شناسه خبر:64753
1401/10/18 09:46:25

سپهرغرب، گروه خبر: کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه گفت: در 9 ماهه سپری شده از سال جاری 37 پروانه کاربرد علامت استاندارد توسط این اداره کل در استان صادر شد.

«مهدی حسین‌پور» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در راستای اعمال نظارت و قوانین و برخورد با موارد متخلف و عدم انطباق با استانداردهای ملی کمیته علائم و کنترل کالا به منظور تصمیم گیری در مورد پرونده‌های واحدهای تولیدی، با حضور مدعوین دستگاه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت، خانه صنعت و معدن، اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی در محل این اداره کل برگزار شد.
به گفته وی مطابق تصمیمات اخذ شده تعداد 37 پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر و 37 پروانه بر اساس امتیاز منفی کسب شده از نتایج آزمون و نداشتن نظام کنترل کیفیت در واحدها ابطال شدند.
حسین‌پور افزود: در نیمه اول امسال برنامه ابلاغی سازمان ملی استاندارد به این اداره کل صدور 54 پروانه کاربرد علامت استاندارد بود که خوشبختانه با تلاش کارکنان ساعی این اداره ی کل و جاری بودن نظام کنترل کیفیت در واحدهای تحت پوشش فاقد پروانه، تاکنون 37 پروانه کاربرد علامت استاندارد در زمینه‌های صنایع غذایی، صنایع ساختمانی، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی و مهندسی پزشکی صادر شده است.
مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه تاکید کرد: عدم رعایت ویژگی‌های استاندارد از سوی واحدهای تولیدی متخلف علاوه بر ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد اینگونه واحدها بر اساس نوع تخلف به مراجع قضایی معرفی می‌گردند.
وی گفت: همچنین شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت اداره کل استاندارد به آدرس Kermanshah.inso.gov.ir (در بخش ارتباط با ما) با اداره کل استاندارد کرمانشاه شکایت خود را از مراکز تولیدی و خدماتی استان را اعلام کنند.
حسین‌پور همچنین در بخش دیگر از صحبت‌های خود اظهار داشت: اگر شهروندان کد 10 رقمی رهگیری استاندارد کالایی را به شماره 10001517 ارسال کردند و پس از چند لحظه برای آنها تاییدیه ای نیامد، پس علامت استاندارد آن کالا جعلی و کالا فاقد استاندارد لازم است و مراتب را گزارش دهند تا با فروشنده و تولیدکنندگان آن کالا برخورد قضایی صورت گیرد.
مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه اضافه کرد: حتی اگر کالایی علامت استاندارد داشت، اما مصرف کنندگان نسبت به کیفیت آن محصول ناراضی بودند، باز می‌توانند برای بررسی به اداره استاندارد شکایت کنند و در صورت رعایت نشدن قوانین و مقررات استاندارد آن کالا با تولیدکننده برخورد قانونی مانند تعلیق پروانه تولید تا رفع مشکل کنند.
برگزاری کلاس آموزشی آشنایی با وظایف سازمان استاندارد
همچنین هفتمین نشست تخصصی از سلسله جلسات گروه کاری آموزش استان با موضوع آشنایی با وظایف سازمان ملی استاندارد ایران در زمینه اهمیت تدوین استانداردها و توسعه آموزش‌های مورد نیاز آن در کرمانشاه برگزار شد.
دکتر بیگلری معاون آموزشی دانشگاه رازی کرمانشاه در این کلاس در خصوص لزوم اجرای استانداردها برای خدمات آموزشی به دانشجویان و نظم دهی به مسائل آموزشی و تقویت نقاط ضعف رعایت سرفصل‌ها برای تضمین کیفیت آموزش‌ها در دانشگاه‌ها تأکید کرد.
وی افزود: دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان آماده تعامل و همکاری با اداره کل استاندارد استان در زمینه معرفی و ترویج فرهنگ استاندارد برای دانشجویان و شهروندان هستند.
در ادامه دکتر «ژیلا دارابی» معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد کرمانشاه ضمن معرفی مأموریت‌ها و وظایف سازمان ملی استاندارد مطابق با قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد پرداخت و رابطه با استانداردهای کالا و خدمات، اجرای استانداردهای تشویقی و اجباری، نحوه تدوین استاندارد‌های ملی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی و منطقه‌ای، آموزش و ترویج فرهنگ استاندارد توضیحات مبسوطی ارائه نمودند.
با توجه به اهمیت فرهنگ سازی و لزوم ترویج استاندارد در جامعه یکی از مصوبات جلسه طرح موضوع در کارگروه آموزش استان و پیگیری دریافت مصوبه از کارگروه برای همکاری دستگاه‌های اجرایی در زمینه آموزش و ترویج استاندارد‌های تخصصی دستگاهای اجرایی بود.

شناسه خبر 64753