شناسه خبر:64679
1401/10/17 09:32:22

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان با تأکید بر لزوم تشکیل شورای امر به معروف در دستگاه‌های اجرایی گفت: اگر این شورابه وظایف قانونی خود عمل کند از بروز بسیاری از مشکلات در ادارات مانند برخی تنبلی‌ها، کم‌کاری‌ها و یا مفاسد مالی و مواردی از این دست پیشگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی نماز جمعه همدان با اشاره به جایگاه زن در اجتماع و خانواده اظهار کرد: اسلام مخالف حضور زنان در اجتماع نیست اما جایگاه و نقش مادری بدیل ندارد به همین دلیل اسلام بر نقش ویژه مادر در انسان‌سازی و داشتن جامعه‌ای متعالی تأکید دارد.
وی حجاب را واجب شرعی و یک امر دینی، هویتی و فرهنگی دانست و گفت: آیات فراوانی در قرآن کریم زنان مومن را به رعایت حجاب توصیه کرده است بنابراین حجاب امری الهی و دینی است.
امام جمعه همدان با بیان اینکه پروردگار عالم مصالح زنان را می‌داند و توصیه به حجاب کرده است افزود: جدای از مسئله دینی، حجاب به عنوان امری هویتی و ملی برای ما ایرانیان مطرح است چراکه در آیین آریایی و قبل از اسلام زنان دارای طبقه ممتاز و به تعبیری محترم، باید حجاب خود را رعایت می‌کردند.
فرهنگ پوشش یکی از فرهنگ‌های اصیل ایرانی
وی با اشاره به اینکه فرهنگ پوشش یکی از فرهنگ‌های اصیل ایرانی بوده است گفت: در کتاب‌های تاریخی نیز عنوان شده زنان محترم ایران برای حفظ طبقه ممتاز همیشه حجاب خود را رعایت می‌کردند و حتی صورت خود را نیز می‌پوشاندند.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با اشاره به تعریف ویل دورانت از پوشش زنان در ایران اظهار کرد: طبقه گفته دورانت که در کتاب‌های تاریخی نیز موجود است «زنان طبقه بالا اجتماع جرات نداشتند که جز در تخت روان روپوش‌دار از خانه بیرون بیایند».
وی با بیان اینکه در ایران باستان شهروندان دارای درجات مختلفی بودند که افراد دارای جایگاه ممتاز پوشش و حجاب داشتند گفت: البته از دیدگاه اسلام، ما شهروندان درجه اول و دوم و... نداریم، همه انسان‌ها در نژاد و جایگاه یکسان هستند فقط کسی کرامت بیشتری دارد که تقوای بیشتری داشته باشد.
امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در تاریخ آمده که زنان اشکانی پیراهن‌های بلندی می‌پوشیدند که حتی بر زمین کشیده می‌شد افزود: در دوره مادها و سامانیان و پارس‌ها نیز زنان حجاب داشتند.

  فرهنگ برهنگی از برنامه‌های مدرنیته است با هدف استثمار زنان
وی فرهنگ برهنگی را از برنامه‌های مدرنیته و تمدن جدید غربی با هدف استثمار زنان عنوان کرد و گفت: در کتابی به نام «تاریخ لباس» 5 هزار سال از زندگی بشر مورد مطالعه قرار گرفته است، نویسنده در این اثر تمدن‌های مختلف را تا 1950 میلادی مورد بررسی قرار داده که نشان می‌دهد غالب کشورها در دنیا نسبت به مسئله پوشش توجه داشتند و پوشش نسبتا کامل بوده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه از 1950 و به تعبیری در هفتاد سال اخیر تمدن غربی به بی‌حجابی و برهنگی دامن زده است تا به اهداف خود دست یابد گفت: برای مقابله با فرهنگ ضد دینی و ملی غرب باید باید باورها و ارزش‌ها تقویت شوند، تبدیل حجاب به هنجار در میدان عمل نیازمند برنامه‌، باورسازی و طرح‌های فرهنگی قوی‌تر است.
وی تأکید کرد: یک زن محجبه با نگاه تمدنی باید به این نکته مهم توجه داشته باشد که با حجاب و پوشش خود در میدان مبارزه با تمدنی است که بقای آن به برهنگی وابسته است.
امام جمعه همدان افزود: ذات تمدن جدید غربی با برهنگی و بر هم زدن تناسبات فطری و منطقی جنسی است به طوری که امروز خانواده در غرب یک تعریف جدیدی پیدا کرده است، به این صورت که یک زن و مرد با ازدواج مشروع و فرزندان خود خانواده هستند، یک مرد و زن با رابطه نامشروع دارای فرزند هم تعریف خانواده دارند و ازدواج دو مرد و دو زن با یکدیگر نیز مفهوم خانواده دارد!.

  مسئله امر به معروف فقط مربوط به حجاب نیست
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد ضرورت رعایت حجاب و متهم نکردن کم‌حجاب‌ها به بی‌دینی گفت: ما مثل یک خانواده هستیم که ممکن است در برخی مسائل اختلاف سلیقه داشته باشیم، اگر کسی کم‌حجابی داشت نباید به معنای نفی دینداری او باشد.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه کم‌حجابی به معنای بی‌دینی نیست که رهبر معظم انقلاب حکیمانه به این موضوع اشاره کردند افزود: در جریان اتفاقات اخیر بسیاری از خانم‌ها می‌توانستند کشف حجاب کنند اما غالب جامعه ما حجاب خود را حفظ کردند و این نشاندهنده رسوخ فرهنگ دینی و اصیل ملی ما در کشور است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم تشکیل شورای امر به معروف در دستگاه‌های اجرایی گفت: اگر این شورابه وظایف قانونی خود عمل کند از بروز بسیاری از مشکلات در ادارات مانند برخی تنبلی‌ها، کم‌کاری‌ها و یا مفاسد مالی و مواردی از این دست پیشگیری می‌شود.
امام جمعه همدان با بیان اینکه مسئله امر به معروف فقط مربوط به حجاب نیست اظهار کرد: اگر شوراهای امر به معروف فعال شود می‌تواند بازدارنده شود و مفاسد اداری کمتر شود.
وی در ادامه با محکومیت اهانت نشریه زرد فرانسوی به ساحت مقدس مرجعیت دینی و سیاسی گفت: ما واقعا از این رسانه‌های زرد و عوامل آنها انتظار رفتار مودبانه نداریم آنها بارها به اسم آزدی بیان به مدسات توهین کرده‌اند.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه این دست از رسانه‌ها با ادب و نزاکت غریبه‌اند افزود: دولت فرانسه باید پاسخگوی این هتک حرمت و اهانت باشد نمی شود به اسم آزادی بیان مقدسات توهین کرد.
وی خطاب به دولت و رسانه‌های هتاک فرانسه گفت: اگر ما مطلبی که جنبه طنز داشته باشد و با مجله زرد شما هم تناسب داشته باشد حاضرید آن را منتشر کنید؟ شما فقط دم از آزادی بیان می‌زنید اما اعتقادی به آن ندارید، آزادی بیان برای شما جایی منفعت دارد که منافع شما را تامین کند.
امام جمعه همدان در پایان ضمن اینکه از وزارت امور خارجه خواست پاسخ محکمی به هتاکی‌های فرانسه دهد، گریزی به گزینش در دستگاه‌ها به دور از روابط و مبتنی بر تخصص و تعهد زد و گفت: باید گزینش و استخدام مبتنی بر رعایت عدالت و انصاف باشد.

شناسه خبر 64679