیم شاهد ریزش شدید تعداد ورزشکاران در این رشته‌ها بودیم، گفت: آخرین ورزشی که مجوز فعالیت آن پس از اتمام پاندمی صادر شد، رزمی بود.
سعید نیاززاده با تأکید بر اینکه البته دراین‌بین وقفه در انتخابات رئیس هیئت نیز بی‌تأثیر نبود، تشریح کرد: از مردادماه سال گذشته این هیئت به‌صورت سرپرستی مدیریت می‌شد و چیزی حدود 18 ماه طول کشید تا انتخابات هیئت برگزار شود.
وی با اشاره به تعداد قابل توجه ورزشکاران فعال در این رشته، ابراز کرد: خوشبختانه این رشته از طرفداران بی‌شماری برخوردار است؛ به‌نحوی که درحال حاضر چیزی حدود چهار هزار نفر در استان در سبک‌های مختلف این رشته ورزشی فعالیت دارند، حال آنکه این عدد پیش از بروز کرونا پنج هزار نفر بود.
نیاززاده با تأکید بر اینکه درحال حاضر درتلاش هستیم که هیئت‌های شهرستانی را به سروسامان کلی برسانیم، تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه داشتن خانه رزمی و تجیهزات ورزشی جزء لاینفک‌ رشته‌های رزمی است؛ بنابراین داشتن رینگ و تجهیزات برای هیئت‌‌های شهرستانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: بر این اساس از طریق همکاری‌هایی که با اداره کل ورزش و جوانان استان برقرار کردیم، توانستیم طی چند هفته اخیر برای تعدادی از شهرستان‌ها شناسه ملی بگیریم تا در مناقصات برای فراهم کردن خانه رزمی در شهرستان‌ها شرکت کنیم.
رئیس هیئت رزمی استان همدان با تأکید بر اینکه داشتن رینگ اصلی‌ترین نیاز در این رشته به حساب می‌آید، تصریح کرد: این اهمیت به آن جهت است که تقریباً نیمی از سبک‌هایی که زیر نظر انجمن ورزش‌های رزمی هستند، در رینگ انجام می‌شوند.
نیاززاده ادامه داد: حال آنکه در سطح استان تنها یک رینگ داریم؛ بنابراین با چند خیر رایزنی صورت پذیرفته تا با کمک‌هایی که از اداره کل ورزش و جوانان دریافت می‌کنیم، بتوانیم برای شهرستان‌ها نیز این زیرساخت‌های ضروری را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه با حضور در شهرستان‌ها از نزدیک در جریان مشکلات ورزشکاران قرار می‌گیریم به‌طوری که هفته گذشته در نهاوند حاضر شده و با مدیر ورزش و جوانان شهرستان جلسه داشتم، گفت: خوشبختانه طبق رایزنی‌هایی که انجام شده، دفتری برای هیئت رزمی در شهرستان به همت اداره ورزش و جوانان نهاوند فراهم شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه حضور در ملایر و دیگر شهرستان‌ها نیز طی روزهای آتی رقم خواهد خورد، تشریح کرد: خوشبختانه بنده خود رزمی‌کار (مربی کیک‌بوکس) هستم و از بدنه این رشته بوده و بنابراین از نزدیک با مشکلات ورزشکاران این رشته آشنا هستم؛ ازاین‌رو در گام نخست به دنبال حل مشکل ورزشکاران این رشته هستم تا در پی آن بتوانیم جایگاه واقعی ورزش‌کاران رشته رزمی را دوباره در سطح ملی احیا کنیم.
وی با ابراز ناراحتی از اینکه طی چندسال اخیر با بروز مشکلات متعدد شاهد سقوط چندین‌پله‌ای استان در این رشته ورزشی بودیم، گفت: درواقع تا چند هفته گذشته همدان در رده‌بندی فدراسیون این رشته جزء آخرین استان‌ها بود، حال آنکه با کارهای انجام‌شده توانستیم تا چند رده بالاتر ارتقای جایگاه داشته باشیم؛ این درحالی است که پیش‌تر استان در رده‌های چهاردهم و پانزدهم کشور قرار داشت.
نیاززاده با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی که برای حضور در مسابقات داشته و اردوهایی که درصدد برگزاری آن‌ها هستیم انتظار می‌رود تا پایان سال جهش خوبی را در رده‌بندی فدراسیون داشته باشیم، تشریح کرد: در ورزش‌های رزمی دو مدل مسابقه داریم؛ مسابقات انفرادی و مسابقات گروهی، اما آنچه مسلم است اینکه هر دو نوع مسابقه در قالب تیم انجام شده و تک‌وزن نیست. به‌طوری که معمولاً این مسابقات در قالب تیم 11 تا 13 وزنه برگزار می‌شود.
وی افزود: درحال حاضر برای تیم کیک‌بوکس استان که یکی از سبک‌های مهم این رشته ورزشی در استان به حساب می‌آید، برنامه‌ریزی لازم انجام شده و قرار است بهمن‌ماه شاهد برگزاری یک دوره بزرگ مسابقات استانی باشیم.
رئیس هیئت رزمی استان همدان با بیان اینکه یکی از سبک‌های مهم ورزش‌های رزمی که به‌تازگی به رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون ملحق شده سبک MMA (ام‌ام‌ای) است، ابراز کرد: این سبک به‌تازگی مجوز ورود به بازی‌های آسیایی را دریافت کرده؛ پس داشتن تیم برای حضور در این مسابقات برای ما حائز اهمیت است. بنابراین یک تیم کاملاً تخصصی را تشکیل داده و هر هفته زیر نظر مربی خود آقای عبدی (یکی از افراد خبره در این سبک) به تمرین می‌پردازند تا بتوانیم برای مسابقات انتخابی تیم ملی هم یک یا چند کرسی را به همدان اختصاص دهیم.
نیاززاده با اشاره به اینکه البته ورزشکاران رزمی ما از گذشته در این سبک حرف برای زدن بسیار داشته‌اند به‌طوری که آقای بیات یکی از داوران نامدار همدانی است که اخیراً در مسابقات کشوری این سبک 6 بازی از 11 بازی را قضاوت کرد، گفت: وجود چنین ظرفیتی قابل تحسین و افتخاراست.
وی افزود: در سایر سبک‌ها نیز برنامه‌ریزی لازم انجام و سیاست‌های کلان هیئت به آن‌ها ابلاغ شده است؛ به‌طوری که همه بهمن‌ماه سال جاری موظف هستند یک تیم آماده را به هیئت معرفی کنند.
رئیس هیئت ورزش‌های رزمی استان با بیان اینکه هیئت در همدان از حدود 134 سبک موجود در این رشته 80 سبک را در استان زیر پوشش دارد، تشریح کرد: یقیناً رسیدگی به امور 80 سبک توسط یک هیئت، کار بسیار سنگینی است.
وی با بیان اینکه در بخش بانوان نیز شاهد فعالیت گسترده در سبک‌های مختلف به‌جز ام‌ام‌ای هستیم، تصریح کرد: اخیراً تیم بانوان ما در سبک‌های مختلف در سطح ملی توانسته موفقیت‌های خوبی را کسب کند.
نیاززاده با اشاره به اینکه درواقع بخش بانوان همگام با مردان به رهبری زهرا خزلی نایب‌رئیس هیئت رزمی در سبک‌های مختلف افتخارآفرینی می‌کند، ابراز کرد: گفتنی است اخیراً تیم مردان ما به مربی‌گری آقای مرتضی جنتی، چهار نشان طلا در مسابقات جهانی روسیه کسب کرد.

شناسه خبر 64067