شناسه خبر:64633
1401/10/15 09:35:02
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان:

نباید به مدیریت غار علیصدر نگاه بخشی شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: مدیریت غار علیصدر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری همدان و حتی ایران و از کم‌شمارترین غارهای آبی جهان، نباید درگیر نگاه‌های سطحی، مقطعی و بخشی شود.

فرزاد تیموری در کارگروه غارشناسی استان افزود: با توجه به بحران آب، گردشگری محور توسعه پایدار استان قلمداد شده که در این میان توجه به غارها به‌عنوان یکی از محل‌های گردشگرپذیر، بسیار حائز اهمیت است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان افزود: در این میان نقش غار علیصدر در توسعه گردشگری غیر قابل انکار است؛ بنابراین نباید به مدیریت این اثر ملی و جهانی بخشی نگاه شود.
وی ادامه داد: دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف و اعضای کارگروه گردشگری در مدیریت غار علیصدر نقش دارند، اما نباید به این موضوع بخشی نگاه کرد، بلکه به شرکت سیاحتی علیصدر در فرآیند مدیریت اصولی غار، باید کمک شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: غار علیصدر یک مولد گردشگری قوی است و باید مدیریت گردشگری آن را با توجه به دستورالعمل مدیریت غارها، تقویت کنیم.
وی ابراز کرد: غار سراب یکی از پدیده‌های طبیعی مهم زمین‌شناسی در کشور به‌شمار می‌آید، قدمت این پدیده در حدود دوران دوم زمین‌شناسی یعنی دوره ژوراسیک (136 تا 190 میلیون سال قبل) تخمین زده می‌شود که با مدیریت دقیق منطقه علاوه‌بر حفظ میراث زمین‌شناسی، می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار آموزشی و تربیتی برای آموزش مفاهیم محیط‌زیستی بهره گرفت. (غار سراب در روستایی به همین نام واقع در شهرستان کبودراهنگ است که ازنظر حفاظتی جزء غارهای درجه دو به‌شمار می‌رود)
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز تأکید کرد: هرگونه تغییر در غار علیصدر باید با هماهنگی کارگروه غارشناسی استان صورت گیرد.
سیده‌مریم محمدی افزود: همگونی مصالح سازه‌های غار با طبیعت اطراف و توجه به ظرفیت گردشگر، به ثبت جهانی غارها کمک می‌کند.
گفتنی است؛ در این جلسه موارد متعددی ازجمله تعیین تکلیف مالکیت و اسناد ثبتی محدوده غار دودزا، بررسی تقاضاها و موارد مرتبط براساس دستورالعمل حفاظت و بهره‌برداری از غارها و بارگذاری لایه غارهای استان در سامانه SID مورد بررسی و تصمیم قرار گرفت.

شناسه خبر 64633