شناسه خبر:65582
1401/11/11 09:51:45

سپهرغرب، گروه خبر - عطیه صفی‌‌زاده: فرماندار تویسرکان با بیان اینکه پروژه ایستگاه راه‌آهن باباکمال تکمیل شده است، یادآور شد: این طرح در اختیار شرکت راه‌آهن قرار گرفته و در دهه فجر امسال قابل بهره‌برداری بوده و 20 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات آن درنظر گرفته شده است.

تویسرکان با حدود 105 هزار نفر جمعیت، یکی از شهرستان‌های غربی استان همدان است؛ تویسرکان همانند سایر شهرستان‌های استان، پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی زیادی را دل خود جا داده که درصورت اجرایی شدن آن‌ها، می‌تواند به پیشرفت و توسعه دست پیدا کند. یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که می‌تواند گره بسیاری از مشکلات تویسرکانی‌ها را باز کند، نهضت ملی مسکن است که درصورت ساخت آن، تعداد زیادی از مردم این شهرستان را صاحب خانه می‌کند. علاوه‌بر پروژه‌های نیمه‌تمام، دو ابرطرح در این شهرستان به‌دلیل چالش‌های متعدد، سال‌ها است که راکد مانده‌اند و درصورت اجرا و یا پیشرفت، می‌توانند سبب توسعه شهرستان، اشتغال‌زایی و فراهم کردن ظرفیت‌های درمانی و رفاهی برای تویسرکان شوند. از آنجایی که اکثر پروژه‌های شهرستان به‌دلیل عدم اعتبار تکمیل نشده‌اند، سفر اخیر ریاست جمهوری و در پی آن اختصاص اعتبار به پروژه‌های نیمه‌تمام، می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.
در همین راستا با فرماندار این شهرستان به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا با ما در این مورد صحبت کند؛ نتیجه را باهم می‌خوانیم:
حسین افشاری با بیان اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان تویسرکان به دو دسته طرح‌های در دست اجرا و راکد تقسیم می‌شوند، اذعان کرد: پروژهای در دست اجرا مانند سد خرم‌رود متناسب با اعتباری که به آن‌ها تعلق گرفته، پیشرفت کرده‌اند؛ همچنین به این طرح در سفر ریاست جمهوری اعتبار اختصاص یافته است.
فرماندار تویسرکان با بیان اینکه به سد خرم‌رود با پیشرفت فیزیکی 62 درصدی از محل اعتبارات ریاست جمهوری بالغ‌بر 500 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، عنوان کرد: براساس برنامه اجرایی که پیمانکار ارائه داده، مقرر شد این پروژه در ابتدای سال آینده آبگیری شود.
وی ضمن اشاره به تصفیه‌خانه آب سد تویسرکان، گفت: این پروژه تاکنون 94 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور هشت میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده است که در دهه فجر امسال آماده بهره‌برداری خواهد بود.
فرماندار تویسرکان با بیان اینکه پروژه ایستگاه راه‌آهن باباکمال تکمیل شده است، یادآور شد: این طرح در اختیار شرکت راه‌آهن قرار گرفته و در دهه فجر امسال قابل بهره‌برداری بوده که 20 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات این طرح درنظر گرفته شده است.
افشاری تصریح کرد: تکمیل طرح‌های زیربنایی نیمه‌تمام در اولویت اقدامات دولت مردمی سیزدهم است که بهره‌برداری از آن‌ها علاوه‌بر توسعه و پیشرفت، موجب رضایتمندی شهروندان می‌شود.
وی ضمن اشاره به احداث آزادراه تویسرکان به کنگاور در حوزه این شهرستان، عنوان کرد: دو قطعه زیر ترافیک رفته و دو قطعه دیگر در دست پیمانکار قرار دارد و از محل اعتبارات ریاست جمهوری 150 میلیارد تومان اعتبار تعلق گرفته است.
فرماندار تویسرکان با بیان اینکه پیمانکار زیرساز کار ابنیه فنی طرح را تمام کرده و طی وضعیت مساعد جوی در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، ابراز کرد: سه کیلومتر از مسیر راه تویسرکان به بوستان دره هم اخیراً اسفالت شده و هفت کیلومتر دیگر در اختیار پیمانکار قرار گرفته است و بعد از فصل سرما عملیات اجرایی آن تداوم خواهد یافت.
افشاری با بیان اینکه یک‌هزار و 300 متقاضی واجد شرایط نهضت ملی مسکن داریم که فرم جیم آن‌ها ثبت شده است، خاطرنشان کرد: این افراد به‌لحاظ قانونی واجد شرایط دریافت مسکن هستند.
وی با بیان اینکه 550 نفر از متقاضیان در بانک افتتاح حساب کرده‌اند، یادآور شد: 267 نفر از آن‌ها وجه اولیه را پرداخت کرده‌اند و جزء ثبت‌نام‌کنندگان قطعی قرار گرفته‌اند.
فرماندار تویسرکان با بیان اینکه برای دو هزار نفر زمین در طرح نهضت ملی شهرستان تویسرکان و سرکان درنظر گرفته شده است، مطرح کرد: تعدادی از واحد‌ها تا سقف طبقه دوم پیش رفته است؛ برای بخش دیگر نهضت ملی مسکن هم درحال تدوین نقشه اجرایی جهت 200 واحد در مجموعه‌های 70 واحدی هستیم.
افشاری اظهار کرد: زمین بام شهر 70 واحدی به‌سرعت پیگیری خواهد شد و باید جهت کسب پروانه و ساخت برنامه‌ریزی شود؛ شهرداری در این زمینه سختگیری نداشته باشد، چون این قشر نیاز به حمایت دارند.
وی با بیان اینکه ما وظیفه داریم مشکلات را در اسرع وقت حل کنیم، گفت: مصوبه جلسات باید در چهارچوب قانون، امکانات دستگاه‌های اجرایی و اختیارات جلسه، قابلیت اجرایی داشته و با واقعیت موجود سازگار باشند تا مصوبه‌ها روی زمین باقی نماند.
فرماندار شهرستان تویسرکان ضمن تأکید بر ثبت‌نام و تکمیل فرآیند آن توسط متقاضیان، عنوان کرد: با توجه به اینکه طرح نهضت مسکن متقاضی‌محور است، تا زمانی که ثبت صورت نگیرد، واحدی ساخته نمی‌شود؛ بنابراین از متقاضیان درخواست می‌شود نسبت به تکمیل ثبت‌نام خود اقدام کنند.
افشاری در پاسخ به خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه مشکل پروژه‌های نیمه‌تمام تویسرکان چیست و چرا برخی از آن‌ها با گذشت زمان طولانی هنوز تکمیل نشده‌اند، گفت: در شهرستان دو پروژه راکد وجود دارد و پیشرفت چندانی نداشته‌اند.
وی با بیان اینکه پروژه کنارگذر شمالی تاکنون 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: به‌دلیل پیشرفت اندک در سفر ریاست جمهوری اعتباری به آن‌ها تعلق نگرفت و این پروژه در قالب طرح جامع شهرستان تویسرکان درحال پیگیری است.
فرماندار تویسرکان ضمن اشاره به پروژه مقدم که مربوط به آموزش‌وپرورش است، یادآور شد: زمین برای این طرح درنظر گرفته شده است و در سال 1385 بودجه اولیه آن از محل اعتبارات خیرین تأمین و مقرر شده فضای آموزشی و درمانی فرهنگیان را تأمین کند؛ اما درحال حاضر به جهت کمک نکردن خیرین و عدم ارائه طرح توجیهی، 40 درصد پیشرفت کرده است که در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش قرار دارد.
وی در پایان عنوان کرد: یک‌هزار و 250 میلیارد تومان در سفر هیئت دولت و رئیس‌جمهور به استان همدان (مردادماه امسال) برای شهرستان تویسرکان مصوب شده است.

شناسه خبر 65582