شناسه خبر:64436
1401/10/11 09:34:55

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و فرزاد تیموری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان خبر از قرار گرفتن پروژه‌های راه‌آهن استان روی ریل پیشرفت از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری دادند.

استان راهبردی همدان با توجه به قرار گرفتن در مسیر چند استان مهم و غربی، قرار است با جهش و تحولی اساسی در حوزه صنعت حمل‌ونقل و تکمیل دو طرح مهم و خط آهن خود به ملایر و سنندج، به شاهراه ریلی غرب کشور تبدیل شود؛ بنابراین پرداختن به این مهم طی یک دهه گذشته از سوی مدیران استانی و نیز نمایندگان استان به‌ویژه نمایندگان شهرستان همدان، با جدیت بالایی دنبال می‌شود.
طرح راه‌آهن غرب کشور به طول 605 کیلومتر به‌صورت یک‌خطه درحال اجرا است که محورهای سمنگان به اراک به طول 267 کیلومتر، کرمانشاه به خسروی به طول 263 کیلومتر و همدان به ملایر به طول 75 کیلومتر را شامل می‌شود؛ درحالی‌ که به‌تازگی خطوط راه‌آهن غرب کشور تا کرمانشاه رسیده و تعداد 13 ایستگاه در این مسیر پیش‌بینی شده است.
در این میان با ایجاد خطوط ریلی از ایستگاه ملایر- فیروزان- کرمانشاه به طول 177 کیلومتر و همچنین ساخت راه‌آهن ملایر به همدان، غرب به شرق و جنوب متصل خواهد شد و بدون شک امکان ارتباط ریلی غرب کشور را با تهران و شبکه راه‌آهن سراسری فراهم خواهد کرد.
از سوی دیگر با اتصال مناطق غربی کشور به شبکه سراسری راه‌آهن، بهره‌‌مندی زائران عتبات عالیات از حمل‌ونقل ایمن ریلی، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی و درنتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، توسعه اقتصادی مناطق غربی کشور و بهره‌‌مندی صنعت، کشاورزی و دامپروری از حمل‌ونقل ریلی را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگوهایی را با فرزاد تیموری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان و نیز حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی درخصوص روند پیگیری این پروژه‌های تأثیرگذار داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درخصوص پروژه خط ریلی همدان– تهران- سنندج در چند بخش نیازمند پیگیری هستیم نخست ایستگاه داخل شهر همدان که طبق آخرین جمع‌بندی قرار است پشت ادره کل گمرک ساخته شود، گفت: طبق پیگیرهایی که اخیراً از طریق استانداری و وزارتخانه انجام شد، لازمه انجام آن این است که زمینی پشت اداره کل گمرک همدان (بلوار فرودگاه سابق) به شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ها تحویل داده شود تا طراحی لازم برای این پروژه انجام شود؛ اما متأسفانه با وجود پیگیری چندماهه با اینکه اراضی مذکور در محدوده شهر نیست، هنوز زمین مورد نیاز به شرکت زیرساخت تحویل داده نشده است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه برای تحقق ایستگاه جدید می‌بایست معاون امور عمرانی استاندار و نیز مدیران مرتبط اراضی را تملک کرده و تحویل دهند، اظهار کرد: خوشبختانه خارج از محدوده بودن و در حریم قرار گرفتن، مسئله رایزنی شورا و شهرداری را نیز مرتفع کرده است.
وی با بیان اینکه مسئله بعدی پیگیری برای برقی شدن خط ریلی همدان– تهران است، عنوان کرد: مطالعات اولیه این پروژه انجام و از طریق وزارت راه و شهرسازی جهت تعیین بودجه به سازمان برنامه‌ریزی ارسال شده است؛ بنابراین منتظر آن هستیم که سازمان برنامه بودجه ماده 23 این پروژه ملی را مصوب کند.
حاجی‌بابایی در پاسخ به این سؤال که آیا تا برقی شدن خط ریلی چاره‌ای برای افزایش سرعت قطار وجود ندارد که آن را پیگیری کنید؟ ابراز کرد: این مهم را می‌توان از طریق تغییر در واگن‌های این مسیر تاحدودی انجام داد.
وی در واکنش به این مسئله که تا چه زمانی باید منتظر برقی شدن خط ریلی بود؟ گفت: در کشور ما تنها چیزی که می‌توان بر آن تکیه کرد، پیگیری است؛ بنابراین هر مقدار پیگیری ما مجدانه باشد، زودتر به نتیجه خواهیم رسید.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امسال راه‌آهن تهران- همدان– سنندج دارای اعتباری بالغ‌بر 395 میلیارد تومان است، تشریح کرد: پس در کنار این مهم یقیناً برقی شدن مسیر را نیز پیگیری می‌کنیم.
حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه ردیف مستقلی برای پروژه ریلی همدان به ملایر نیز دیده شده است، تأکید کرد: خوشبختانه اعتبارات این پروژه نیز 100 تا 150 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و در سفر ریاست‌جمهوری نیز برای ادامه و تکمیل آن اعتبار مناسبی درنظر گرفته شد؛ پس درصورت تداوم کار امکان بهره‌برداری از آن طی سال جاری و نهایتاً سال آینده وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه درصورت راه‌اندازی خط ریلی همدان- ملایر خط آهن تهران- همدان- کرمانشاه نیز تکمیل می‌شود، تصریح کرد: درواقع به معنای واقعی همدان در مسیر ریلی به کریدور اصلی بدل خواهد شد.
حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه راه‌آهن همدان- زنجان که بخشی از کریدور تبریز- زنجان– همدان از طریق بیجار است نیز در دستور کار قرار گرفته و کارهای مقدماتی آن توسط ما و نماینده زنجان جهت کلنگ‌زنی انجام شده و در آینده نزدیک (از آنجا که پیمانکار پروژه نیز انتخاب شد) شاهد عملیاتی شدن کار خواهیم بود، ابراز کرد: در مورد پروژه همدان به سنندج نیز باید بگویم امسال باید طبق پیگیر‌هایی که انجام شده، شاهد به اتمام رسیدن آن باشیم.
وی با بیان اینکه قرار است این خطی ریلی از سنندج تا مرز باشماق ادامه پیدا کند و به‌نوعی تسهیلگر حمل‌ونقلی ریلی به عراق خواهد شد، گفت: اعتبار لازم برای انجام مطالعات این پروژه نیز درنظر گرفته شده است.
حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه خط ریلی از ملایر به خرم‌آباد از طریق بروجرد نیز درنظر گرفته شده که ردیف بودجه‌ای 150 میلیارد تومانی برای آن داریم، تصریح کرد: با تحقق این موضوع خط ریلی همدان به جنوب متصل خواهد شد.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ره‌آورد تحقق پروژه‌های فوق تکمیل شدن زنجیره ریلی همدان با نقاط مختلف کشور و حتی بین‌المللی است، تشریح کرد: در این طرح همدان نقطه اتصال شمال به جنوب کشور و نیز مناطق شمال غرب خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه تکمیل‌کننده این زنجیره ریلی در شهر همدان قطار شهری است که با وجود پیگیرها و داشتن ردیف بودجه ملی از محل تهاتر نفت گویا شهرداری و شورا همتی برای پیگیری آن ندارند، تصریح کرد: سؤال ما از شهرداری و شورا این است که بلاخره با اجرای این طرح مخالف هستند یا موافق؟ نظرشان را با ارائه دلایل بیان کنند؛ زیرا هم‌زمان با همدان قطار شهری رشت از مجلس مصوب گرفت و طی دو سه هفته اخیر خوشبختانه با توجه به پیگیر‌هایی که از سوی مدیریت شهری صورت پذیرفت، مصوبات نهایی را نیز از وزارت کشور دریافت کرد، اما در همدان ما سه سال است که سر کاریم و حتی موافق بودن و یا مخالف بودن خود را برای اجرایی شدن طرح هم اعلام نمی‌کنند! این درحالی است که طرح مطالعاتی آن نیز توسط شهردار قبل انجام شده و یک‌سال هم هست که ما منتظر ارائه نتایج این طرح مطالعاتی هستیم.
در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه استان همدان را با توجه به موقعیت استراتژیکی آن می‌توان به‌عنوان حلقه واسط استان‌های غربی با مرکز و نیز استان‌های شمال غربی با جنوب شرقی قلمداد کرد، گفت: با توجه به این ظرفیت، زیرساخت‌های حمل‌ونقلی ازجمله راه‌ها و خطوط ریلی می‌توانند نقش مهمی در سراسر مسیر‌های عنوان‌شده ایفا کند.
فرزاد تیموری با بیان اینکه طی چند دهه اخیر شاهد توسعه راه‌های حمل‌ونقلی ازجمله راه‌آهن همدان- تهران و اراک- ملایر- کرمانشاه بودیم که خوشبختانه به بهره‌برداری رسیدند، ابراز کرد: دراین‌بین چند خط ریل دیگر نیز جهت تکمیل این کریدور در دست اقدام است؛ نخست خط ریلی همدان– ملایر که این خط ریلی ارتباط بین شمال غرب به جنوب غربی کشور را شکل می‌دهد.
وی ادامه داد: درواقع راه‌آهنی که از تهران- همدان- سنندج عبور می‌کند را به خط ریلی کرمانشاه– اراک و تهران که درنهایت به شبکه ریلی جنوب می‌رسد، وصل می‌کند.
تیموری با بیان اینکه قطعه همدان– ملایر اصلی‌ترین پروژه ما در این خط ریلی است که در دستور کار قرار گرفته، اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه چندسالی است که شروع شده، اما در سفر ریاست‌جمهوری یکی از پروژه‌هایی که برای تخصیص بودجه آن تلاش کردیم، همین مورد بود؛ به‌طوری که خوشبختانه از محل اعتبارات سفر چیزی حدود 350 میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شد. البته تکمیل آن چیزی حدود یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما همین اعتبار نیز در شرایط فعلی پروژه را از رکود خارج خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از پروژه‌های ریلی استان که از اهمیت بالایی برخوردار بوده تکمیل ایستگاه راه‌آهن فعلی همدان است، تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شد، خوشبختانه برای آن پروژه نیز از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری 100 میلیارد تومان درنظر گرفته شد.
تیموری با اشاره به اینکه از مبلغ مذکور چیزی حدود 28 میلیارد تومان تاکنون تخصیص داده شده، تشریح کرد: طبق گزارش‌گیری که اخیراً انجام شد، پیمانکار کار را آغاز کرده و مشغول نصب سقف کاذب و کارهای داخلی است.
وی با بیان اینکه امید می‌رود با اعتبار درنظر گرفته‌شده برای این پروژه ایستگاه اصلی شهری همدان در رباط شورین تکمیل شود، خاطرنشان کرد: پروژه بعدی راه اتصالی ایستگاه راه‌آهن به شبکه خیابان‌های شهر همدان در شهرک شهید مدنی واقع در بلوار پرفسور موسیوند است (باید به راهی که به دانشگاه آزاد منتهی است، متصل شود) که خوشبختانه برای این پروژه نیز 70 میلیارد تومان اعتبار از اعتبارات سفر درنظر گرفته شد تا آن را به‌صورت چهارخطه و کامل به اجرا دربیاوریم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به اینکه برای ایستگاه راه‌آهن باباکمال تویسرکان نیز به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های ریلی استان تأمین اعتبار لازم انجام شده، تشریح کرد: دهه فجر امسال شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.
وی افزود: پروژه بعدی ایستگاه راه‌آهن فامنین است که از محل اعتبارات ریاست‌جمهوری برای آن تأمین اعتبار شده و پیگیر هستیم که عملیات اجرایی آن آغاز شود.
این مقام مسئول درخصوص ایستگاه مسافری داخل شهر همدان نیز گفت: قرار گرفتن این ایستگاه در کنار ترمینال اتوبوس‌ها کاملاً منتفی است؛ چراکه برای اجرایی شدن این پروژه لازم بود بخشی از خط ریلی از میان باغات منطقه قاسم‌آباد عبور کرده و سپس از روی میدان عاشورا به‌صورت روگذر اجرا و درنهایت در کنار ترمینال ساخته شود، بنابراین به جهت هزینه بالای اجرای آن، توجیه نداشت؛ البته در آینده قرار است مطالعات ایستگاه مسافری از طریق شرکت زیرساخت در بلوار شهید همدانی انجام پذیرد.

شناسه خبر 64436