شناسه خبر:64642
1401/10/15 09:45:45

سپهرغرب، گروه خبر: ساماندهی صنوف مختلف ازجمله صنف میوه و تره‌بار در قالب میادین و بازارچه‌ها از شاخصه‌های مهم و تأثیرگذار در روند توسعه پایدار جوامع شهری به‌شمار می‌رود در حالی که ایلام به‌عنوان تنها مرکز کشور فاقد یک میدان استاندارد میوه و تره‌بار است.

نبود میدان بزرگ میوه و تره‌بار در ایلام باعث عرضه محصولات باغی، صیفی و سبزی با نرخ‌هایی غیرمتعارف و گران به مصرف‌کنندگان می‌شود و بازارچه‌های محلی نیز از تنوع اجناس برخودار نباشند.
هرچند بهرام‌نیا استاندار کنونی و سلیمانی دشتکی و نوذری استانداران پیشین به کرات موضوع احداث میدانگاه میوه و تره‌بار را پیگیری کرده‌اند اما این طرح هنوز به یک سرانجام مشخص نرسیده و منتظر ورود به فاز اجرایی است.
احداث این میدان میوه و تره‌بار یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حسن بهرام‌نیا استاندار فعلی ایلام است که به کرات این موضوع را پیگیری کرده و در دیداری که با وزیر پیشین راه و شهرسازی داشت خواستار تسهیل در شرایط واگذاری زمین از طرف این وزارتخانه به شهرداری ایلام شده بود.
هفته دولت سال جاری کلنگ احداث میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهر ایلام با اعتبار اولیه 91 میلیارد تومان به زمین زده شد و با اینکه زمان‌بندی ساخت سوله‌های این میدان 18 ماهه تخمین شد، اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.
با اینکه پس از چند سال کش و قوس حقوقی و قانونی، مراحل واگذاری زمین به شهرداری برای ایجاد میدانگاه میوه و تره‌بار سرانجام به پایان رسید اما ساخت و ساز در این زمین کماکان متوقف است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت آبفای استان ایلام با وجود واگذاری این زمین از راه و شهرسازی به شهرداری، از آن برای نگهداری انشعابات لوله خود استفاده و با وجود درخواست اتحادیه میوه و تره‌بار از جابجایی این لوله‌ها و اتصالات امتناع می‌کرده است.
سرانجام با توافق شهرداری و آبفا و مداخله جدی استانداری و دادستانی، این شرکت نسبت به جابجایی لوله‌های خود به یک مکان دیگر مجاب شده و با خالی شدن زمین و مشخص شدن پیمانکار و سرمایه‌گذار روند ساخت و ساز در آن وارد فاز اجرایی خواهد شد.
بدون شک ایجاد میدانگاه میوه و تره‌بار در تعدیل‌سازی نرخ میوه، صیفی و سبزی و تنوع‌بخشی به این محصولات نقش بسزایی خواهد داشت، همچنین باتوجه به اینکه بیشتر مردم برای خرید مایحتاج ضروری خود به هسته مرکزی شهر محل تجمع بازاریان مراجعه می‌کنند، بدون شک با ایجاد یک میدان استاندارد میوه و تره‌بار از حجم مراجعه‌کنندگان و ترافیک در هسته مرکزی شهر کاسته خواهد شد.
یکی از حجره‌داران میوه و تره‌بار گفت: حجره‌داران میوه و تره‌بار باتوجه به نبود یک میدانگاه استاندارد در یک گاراژ قدیمی مشغول به فعالیت هستند و هر سال نیز مالک گاراژ کرایه حجره‌ها را باتوجه به نرخ تورم افزایش می‌دهد.
موسی فاطمی افزود: در مقابل اجاره‌بهای حجره‌ها، درآمد حجره‌داران به‌عنوان تأمین‌کننده میوه و تره‌بار شهر بسیار اندک است چراکه فضایی مناسب برای حمل بار بیشتر ندارند و تمام بار آن‌ها در نیسان یا وانت‌بار خلاصه می‌شود که در هر بار خریداری شده ارقام مختلفی از میوه، سبزی و صیفی را حمل و به مرکز استان منتقل می‌کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر اجاره‌بهای حجره‌ها با وجود فضای فیزیکی کم، هزینه باربری نیسان‌ها نیز گزاف و از توان حجره‌داران میوه و تره‌بار خارج است، در حالی که وجود یک میدانگاه میوه و تره‌بار استاندارد بخش قابل توجهی از مشکلات فعالان این حوزه را پوشش خواهد داد.
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار هم گفت: از سال 97 مقرر شد یک زمین برای احداث یک میدان استاندارد میوه و تره‌بار در اختیار شهرداری قرار بگیرد اما روند انتخاب، سیر امور قانونی و حقوقی زمین، خرید و واگذاری این ملک طولانی شد و پس از رایزنی و پیگیری‌های مکرر، سرانجام تعیین وضعیت این زمین مشخص شد.
علیرضا گوهری ادامه داد: در صورت احداث یک میدانگاه استاندارد در مرکز استان برخی از هزینه‌های تحمیلی به حجره‌داران، فروشندگان محلی و مصرف‌کنندگان برداشته خواهد شد، چراکه اجاره‌های این حجره‌ها نسبت به مکان کنونی ارزان‌تر و باتوجه به فضای بزرگ هر سوله حجره‌داران امکان خرید بیشتر محصولات را خواهند داشت.
وی افزود: در حال حاضر حجره‌داران هم از لحاظ ریالی و هم فضای فیزیکی توان خرید یک نیسان جنس را دارند که در صورت راه‌اندازی میدانگاه میوه و تره‌بار آن‌ها بار مورد نیاز بازار را به جای نیسان با خاور یا حتی کامیون خریداری و حمل می‌کنند که صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.
این مسئول توضیح داد: وقتی حجره‌دار به جای نیسان که ظرفیت پذیرش مقدار اندکی بار دارد، از یک ماشین چون خاور استفاده کند، امکان خرید محصولات بیشتر با تناژ بالاتر را خواهد داشت و بازار فروش محصولات متنوع نیز رونق و ارزش افزوده و نهایی برای فروشنده و خریدار کاهش پیدا می‌کند.
گوهری اظهار کرد: در یک بار نیسان با توجه به حجم پذیرش پایین این ماشین حجره‌دار مجبور است از هر میوه و محصول ضروری تعداد اندکی را با رعایت حفظ تنوع محصول با هزینه بالای حمل و نقل خریداری و قیمت تمام‌شده نیز برای فروشنده و سپس مصرف‌کننده گران تمام می‌شود، در حالی که برای تأمین میوه و تره‌بار با ماشین‌های دارای ظرفیت زیاد چون خاور و کامیون این مشکلات کاهش می‌یابد.
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ایلام یادآور شد: وجود میدان استاندارد میوه وتره‌بار علاوه بر کاهش قیمت‌های تمام‌شده برای مصرف‌کننده، باعث حذف واسطه‌ها و دلال‌ها و نیز اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم افراد زیادی می‌شود و همچنین شهرستان‌های تابعه نیز میوه مورد نیاز بازار خود را به جای استان‌های دیگر از مرکز استان خود با قیمت و هزینه بار کمتر تهیه می‌کنند.
مسئول سازمان میوه و تره‌بار و مشاغل شهری شهرداری ایلام هم در این زمینه گفت: در حال حاضر تمام موانع و مشکلات فراروی زمین برای احداث میوه و تره‌بار مرتفع و ملک در مرحله واگذاری ملکیت تام از راه و شهرسازی به شهرداری است و این زمین در محدوده میدان قرآن از خروجی‌های شهر ایلام با وسعت 46 هزار متر مربع قرار دارد.
مهراب غریبی افزود: نقشه مطالعاتی و طراحی ساختاری میدان میوه و تره‌بار انجام گرفته و تا قبل از پایان سال جاری و با مشخص شدن پیمانکار و سرمایه‌گذار، روند ساخت و ساز و عملیات اجرایی این پروژه شروع خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از موانع کار وجود سوله انباری آبفا بود که با ورود استانداری و دادستانی به ماجرا، این شرکت نسبت به جابجایی لوله و تأسیسات خود مکلف شد و با خروج کامل این انباری زمین آماده ورود به فاز عملیاتی و اجرایی است.
وی در مورد اعتبارات و سرمایه مورد نیاز این پروژه مهم نیز یادآور شد: اعتبار مورد نیاز پروژه برای ساخت و ساز بیش از 90 میلیارد تومان برآورد شده است که بخش عمده‌ای از این هزینه توسط سرمایه‌گذار و پیمانکار و مابقی هم از اعتبارات داخلی شهرداری تأمین می‌شود.
وی اظهار کرد: این زمین دارای وسعت 46 هزار متر مربع است که پس از کسر حریم و گذرها در حدود 37 هزار متر مربع از آن کار احداث میدانگاه در بازه زمانی یک‌ساله با احداث 140 غرفه انجام می‌شود.
به گفته مسئول سازمان میوه و تره‌بار و مشاغل شهری شهرداری ایلام علاوه بر غرفه‌های عرضه میوه و تره‌بار ابنیه دیگری چون سردخانه، سورتینگ و بسته‌بندی، باسکول، ایستگاه آتش نشانی، رستوران، بانک عامل، نمازخانه و ساختمان مدیریتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
غریبی در خصوص میزان اشتغال‌زایی این پروژه هم یادآور شد: با شروع به کار این پروژه زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از 500 نفر و تعداد زیادی شغل غیرمستقیم فراهم خواهد شد.
به گزارش ایرنا، زمزمه‌های احداث میدان میوه و تره‌بار سال 97 به گوش می‌رسید ولی به علت بروکراسی‌های اداری در سطح کلان کشوری روند واگذاری این زمین به درازا کشید و اکنون که زمینه برای ایجاد این مرکز فراهم شده و باتوجه به اینکه وجود این میدان برای ایلام به‌عنوان تنها مرکز استانی فاقد میدان مرکزی میوه و تره‌بار در کشور یک ضرورت مهم به‌نظر می‌رسد، امید است هرچه زودتر این طرح وارد فاز اجرایی شود و در همان بازه زمانی مقرر نیز به بهره‌برداری برسد.

شناسه خبر 64642