شناسه خبر:65335
1401/11/5 09:52:32

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه حمایت‌های لازم از تولید لعاب بدون سرب تولیدشده توسط جهاد دانشگاهی را خواهیم داشت، گفت: به‌تازگی محققان جهاد دانشگاهی به لعابی فاقد سرب دست یافته‌اند و از ما برای احداث یک آموزشگاه در این خصوص کمک خواستند تا این روش را در شهر لالجین آموزش داده و محصولی بدون سرب ارائه دهند.

جعفر امیری‌پریان دوشنبه سوم بهمن‌ماه در میزگرد روزنامه سپهرغرب با اشاره به اینکه اداره کل استاندارد ناظر بر دستگاه‌های مدون اجرایی است، گفت: استاندارد ریل و مسیر حرکت درست به سوی توسعه بوده؛ استاندارد مشابه قانون نیست، بلکه فراتر از آن است.
مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه وظیفه سازمان استاندارد خدمت به عامه مردم است، افزود: همه فعالین این عرصه درتلاش هستند تا تولید و خدماتی که در کشور ارائه می‌شود، در مسیری قرار بگیرد که بهترین نتیجه را داشته باشد. البته این رویکرد در بسیاری از مواقع به‌عنوان یک شوک محسوب می‌شود و کاش زودتر در تولیدی‌ها و محل‌های عرضه خدمات به مسئله استاندارد‌سازی پرداخته بودند.
وی با اشاره به اینکه بار قوانین استاندارد‌سازی بر دوش دولت سیزدهم افتاده، اظهار کرد: این موضوع همواره توسط مسئولین این اداره بیان شده که قوانین تدوین‌شده در سازمان ملی استاندارد توسط این دولت درحال تحقق و پیگیری است.
امیری‌پریان ضمن بیان چالش‌هایی که گاهی بین تولید و مصرف ایجاد می‌شود، اذعان کرد: شعار دولت ایجاد اشتغال و تسهیل حوزه تولید و صادرات است. در این خصوص باید توجه داشت که آیا تولید، صادرات و ارائه خدمات به هر قیمتی مد نظر است؟
وی در ادامه افزود: اداره کل استاندارد بر لبه‌ای قرار دارد که یک‌طرف آن تولیدکننده و یک‌طرف مصرف‌کننده و انحراف و تغییر به یک سمت، نپرداختن به حقوق دیگری است. به‌واقع پرداختن به حقوق مصرف‌کننده یا تولیدکننده، اعتراض دیگر گروه را به همراه خواهد داشت.
مدیرکل استاندارد استان همدان تأکید کرد: تنها به این فکر نکنیم که در مقطعی تولید و صادرات موقتی رشد کند، بلکه تولید و صادرات باید به مقطعی برسد که پایدار باشد و سال‌های متمادی ایجاد سود کند. آرزوی ما این است که روزی به جایگاهی برسیم که محصولات استان همدان چه در ایران و چه در سایر کشور‌ها، به‌عنوان محصولی مطمئن شناخته شود.
این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که آزمایشگاه‌هایی که با اداره استاندارد همکاری دارند در چه وضعیتی قرار دارند؟ یادآور شد: آزمایشگاه‌ها در تنوع‌های مختلف مانند غذا و دارو یا پزشکی و سایر حوزه‌ها به‌عنوان همکار سازمان استاندارد هستند و با سرمایه خصوصی در کنار ما قرار دارد و سازمان استاندارد تنها در اداره تأیید صلاحیت، صلاحیت کار این آزمایشگاه‌ها را اعطا می‌کند تا نمونه‌ها در این آزمایشگاه‌ها بررسی شوند. در گذشته آزمایشگاه‌هایی در اداره استاندارد برای این بررسی وجود داشت که به‌منظور ایجاد اشتغال، به این آزمایشگاه‌های همکار استاندارد سپرده شد.
   استاندارد‌سازی هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است
امیری‌پریان در پاسخ به اینکه حضور این‌گونه آزمایشگاه‌ها در گمرک‌ها که پیش‌تر بیان شد و نداشتن صرفه اقتصادی آن‌ها دلیل نبودشان مطرح شد، نظر شما در این خصوص چیست؟ خاطرنشان کرد: استاندارد‌سازی هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری بوده که وجودش در گمرکات بسیار خوب است؛ اما نکته مغفول‌مانده این است که دستورالعملی نداریم که نهادهای دولتی این کار را انجام دهند، درصورتی که گمرک خود این موضوع را پیگیری کند، خدمتی بزرگ برای مردم خواهد بود.
وی در ادامه گفت: آزمایشگاه تعیین ماهیت یک محصول به تجهیزات خاص نیاز دارد و هزینه زیادی می‌خواهد؛ حال باید دید در استان همدان سالانه چندبار این محصول را در ورودی استان داریم که نیاز به آزمایش داشته باشد و آیا این موضوع می‌تواند به‌صرفه باشد؟ نبود نمونه مستمر، باعث نبود چنین آزمایشگاه‌هایی در سراسر کشور شده است.
امیری‌پریان ضمن اشاره به ورود دولت و ایجاد این آزمایشگاه‌ها در گمرک‌ها که راهی برای آزمون محصولات است، تأکید کرد: ورود دولت در این خصوص راهگشا است. البته بازرسان سازمان ملی استاندارد در طرح طه هرروزه در بازار حضور دارند و نمونه‌های زیادی را همانند مردم از همه کالاهای موجود در بازار خرید کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
وی در ادامه تصریح کرد: این بازرسی‌ها که به‌صورت محرمانه است، در سامانه‌ای به‌نام «سینا» ثبت می‌شود و نتیجه به اطلاع تولیدکننده و شهر کارخانه تولیدکننده می‌رسد، این امتیازها جهت معرفی تولیدی نمونه استانی و کشوری، مورد استفاده قرار می‌گیرد و درصورتی که محصول مورد قبول نباشد یا نقص بحرانی در آن وجود داشته باشد، استانی که تولیدی در آن قرار دارد، باید در کمیسیون ماده 42 و 43 (که یک کمیسیون شبه‌قضائی با حضور قاضی است) تعیین تکلیف شود. طرح طه به همه مردم درخصوص کیفیت کالاهای موجود در سطح شهر اطمینان خاطر لازم را می‌دهد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا زمانی که مردم استفاده از کالای استاندارد را به‌عنوان حق خود مطالبه نکنند و به آن توجه نداشته باشند این سازمان نمی‌تواند به‌تنهایی تأثیرگذار باشد، گفت: به‌عنوان مثال وجود برچسب استاندارد روی ترازوی اصناف، حق مردم است که باید نسبت به آن مطالبه و توجه لازم را داشته باشند.
امیری‌پریان با اشاره به اینکه همدان یکی از استان‌هایی است که در عرصه تولید شیر عملکرد خوبی دارد، یادآور شد: کارخانه‌های تولید لبنیات که دارای استاندارد‌های لازم هستند، درحال رکود به‌سر می‌برند و یکی از اعتراضات این تولیدکننده‌ها، لبنیاتی‌های محلی هستند که بدون هیچ استانداردی، فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه تولیدکننده‌های بتنی که دارای گواهی‌نامه استاندارد هستند زیر ذره‌بین قرار دارند، افزود: گلایه این افراد از تهیه خلاطه در ساختمان‌ها است که بدون هیچ نظارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه مصوبه‌ای برای کمک به این عرصه داشته‌ایم، اظهار کرد: براساس این مصوبه سازمان نظام مهندسی موظف شد تا ناظران در پروژه‌های عمرانی الزاماً از مصالح ساختمانی استاندارد استفاده کنند.
   در مباحث گردشگری، فضای کم‌کاری وجود نخواهد داشت
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب درخصوص اینکه استاندارد خدمات گردشگری چگونه ارزیابی می‌شود؟ گفت: درخصوص استاندارد هتل مؤلفه‌های مختلفی را بررسی کردیم و درخصوص آسانسور هتل‌ها دقیق‌تر بود؛ هتل‌هایی که آسانسورهای آن‌ها فاقد استانداردهای لازم بودند، پلمب شدند و فضای کم‌کاری با توجه به قرار گرفتن همدان به‌عنوان پایلوت (آزمونه) گردشگری غرب کشور، برای افراد خاطی وجود نخواهد داشت.
* حمایت اداره کل استاندارد استان همدان از تولید لعاب بدون سرب جهاد دانشگاهی
مدیرکل استاندارد استان همدان در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار سپهرغرب درخصوص وجود سرب در لعاب سفال لالجین که کمتر به آن پرداخته شده است، یادآور شد: به‌تازگی محققان جهاد دانشگاهی به لعابی فاقد سرب دست یافته‌اند و از ما برای احداث یک آموزشگاه در این خصوص کمک خواستند تا این روش را در شهر لالجین آموزش دهند. ما هرگونه حمایت لازم از این دوستان را خواهیم داشت و استاندارد لعاب سفال و سایر استاندارد‌های آن پیگیری خواهد شد.
امیری‌پریان با اشاره به لزوم حفظ محصولات سفالی در لالجین و جلوگیری از تبدیل این کارگاه‌ها به چینی‌آلات، اظهار کرد: همچنین سفال باستانی لالجین که با نام سوت سه گوش شناخته می‌شده و مغفول واقع شده را احیا و به همه معرفی خواهیم کرد.
   نبود استاندارد همه‌جانبه، عامل کاهش صادرات چینی‌آلات
وی در ادامه با بیان اینکه اگر کالایی استاندارد است باید این موضوع را در همه عرصه‌ها چه داخلی و چه خارجی داشته باشد، گفت: استاندارد داخلی برای چینی‌آلات اجباری است، اما این موضوع برای خارج از کشور اجباری نیست و همین مسئله باعث کاهش صادرات در این خصوص شده است. البته این موضوع برای کشمش برعکس بوده و صادرات آن دارای استاندارد اجباری است؛ اما مصرف داخل آن دارای استاندارد اجباری نیست که هردو ازنظر ما مشکل است و باید یک‌دست شود.
امیری‌پریان در پاسخ به سؤال خبرنگار این رسانه مبنی بر وضعیت استاندارد محصولات کشاورزی استان همدان اظهار کرد: استانداردها درنهایت از طریق سازمان استاندارد کشوری به استان‌ها ابلاغ می‌شود، ایده شخصی بنده وجود استانداردهای محلی در برخی مناطق است تا محصول هر استان در خود آنجا سنجش شود. در محصولی مانند کشمش که دارای استاندارد اجباری برای صادرات است، وجود برخی موازی‌کاری‌ها در این خصوص موجب شده تا نتیجه خوبی را در این خصوص شاهد نباشیم و محصولات لزوماً استاندارد نباشند.
مدیرکل استاندارد استان همدان در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار سپهرغرب که با افزایش تورم شاهد کاهش وزن و کیفیت آن هستیم، ابراز کرد: تکلیف این کار برعهده سازمان استاندارد است که جلسه‌ای در این خصوص با رئیس سازمان برگزار می‌شود و پایش خوبی در این خصوص داریم. استاندارد‌های جدیدی برای آن درنظر گرفته و اجرا می‌شود؛ به‌طوری که وزن محصولات بدون وزن بطری و بسته باید روی آن‌ها قید شود، در راستای همین موضوع ما در کارخانه‌ها و تولیدی‌ها حضور یافته و محصولات را وزن می‌کنیم تا این مهم به‌خوبی اجرا شود.
   3657 بازرسی از ترازوهای سطح استان
وی با بیان اینکه سه هزار و 657 مورد بازرسی از ترازوهای سطح استان همدان انجام شده، گفت: همه این ترازوها دارای برچسب نصب‌شده هستند و دراین‌بین شاهد 20 مورد مردودی بوده‌ایم که پس از اصلاح، دوباره بازدید و برچسب استاندارد روی آن‌ها نصب شده است.
   43 مورد بازرسی درخصوص کم‌فروشی محصولات کارخانه‌ای
امیری‌پریان با اشاره به اینکه 43 مورد بازرسی از محصولات کارخانه‌ها درخصوص کم‌فروشی با 22 مورد مردودی اعلام شده است، اظهار کرد: از این میان 20 مورد به شهرستان همدان تعلق داشته و 50 درصد محصولات مربوط به همدان مردود بوده‌اند که درحال حاضر با تذکرات لازمی که به آن‌ها داده شده، درحال اصلاح ایراد هستند و این روند ادامه دارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کم‌فروشی در دو قسمت وزن محصولات تولیدی و ترازوها است، گفت: همواره نظارت‌های مستمر بر ترازوها و کم‌فروشی‌ها داریم.
وی در پایان صبحت خود افزود: سنجش و نظارت بر نازل‌های سوختی از دیگر مواردی است که توسط سازمان استاندارد بررسی شده، همچنین مردم همدان می‌توانند از طریق پورتال این اداره و سامانه تلفنی 1517 تخلفات را به این سازمان اعلام کنند. سرشماره پیامکی 10001517 برای ارسال کد 10 رقمی زیر نشان استاندارد بوده که متنی درخصوص کیفیت این محصول به خریدار به‌صورت رایگان ارائه خواهد کرد.
وی در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: به‌جای مسئول‌داری اگر مردم‌داری کنیم، موفقیت و رضای خدا را خواهیم داشت.

شناسه خبر 65335