شناسه خبر:64149
1401/10/3 09:04:36

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول برنامه بهداشت هوا دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: بررسی‌ها و مطالعه کمی‌سازی اثرات بهداشتی و اقتصادی منتسب به آلاینده‌های معلق پی‌ام 2.5 میکرون در شهر همدان نشان می‌دهد که آلودگی هوا در مرگ 345 نفر از شهروندان همدانی ظرف یک‌سال گذشته تأثیر عمیق داشته است.

مهدی خدابخشی روز پنجشنبه با بیان اینکه افراد مذکور به‌علت استنشاق ذرات معلق پی.ام 2.5 جان خود را از دست دادند، افزود: 16 نفر از این تعداد به موجب بیماری مزمن انسداد ریوی، 9 نفر به‌علت سرطان ریه، 196 نفر به سبب مشکلات قلبی و 62 نفر به دلیل سکته مغزی ناشی از استنشاق گردوغبار فوت کردند.
وی اضافه کرد: هوای آلوده با ورود به بدن ابتدا به بافت‌های بدن آسیب وارد کرده، سپس مکانیزم تنفسی افراد را دچار اختلال می‌کند.
مسئول برنامه بهداشت هوا دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان اظهار کرد: مطالعات صورت‌گرفته گویای این است که میانگین غلظت ذرات پی‌ام 2.5 در جهان پنج پی‌پی‌ام بوده، اما از سال 94 تاکنون میانگین این مؤلفه در شهر همدان بالاتر از میانگین جهانی بوده و برخی سال‌ها به عدد 17.5 نیز رسیده است.
خدابخشی افزود: با توجه به اینکه امروز هوای همدان برای گروه‌های حساس آلوده است، انتظار می‌رود این گروه شامل سالمندان، کودکان، زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، افراد دارای سابقه بیماری‌های تنفسی، بیماران دارای مشکلات حاد تنفسی و جانبازان شیمیایی از حضور و تردد در فضای باز خودداری کنند.
وی اضافه کرد: درصورت ضرورت حضور گروه‌های حساس در فضای باز باید آن‌ها از تردد در اماکن شلوغ و پُرتردد خودداری و از مایک‌های مناسب و استاندارد استفاده کنند.
مسئول برنامه بهداشت هوا دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان ادامه داد: ذرات پی‌ام 2.5 میکرون شهر همدان ناشی از استفاده وسایل گرمایشی با ورود به فصل سرد سال در منازل، ادارات و نهادها و بخشی از آن نیز ناشی از فعالیت خودروهای آلاینده است.

شناسه خبر 64149