شناسه خبر:65190
1401/11/2 10:16:12

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: بر اساس داده‌های پایش کیفی هوا از ابتدای سال جاری 23 روز هوای استان در شرایط خطرناک قرار داشته است.

اقبال حمیدی اظهار کرد: بر اساس داده‌های پایش کیفی هوا در 6 شهر ایستگاه استان که میزان ذرات گرد و غبار و گازهای آلاینده را رصد می‌کند، هوای کردستان از ابتدای سال جاری 263 روز قابل قبول، 16 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 23 روز خطرناک بوده است.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان روزهای خطرناک در سال جاری مربوط به ماه‌های خرداد و تیر است، افزود: در استان کردستان بیشترین عامل ایجاد گرد و غبار، بر خلاف استان‌هایی مانند خوزستان که منشا آلودگی منابع داخلی است، مربوط به کانون‌های گرد و غبار کشور عراق است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 20 میلیون هکتار از زمین‌های کشور عراق شاهد گردو غبارهای وسیعی است که به‌واسطه سدسازی در کشور ترکیه ایجاد شده و بیشترین میزان آلودگی هوا را برای استان ما دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان اضافه کرد: در فصل پاییز و زمستان به‌دلیل شرایط وارونگی دما گرد و غبار بیشتر می‌شود و در کنار آن عواملی دیگر نظیر فرسودگی خودروها، شدت آلودگی هوا در شهر‌ها به خصوص در سنندج بیشتر خودنمایی می‌کند.
حمیدی با بیان اینکه سن فرسودگی ماشین‌های وسایل نقلیه در استان به 40 تا 50 نیز رسیده است، گفت: اکنون بیش از 70 درصد ناوگان حمل‌و‌نقل در سنندج فرسوده هستند که می‌توان آن را عامل اصلی آلودگی هوا در سنندج دانست.
وی خاطرنشان کرد: طی دو سه سال اخیر، عرضه گازوئیل و بنزین یورو 4 در جایگاه‌های سوخت نیز مزید بر علت شده چراکه ماشین‌های مدل جدید اگر از بنزین معمولی برای آنان استفاده نشود انباشت آلاینده را زیادتر می‌کند.

شناسه خبر 65190