شناسه خبر:65003
1401/10/27 09:07:23

سپهرغرب، گروه شهر - شهره کرمی: چند روز گذشته همدانی‌­ها که چشم‌انتظار بارش برف بودند، چشمشان به جمال این موهبت زیبای الهی روشن شد؛ این نعمت سراسر مناطق استان را دربرگرفت و موجب ایجاد نشاط غیر قابل وصفی در بین مردم همدان شد.

همدان و همدانی‌ها در گذشته شاهد بارش‌های سنگین برف بودند، به‌طوری که ارتفاع برف گاهی تا یک متر هم می‌رسید و برای مردم به امری طبیعی بدل شده بود. پوشش یک‌دست سفید برف جامه‌ای بود که سال‌های سال طی فصل زمستان‌ به تن شهر همدان هدیه می‌شد.
این بارش‌ها به حدی بود که در فصل تابستان هم مردم و به‌خصوص کوهنوردان در کوه‌ها و ارتفاعات، شاهد باقی ماندن برف روی زمین بودند. همدان شهری بود که برای رفت‌وآمد در زمستانش، باید در کوچه‌ها تونل برفی ایجاد می‌شد و جای‌جای الوندش چشمه‌های گوارای آب بود که طی سال‌های اخیر درخصوص بی‌آبی، عجیب‌ترین روزهایش را پشت سر گذاشت.
شهر ما در چندسال گذشته از این نعمت الهی کم‌بهره شده بود و به‌دلیل تغییر اقلیم علاوه‌بر کم شدن میزان بارش نزولات آسمانی، در فصل زمستان نیز بیشتر شاهد بارش باران به‌جای برف بودیم.
همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، امسال تابستان پُرالتهابی را با کم‌آبی پشت سر گذاشت. سد اکباتان که همه‌ساله شاهد سرریزش بودیم و این موضوع برای مردم فضایی زیبا با آبشاری مصنوعی پدید می‌آورد و همگان برای مشاهده آن راهی سد می‌شدند، امسال برای نخستین‌بار طعم بی‌آبی را چشید.
روزهایی که مردم تنها ساعاتی از روز از نعمت آب بهره‌مند بودند و آب‌رسانی در برخی مناطق با تانکر محقق می‌شد. خشکی سد اکباتان و به شماره افتادن نفس‌هایش در کنار تلاش همه برای یافتن آب، خاطر تمام اهالی همدان را مکدر کرده بود.
«همدان بی‌آب» موضوعی بود که خبرش حتی به کشورهای دیگر هم رسیده بود، صف‌های خرید آب معدنی در سطح شهر و ازدحام مردم کنار چشمه‌ها، دیگر مسئله‌ای بود که به چشم می‌خورد. کشاورزان همدانی ازجمله کسانی بودند که با مهر بی‌دریغشان و در اختیار گذاشتن چاه‌های خود برای آب‌رسانی به مردم، اوضاع آشفته را کمی التیام دادند.
اما این‌روزها مردم همدان با پشت سر گذاشتن پاییزی کم‌بارش و زمستانی که آغازش با سرمای شدید همراه بود، شاهد بارش خیلی خوب برف است؛ این موهبت الهی که همه منتظرش بودند، باعث شد همدانی‌ها پس از سال‌ها، شادی غیر قابل وصفی را تجربه کنند. این نعمت الهی گویی آمده است تا همه زمین‌های کشاورزان همدانی‌ها را سیراب کرده و بخش قابل توجهی از سفره‌های تشنه زیرزمینی کهن‌دیار همدان را دوباره زندگی ببخشد.
البته این موضوع همواره مشکلاتی مانند ایجاد اختلال تردد در معابر شهری و جاده‌های خارج از شهر به همراه داشته است، به همین منظور با مسئولین مرتبط با این موضوع گفت‌وگوهایی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
 کاهش دید و مه‌آلودگی، پدیده‌های جوی غالب استان همدان تا پایان هفته
مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه پدیده‌های غالب جوی استان همدان تا پایان هفته کاهش دید و مه‌آلودگی خواهد بود، گفت: استان همدان تا پایان هفته شاهد کاهش دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد و کولاک قابل توجه در مناطق مختلف خواهد بود.
حسین عابد با اشاره به اینکه سامانه بارشی واردشده به استان همدان تا روز یکشنبه بارش برف را به همراه داشت، اظهار کرد: این سامانه همه نقاط استان را سفیدپوش کرده است. بیشترین بارش برف در قسمت‌های جنوب و غرب استان و متعلق به روستاهای لتگاه همدان با 60 سانتی‌متر بارش و سپس در موسی‌آباد نهاوند با 50 سانتی متر بوده است. البته مناطقی مثل قهاوند که معمولاً بارش کمی دارند، در این سامانه بارش مطلوبی را شاهد بوده‌اند.
 مردم همدان از طبیعت‌گردی و کوهنوردی خودداری کنند
مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه در مناطق کوهستانی پیش‌بینی بارش پراکنده برف را داریم، افزود: توصیه می‌کنیم مردم تا 48 ساعت آتی با توجه به بروز بهمن در نقاط مستعد، از طبیعت‌گردی و به‌خصوص کوهنوردی خودداری کنند.
 آب حاصل از بارش برف در همدان بین 5 تا 50 میلی‌متر بوده است
عابد با بیان اینکه در 103 نقطه استان میزان آب حاصل از برف بین پنج تا 50 میلی‌متر گزارش شده است، اذعان کرد: بیشترین میزان آب حاصل از برف در مناطق مختلف استان به لتگاه 50 میلی‌متر، تویلان 49 میلی‌متر و چشمه علی محمد نهاوند 48 میلی‌متر اختصاص دارد.
 تولیدکنندگان و گلخانه‌داران مراقب کاهش دما باشند
مدیرکل هواشناسی استان همدان تأکید کرد: گلخانه‌داران و تولیدکنندگانی که در بخش پرورش دام و طیور مشغول به فعالیت هستند با توجه به کاهش دما، تدابیر لازم را برای واحد‌های خود درنظر بگیرند.
وی در صحبت‌های پایانی خود خاطرنشان کرد: از همه هم‌استانی‌های خود تقاضا داریم در این روزهایی که کاهش دما را شاهد هستیم، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.
 35 هزار کیلومتر از معابر استان توسط راهداری بازگشایی شدند
کارشناس مرکز مدیریت اطلاعات راه‌های اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان نیز با بیان اینکه 35 هزار کیلومتر از معابر استان توسط راهداری بازگشایی شد، گفت: 35 هزار کیلومتر در مسیرهای مواصلاتی استان همدان توسط راهداری تیغه‌زنی و برف‌روبی شده است.
 بازگشایی همه مسیر‌های اصلی و فرعی استان همدان
بابک گردان با بیان اینکه پس از قطع بارش‌ها در استان همدان مسیرهای اصلی و فرعی بازگشایی شده‌اند، ابراز کرد: تنها برخی از مسیرهای روستایی که در مناطق صعب‌العبور هستند، بازگشایی نشده‌اند که با تماس‌های مردمی به شهرستان‌ها ارجاع و بازگشایی خواهند شد. بیشتر تماس‌های ما برای راه‌های روستایی در شهرستان‌هایی مانند تویسرکان، اسدآباد و به‌خصوص کبودراهنگ با توجه به برف‌گیر و کولاک‌گیر بوده آن‌ها است.
این مقام مسئول درخصوص برخی محور‌های مهم استان که در آن‌ها شاهد مه‌گرفتگی هستیم افزود: در محور‌های ملایر- بروجرد، ملایر- همدان و شهرهای شمالی مانند مسیر اتوبان همدان- ساوه در گردنه دخان شاهد مه‌گرفتگی هستیم.
وی ضمن تأکید بر اینکه مردم قبل از سفر از وضعیت جاده‌ها از طریق شماره 141 مطلع شوند، اذعان کرد: همشهریان همدانی از سفر غیر ضروری خودداری کرده و درصورت لزوم علاوه‌بر اطمینان از وضعیت وسیله نقلیه خود، زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.
گردان در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه 315 نفر از کارکنان راهداری در بازگشایی‌های اخیر حضور داشتند، افزود: 220 دستگاه از ماشین‌آلات راهداری برای عملیات برف‌روبی سطح جاده‌های استان مورد استفاده قرار گرفته است.
 برف‌روبی در سطح استان همدان با 200 خودروی مکانیزه
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان نیز با بیان اینکه از ساعات اولیه بارش در استان 200 دستگاه خودروی مکانیزه با همکاری بخش خصوصی عملیات برف‌روبی را در استان آغاز کردند، گفت: 500 نیروی انسانی به همراه تجهیزاتی مانند 12 دستگاه نمک‌پاش مکانیزه به همراه 70 دستگاه نمک‌پاش دستی، معابر اصلی و فرعی را نمک‌پاشی کردند؛ این افرادتا پایان ساعت 6 بعدازظهر روز بعد مشغول به فعالیت بودند.
مرتضی رضایی با اشاره به اینکه شدت بارش برف امسال نسبت به 15 سال گذشته کم‌نظیر بوده است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، بازگشایی کوچه‌ها در شهر همدان بی‌وقفه ادامه داشته و همه دستگاه‌ها با تعویض راننده به‌طور مدام درحال خدمات‌رسانی بوده‌اند. اگر مردم مشکلی درخصوص پاک‌سازی معابر و کوچه‌ها دارند، با سامانه شبانه‌روزی 137 تماس بگیرند تا پیگیری شود.
وی درخصوص اقدامات انجام‌شده روز دوشنبه 26 دی‌ماه تصریح کرد: از ساعت پنج صبح ارائه خدمات از سوی شهرداری همدان برای تسهیل در عبورومرور آغاز شد و ماسه و نمک در اختیار مردم قرار گرفته است.
گرم‌خانه‌های همدان آماده ارائه خدمات هستند
رضایی از آمادگی دو گرم‌خانه زنانه و مردانه در همدان خبر داد و گفت: این گرم‌خانه‌ها با همکاری شهرداری و بهزیستی فعالیت می‌کنند و به‌صورت 24 ساعته فعال هستند. مردم نیز اگر موردی از کارتن‌خوابی را مشاهده کردند، با سامانه 137 تماس بگیرند تا فرد به گرم‌خانه انتقال یابد یا درصورت امکان این افراد را به گرم‌خانه‌ها برسانند.
برف‌روبی بیشتر معابر ملایر در بارش‌های اخیر
شهردار ملایر نیز با بیان اینکه از آغاز بارش برف تا پایان آن همه کارکنان ما به‌صورت آماده‌باش درحال ارائه خدمات به مردم بودند، عنوان کرد: کارکنان با حضور مستمر و استفاده از دستگاه‌های موجود، به تیغه‌زنی و ماسه‌پاشی در سطح معابر پرداختند و در این بارش مردم برای تردد با مشکل مواجه نبودند.
مجید فرجی از بازگشایی سه میلیون متر مربع از معابر شهرستان ملایر خبر داد و اظهار کرد: این میزان معابر برف‌روبی‌شده جزء معابر اصلی آسفالته درجه یک و دو این شهرستان بوده که به‌منظور تسهیل در عبور‌ومرور شهروندان برف‌روبی و بازگشایی شدند.
وی با اشاره به 70 نیروی انسانی که با کمک ماشین‌آلات در عملیات برف‌روبی شهرستان ملایر حضور داشتند، اذعان کرد: تعداد 12 دستگاه بنز خاور، پنج دستگاه کامیون، یک دستگاه نمک‌پاش، سه دستگاه گریدر و سه دستگاه تیغه برف‌روب، ازجمله دستگاه‌هایی بودند که برای عملیات شن‌پاشی و یخ‌زدایی در سطح معابر حضور داشته‌اند که درحال حاضر همه معابر بازگشایی شده‌اند.
برگزاری جشنواره آدم‌برفی برای نخستین‌بار در شهرستان اسدآباد
شهردار اسدآباد نیز با بیان اینکه از آغاز بارش‌ها همه در حالت آماده‌باش بوده‌ایم، گفت: درحال حاضر همه خیابان‌های شهر اسدآباد با وجود شیب تندی که در سطح شهر داریم، بازگشایی شده است.
بهرنگ دالوند درخصوص اقدامات شهرداری اسدآباد در این روز‌های برفی اظهار کرد: برای بازگشایی معابر سطح شهر از همه امکانات مانند بخش خصوصی استفاده شد و با وجود بارش زیاد، ماسه‌پاشی مطلوبی در کل شهر انجام شد.
وی با اشاره به جشنواره آدم‌برفی که برای نخستین‌بار در شهرستان اسدآباد برگزار شد، تصریح کرد: به پنج نفر از برگزیدگان این جشنواره که مورد استقبال مردم اسدآباد قرار گرفتند، جوایزی اهدا شد؛ این برنامه شادی و نشاط حاصل از بارش برف را برای مردم اسدآباد مضاعف کرد.
 حال خوب معابر رزن پس از بارش‌های اخیر
شهردار رزن نیز با بیان اینکه ارائه خدمات در روزهای اخیر برای بازگشایی معابر به همراه 30 نفر از کارکنان خدمات شهری میسر شده است، گفت: این تلاش‌های مجموعه شهرداری رزن موجب شد تا با برف‌روبی معابر سطح شهر، این مهم به بازگشایی همه معابر منجر شود.
احمد محمدی‌راستی با اشاره به توزیع مطلوب ماسه در این شهرستان، اظهار کرد: ارائه این خدمات توسط پنج دستگاه لودر، یک دستگاه ایسوزو، یک دستگاه کامیون، بابکت و دو نیسان بوده است.

شناسه خبر 65003