شناسه خبر:65409
1401/11/6 10:06:48

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی گفت: فاز نخست طرح ملی پالایش کتاب به منظور بازبینی و به‌روزرسانی کتب در کتابخانه‌های مساجد استان مرکزی اجرا شد.

حجت‌الاسلام ذوالفقاری امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فاز نخست طرح ملی پالایش کتاب به منظور بازبینی و بروز رسانی کتب در کتابخانه‌های مساجد استان مرکزی اجرا شد.
وی افزود: در اجرای این طرح که در هفته کتاب و کتاب‌خوانی انجام شد، کلیه کتابخانه‌هایی که از سوی ستاد ابلاغیه جهت شرکت در طرح ملی داشتند، شرکت کردند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی بیان کرد: در این طرح 11 کتابخانه که طی ابلاغیه می‌توانستند کتب فرسوده خود را تحویل دهند شرکت کردند.
ذوالفقاری ادامه داد: کتابخانه‌های آیت‌الله صدر روستای امرآباد اراک، حضرت علی‌اصغر ظهیر آباد شازند، انقلاب روستای آقداش خنداب و کتابخانه متوسلین سید شهدای روستای معصومیه اراک از کتابخانه‌های روستایی بودند که در این طرح شرکت کردند.
وی افزود: کتابخانه کانون‌های محبین الائمه(ع) مسجد قدس، آیت‌الله اراکی مسجد امام جعفر صادق(ع)، نورالزهرا(س) مسجد الزهرا(س)، محمد رسول‌الله(ص) و کتابخانه کانون پیامبر اعظم(ص) در شهرستان اراک و کتابخانه‌های شهید بهشتی و بقیه‌الله(عج) در شهرستان تفرش از کتابخانه‌های شهری بودند که در طرح ملی پالایش کتاب شرکت کردند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با بیان اینکه کتاب‌های فرسوده زیر نظر امام جماعت، مدیر کانون فرهنگی هنری و کتابدار مسجد وجین شدند، گفت: در این طرح بالغ بر دو تن کتاب به ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی ارسال شد که بیشترین کتب فرسوده مربوط به کتابخانه شهید بهشتی تفرش بوده است.
ذوالفقاری تصریح کرد: ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی جهت تشویق کتابخانه‌ها برای شرکت در طرح ملی پالایش کتاب ضمن بازدید از کتابخانه‌ها و اهدای هدیه به کتابداران، اقدام به اهدای کتب به کتابخانه‌ها نیز کرد.
وی افزود: کتاب‌های موجود در کتابخانه مساجد بعد از سال‌ها استفاده نیاز به بازبینی و به‌روزرسانی دارند؛ برخی از کتاب‌های آموزشی و کمک‌درسی نیز به دلیل بلااستفاده بودن عملاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد همچنین کتاب‌های وزین و فاخری مطابق با نیازهای روز و متناسب فضای مسجد و کار فرهنگی چاپ شده‌اند که جای آنها در کتابخانه‌های مساجد خالی است.
به گفته وی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور همزمان با بزرگداشت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران (24 تا 30 آبان 1401) با مشارکت ستادهای استانی، کتاب‌های فرسوده و بلااستفاده را از کتابخانه‌های مساجد جمع‌آوری و بستر تهیه و ارسال کتاب‌های مورد نیاز از جمله سه هزار کتاب مفید برای مخاطبان مسجدی که لیست آن برای استان‌ها ارسال شده است در قالب طرح پالایش کتاب در کتابخانه‌های مساجد کشور را فراهم کرد.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی گفت: پالایش کتاب‌های بلااستفاده و فرسوده، تزریق منابع جدید کتابخانه‌های بر اساس نیاز کتابخانه، صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید کتاب، بازدید و سرکشی از کتابخانه‌های مشارکت‌کننده و... از اهداف این طرح محسوب می‌شود.
به گفته ذوالفقاری هم‌اکنون 144 باب کتابخانه مخزن‌دار در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی فعال هستند.

شناسه خبر 65409