شناسه خبر:64214
1401/10/4 10:41:36

سپهرغرب، گروه خبر: طرح نهضت ملی مسکن از جمله ابتکارات دولت سیزدهم در راستای حل معضل مسکن در کشور محسوب می‌شود که در این راستا 6 هزار و 214 خانواده در شهرستان‌های شرق استان کرمانشاه امیدوار به داشتن یک سرپناه ایمن هستند.

داشتن سرپناه از نخستین خواسته‌های ضروری هر خانواده‌ای به‌شمار می‌رود با این حال طی سالیان اخیر روند تحولات اقتصادی به سمتی رفته که تامین این نیاز ضروری برای بسیاری از شهروندان غیرممکن شده است.
با این حال دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن در پی بازکردن این گره بزرگ از زندگی و معیشت از خانوارهای فاقد مسکن و جوانانی است که به دنبال تامین سرپناه برای خود هستند.
  تایید نهایی 57 هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، با اشاره به نهضت ملی مسکن و اینکه زمین برای احداث 33 هزار متقاضی در استان تأمین شده است، اظهار کرد: از تعداد چهار میلیون مسکنی که دولت سیزدهم قول ساخت آن را طی چهار سال به مردم داده، سهمیه استان کرمانشاه 119 هزار و 850 نفر بوده است.
«مهرداد آهکی» افزود: در استان کرمانشاه 200 هزار نفر برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند، که پس از بررسی‌های اولیه 57 هزار نفر آن واجد شرایط شناخته شدند.
وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون هشت هزار نفر از متقاضیان مسکن در کرمانشاه قسط 40 میلیون تومانی نخست را پرداخت کرده‌اند، گفت: تسهیلات 400 میلیون تومانی مسکن در شهر کرمانشاه و 300 میلیون تومانی در سایر شهرستانها، برای متقاضیان در این طرح نظر گرفته شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، در بخش دیگری از صحبت‌های خود از روند افزایشی تأمین زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: تاکنون 60 درصد زمین برای احداث طرح ملی نهضت مسکن در استان کرمانشاه تامین شده است.
  پیشرفت 20 درصدی طرح ملی نهضت مسکن در کرمانشاه
مدیرکل بنیاد مسکن کرمانشاه نیز گفت: قائم مقامی طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت استان به عهده بنیاد مسکن کرمانشاه است.
«شمس‌الله خدادادی»افزود: تعداد شهرهایی که مشمول اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن در استان شناسایی شده‌اند شامل 30 شهر است که در این شهرها، 77 هزار و 894 نفر ثبت نام کردند و 20 هزار و 469 نفر متقاضی بعد از پالایش تایید نهایی شدند.
او ادامه داد: تعداد زمینی که تاکنون برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص یافته است اراضی احداث یک هزار و 580 واحد است که کار احداث واحدهای مسکونی برای این واحدها در 9 شهرستان شروع شده و میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای آغاز شده 20درصد است.
وی توضیح داد: بنیاد مسکن استان در سال جاری علاوه بر واحدهای آغاز شده اراضی احداث چهار هزار واحد مسکونی را که معادل 200 هکتار است از اداره راه و شهرسازی دریافت کرده که حداکثر تا یک ماه آینده در قالب گروه‌های ساخت تحویل متقاضیان خواهد شد.
خدادادی گفت: در مجموع در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت استان پنج هزار و 580 واحد طرح نهضت ملی مسکن در دست انجام است.
  2 هزار و 800 خانواده کنگاوری صاحب مسکن می‌شوند
رئیس بنیاد مسکن شهرستان کنگاور نیز چدر، اظهار کرد: در طرح خانه‌دار کردن مردم در نهضت ملی مسکن، هفت هزار و 189 نفر متقاضی طرح مسکن در شهرستان کنگاور ثبت‌نام کرده‌ بودند، که از این تعداد دو هزار و 806 نفر حائز شرایط متقاضی طرح مسکن شده‌اند.
«رضا فعله‌گری» با بیان اینکه این تعداد متقاضی نسبت به تشکیل پرونده اقدام کرده‌اند، اظهارکرد: اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه زمینی به مساحت 41 و نیم هکتار برای واگذاری به این طرح پیشنهاد داده که شرکت مشاور جهت تهیه طرح در حال بررسی آن است.
او همچنین با اشاره به واگذاری زمین به تعداد 124 متقاضی در قالب فاز یک تا پنج، اظهار داشت: تعداد 31 قطعه زمین برای ساخت بلوک‌های پنج طبقه (جهار طبقه با پیلوت) به مقاضیان واگذار شده که عملیات اجرایی تعداد هفت بلوک آغاز شده است.
این مسئول افزود: طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود 320 میلیون تومان می‌باشد که طی 8 مرحله 40 میلیون تومانی به حساب مسدود شده خود نزد بانک مسکن واریز می‌نمایند و این مبلغ آورده متقاضیان علی‌الحساب است، یعنی احتمال افزایش آن در آینده وجود دارد.
  پیشرفت 20 درصدی ساخت مسکن در سنقر
رئیس بنیاد مسکن شهرستان سنقرکلیایی نیز، اظهار کرد: در این شهرستان در فازهای ثبت نامی یک تا پنج تعداد 86 متقاضی دارای واریز سهم آورده بوده اند که در این خصوص دو قطعه زمین توسط اداره کل راه و شهرسازی در سایت مسکن مهر آن شهرستان به مساحت مجموع یک هزار و 485 متر مربع به این بنیاد تحویل شد.
«علی محمدی» افزود: پروژه‌ها در قالب 80 واحد شامل 2 بلوک 6 طبقه (5 طبقه و پیلوت ) به مساحت هشت هزار و542 متر مربع اجرا که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی حدود 20 درصدی می‌باشند.
او همچنین در خصوص متقاضیان ثبت نام شده در فاز 6 نیز گفت: تعداد کل متقاضیان پنج هزار و 357 نفر بوده که پس از پالایش متقاضیان (اخذ استعلامات، سابقه سکونت و...) تعداد یک هزار و 227 متقاضی واجد شرایط تشکیل پرونده نموده اند.
و تائید نهایی گردیده اند که جهت این متقاضیان اداره کل راه و شهرسازی زمینی به میزان 13 هکتار در آن شهرستان پیشنهاد نموده است که مشخصات و مستندات زمین مذکور جهت بررسی تائید شرایط آن جهت تهیه طرح توسط بنیاد به مشاور منتخب واگذار شده است.
  فاز نخست نهضت ملی مسکن صحنه 24 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
رئیس بنیاد مسکن صحنه نیز گفت: فاز نخست نهضت ملی مسکن در این شهرستان در حال اجرا است که اجرای این فاز تا کنون 24 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
«حمید حسنوند» اظهار کرد: پروژه احداث مسکن و سرپناه برای مردم شهرستان صحنه در فاز نخست در قالب 100 واحد در زمینی به مساحت چهار هزار و128متر مربع در قالب گروه‌های ساخت در حال اجرا است.
وی در ادامه به ثبت‌نام چهار هزار و 318 نفر در طرح نهضت ملی مسکن درشهرستان صحنه اشاره کرد و گفت: یک هزار و چهار نفر از بین این افراد واجد شرایط مسکن شناخته شدند.
او بیان کرد: برای تسریع در آغاز عملیات اجرایی فاز جدید طرح نهضت ملی در شهرستان صحنه، هشت هکتار زمین جهت واگذاری به بنیاد مسکن به شرکت مشاور پیشنهاد شده است که در حال بررسی می‌باشد.
  نیم هکتار زمین برای ساخت مسکن در هرسین واگذار شد/مکان یابی 30 هکتار جدید
رئیس بنیاد مسکن هرسین نیز در این راستا با اشاره به ثبت‌نام سه هزار 813 نفر در طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان اظهار کرد: از این تعداد که برای 873 نفر که تایید نهایی شده بودند تشکیل پرونده شده است.
«شیرزاد کریمی» ادامه داد: در مورد زمین، این اطمینان را به متقاضیان می‌دهیم که یک قطعه زمین 30 هکتاری در شهرستان، مکان یابی و تحویل شرکت مشاور شده و همچنین یک قطعه نیم هکتاری نیز در مرحله عقد کارگزاری برای تحویل به بنیاد است.
موضوعی که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مدنظر دست‌اندرکاران و مسئولان بوده است و طی ماه‌های اخیر مقامات ارشد استان بارها بر لزوم رعایت استانداردهای موردنیاز این واحدها و اصولا هر سازه عمرانی تاکید کرده‌اند و تاکید داشته‌اند که باید مصالح به کار رفته در این واحدها هم باید استانداردهای لازم را داشته باشد.
دستیابی به چشم انداز احداث چهار میلیون واحد مسکونی در کشور که سهم استان کرمانشاه حدود 120 هزار واحد است نیازمند تعامل و همکاری همه دستگاههای خدمات رسان است که بسیاری از شهروندان به آن امید بسته‌اند.

شناسه خبر 64214