شناسه خبر:64652
1401/10/15 10:07:09

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با مادر شهید احمدی روشن مشخص شد تأمین لقمه حلال برای خانواده و حذف منیت در زندگی مشترک، رمز تربیت احمدی روشن‌هاست.

16دی‌ماه مصادف است با سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها و روز تکریم از مادران و همسران شهید. بانوانی که صبر و استقامت نخستین ویژگی آن‌هاست که به ذهن آدمی خطور می‌کند. در تمام این سال‌ها با رنج و غصه‌ای که از درون‌شان می‌جوشد صورت خود را با لبخند نشان داده و به اطرافیان و عامه آموخته‌اند اگرچه غم دوران و نبود عزیزشان لحظه‌ای آن‌ها را آرام نگذاشته اما خوب می‌دانند رسالت شهیدانشان چه بوده و برای چه جان برای این مرز و بوم داده‌اند. همه ما باید بدانیم مادران شهید گنجینه‌ای ‌ارزشمند هستند که گاهی در طول زمان صبوری و درد آن‌ها را فراموش می‌کنیم حال آنکه ایثارگرانی هستند که با شجاعت بی‌بدیل خود فرزندانی را تربیت کردند که با فدا کردن جان خود ادامه‌دهنده حق و حقیقت باشند.
در این بین شاید نام امثال شهید مصطفی احمدی روشن برای نسل جوان امروز، از شهدای دیگر محبوب‌تر باشد، چراکه جوانان او را نسبت به شهدای دیروز الگویی در دسترس‌تر می‌بینند و مشتاق‌تر از آنان مادران امروز هستند که الگوی در دسترسی چون «ام‌وهب» زمان را در مقابل خود می‌بینند. هرچند استواری و دفاع جانانه او از فرزند قهرمانش را در طول هشت سال دفاع مقدس، از مادرانی دیده بودیم که در کلام سید شهیدان اهل قلم در میدان جهاد اصغر جنگیده بودند و امروز مصطفی او را در عرصه جهاد اکبر پیروز یافتیم.
این پیروزی حاصل عمر مادری نستوه است که حاصل عمرش را با افتخار تقدیم ولایت کرد.
بر این اساس در آستانه این روز برآن شدیم تا گفت‌و‌گویی را با مادر شهید مصطفی احمدی روشن ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
صدیقه سالاریان با بیان اینکه از نظر بنده شهدا برگزیدگان خدا هستند و او خود آن‌ها را برای شهادت انتخاب می‌کند، تصریح کرد: البته دراین‌بین نمی‌توان منکر تأثیر لقمه حلال و نقش تربیتی خانواده شد.
وی با بیان اینکه به نظر بنده این اعمال و رفتار شهدا و نیز نوع جهاد آن‌ها است که نوع مرگ آن‌ها را رقم زده و به شهادت ختم می‌شود، ابراز کرد: البته همانطور که پیشتر عنوان کردم پدر و مادر نیز در حدی که از سوی خداوند وظیفه بر گردنشان نهاده شده در این بین نقش‌آفرینی می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه مصطفی در 17 شهریور ماه 1358 در بیمارستان بوعلی شهر همدان به دنیا آمد و در سال 77 در رشته مهندسی شیمی وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و سال 81 مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد گفت: در همین رشته ادامه تحصیل داد و پس از آن وارد مرحله دکترای رشته نانو بیوفناوری شد.
مادر شهید مصطفی احمدی‌روشن با اشاره به چگونگی ورود او به پروژه انرژی هسته‌ای اظهار کرد: در دوران تحصیل در دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها که برای نخستین‌بار در کشور انجام شد، همکاری داشت و چندین مقاله ISI به زبان‌های انگلیسی و فارسی در مجلات معتبر علمی جهان به چاپ رساند؛ درواقع یکی از پایه‌گذاران سایت هسته‌ای نطنز بود. او تأثیر بسیار مطلوبی در بخش تأمین کالاها و خرید تجهیزات هسته‌ای در حوزه غنی‌سازی در زمان تحریم‌ها داشت
سالاریان ادامه داد: سرانجام در 21 دی‌ماه 1390، در حالی که عازم محل کار خود بود، دو تروریست موتورسوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی به خودروی وی که یک دستگاه پژو 405 بود، از سوی رژیم صهیونیستی او را به شهادت رساندند.
وی در خصوص منش تربیتی خود برای پرورش فرزندان در خانواده، گفت: پدر و مادر بر حسب وظیفه باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرند تا فرزندانی تحویل جامعه دهند که باعث افتخار و سربلندی کشورشان باشند، بر این اساس من و پدر مصطفی نیز تا آنجا که امکان داشت سعی کردیم در مسیر درست زندگی‌مان را پیش ببریم.
وی با بیان اینکه به نظر من مهم‌ترین وظیفه زن و دختر مسلمان در مرحله نخست همسر و سپس مادر خوب بودن است، گفت: وقتی فردی ازدواج می‌کند، مسئولیت یک زندگی مشترک را می‌پذیرد؛ فرقی هم بین زن و مرد وجود ندارد اما مسئله این است که اگر در این زندگی مشترک منیت حکمفرما باشد نتیجه خوبی را نمی‌توان برای این زندگی متصور شد.
این مادر شهید ادامه داد: بر این اساس دختران نجیب ما بعد از ازدواج باید سعی کنند که در زندگی خود صبور باشند زیرا در زندگی افت و خیز‌های فراونی وجود دارد.
سالاریان با بیان اینکه همواره من به فرزندان خود نیز گوشزد می‌کنم که سعی کنند در برابر ناملایمات زندگی نیمه پر لیوان را در نظر بگیرند تشریح کرد: این نکته بدان جهت اهمیت دارد که وقتی مادر در زندگی به آنچه از راه حلال به دست آمده قانع باشد، فرزندان نیز با الگوبردارای از او در برابر ناملایمات کمتر غر زده و گلایه و ناشکری نمی‌کنند و بر این ناملایمات غلبه می‌یابند.
وی با اشاره به اینکه این ناشکری فقط در برابر خداوند معنا پیدا نمی‌کند بلکه رضایت از همسر در تأمین معاش حلال را نیز شامل می‌شود گفت: در زندگی ما تأمین معاش حلال از سوی همسرم مهم‌ترین ملاک برای پیشبرد زندگی‌مان بود.
وی تأکید کرد: همانطور که پیشتر نیز اشاره کردم لقمه حلال نقش مهمی را در تربیت فرزند ایفا می‌کند، موضوع بعدی عمل ماست، وقتی بچه‌های ما را می‌بینند که در زندگی باید و نباید‌هایی داریم، چنین چیزی را برای خود الگو قرار می‌دهند.
این مادر شهید هسته‌ای در بیان خصوصیات اخلاقی دکتر مصطفی احمدی روشن گفت: او چند خصوصیت شخصیتی برجسته داشت، مهربان، دلسوز، شجاع و در عین حال رک‌گو، خودباور و باکفایت بود.
سالاریان افزود: در کارش اعتقاد راسخ داشته و به کاری که انجام می‌داد باور داشت و تا نتیجه نهایی، آن را ادامه می‌داد و تسلیم نمی‌شد.
وی با اشاره به اینکه دو صفت مهربانی در برابر دوستان و آشنایان از سوی مصطفی و نیز شجاع و صراحت لهجه او برابر دشمنان ازجمله خصایصی است که از پدرش آموخته بود، تشریح کرد: من اهل یزد هستم اما پدر مصطفی همدانی است، صراحت در گفتار و شجاعت در رفتار ازجمله صفت‌های اصلی همدانی‌هاست که خوشبختانه مصطفی این دو ویژگی را از پدر خود به ارث برده بود.
وی با بیان اینکه درباره شجاعت و صراحت لهجه در خودم، دیگران باید نظر دهند اما صبوری در برابر ناملایمات و تشکر از همسر برای تأمین روزی حلال ازجمله خصوصیات شخصیتی من است، گفت: اصلی‌ترین شاخصه فردی مصطفی ولایت‌مداری او بود به طوری که حتی در پرسش و پاسخی که درباره چرایی حضور خود در نطنز با وجود موقعیت‌های بهتر مدیریتی شده بود نیز به اینکه نکته اشاره می‌کرد؛ زیرا به زعم او رضایت خداوند در گرو رضایت ولی فقیه است.
این مادر شهید بزرگوار در خصوص چگونگی کنار آمدن با موضوع از دست دادن فرزند به‌عنوان غمی بزرگ، گفت: واقعیتش را بخواهید من باور ندارم که مصطفی نیست و ندارمش زیرا به گفته قرآن شهدا زنده‌اند، درحال حاضر نیز وقتی اتفاقی می‌افتد و من به‌دنبال صحت و سقم قضیه هستم ناخودآگاه سمت گوشی تلفن رفته و شماره مصطفی را می‌گیرم. اگر یک روز این احساس را داشته باشم که مصطفی نیست و ندارمش یقیناً آن روز دیوانه خواهم شد.

شناسه خبر 64652