شناسه خبر:64827
1401/10/19 09:52:32
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی کردستان؛

افزون بر چهار هزار رأس دام از مرزهای کردستان صادر شد

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی کردستان گفت: در دو ماه اخیر چهار هزار و 12 راس دام سبک از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شد.

کامران زیباکردار روز یکشنبه اظهار کرد: به استناد آیین‌نامه کنترل بهداشتی، تردد، نقل و انتقال، واردات و صادرات دام زنده و فرآورده‌های دامی موضوع بند (د) ماده سه و بند (ب) ماده پنج قانون سازمان دامپزشکی کشور، عبور و مرور و نقل و انتقال انواع دام زنده و فراورده‌های دامی در کشور مستلزم کسب مجوز بهداشتی سازمان دامپزشکی است.
وی افزود: هدف از صادرات دام، ارزآوری و افزایش صادرات محصولات غیر نفتی است و مقاصد صادرات دام سبک از استان هم کشورهای عمان، عراق و کویت است.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی کردستان گفت: هم‌اکنون محموله‌های دیگر دام در قرنطینه است که پس از انجام اقدامات بهداشتی و طی کردن دوره قرنطینه به خارج از کشور صادر خواهد شد.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور است و سالانه 25 هزار تن گوشت قرمز، 80 هزار تن گوشت مرغ و 150 هزار تن شیرخام تولید می‌کند در حالی که مصرف سالانه استان حدود 45 هزار تن گوشت مرغ و 17 هزار و 600 تن گوشت قرمز است.
جمعیت دامی استان کردستان حدود دو میلیون و 600 هزار راس شامل دو میلیون و 190 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز)، 185 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) و حدود 200 هزار رأس تک سمیان (اسب و قاطر) است.

شناسه خبر 64827