شناسه خبر:65135
1401/11/1 11:36:42
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

برف خسارت محصولات زراعی در سرما را کاهش می‌دهد

سپهرغرب، گروه خبر: معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برف خسارت سرما به محصولات زراعی را کاهش می‌دهد، گفت: با عدم بارش مؤثر در پاییز، سطح سبز مناسبی در اراضی گندم و جو دیم شکل نگرفته است.

محمدشهرام پرورش صبح روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 574 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات پاییزه در استان همدان است که از این میزان بیش از یک میلیون تُن محصول برداشت می‌شود.
وی با بیان اینکه محصولات زراعی استان شامل گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم و کلزا است، گفت: کشت محصولات زراعی استان از دهم مهرماه تا بیستم آبان‌ماه هرسال انجام می‌شود.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ابراز کرد: با عدم بارش‌های مؤثر در ماه‌های مهر، آبان و آذر، سطح سبز مطلوبی در اراضی گندم و جو دیم شکل نگرفت؛ با این وجود با توجه به عدم تکمیل دوره رشد در پاییز و انتقال آن به انتهای زمستان یا اوایل بهار، کاهش عملکرد در اراضی دیم بسیار محتمل خواهد بود.
وی افزود: خوشبختانه با بارش برف در دی‌ماه با وجود وقوع سرما در مناطق استان، خسارت سرما تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
پرورش ادامه داد: با توجه به پوشش برف ایجادشده، انتظار ذخیره رطوبتی خوبی هم در اراضی دیم خواهیم داشت که می‌تواند در افزایش بازدهی تولید در شرایط دیم مؤثر باشد.
وی افزود: این موضوع درخصوص گیاه کلزا که درصورت عدم رشد مناسب در پاییز حساسیت بیشتری به سرمای زمستانه دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و به‌دلیل ایجاد لایه عایق در برابر سرما روی محصول، بروز خسارت در مزارع کلزا را کاهش می‌دهد.

شناسه خبر 65135