شناسه خبر:65585
1401/11/11 09:57:08

سپهرغرب، گروه خبر: منبع بیتومین شهرستان ایوان که قرار بود برای مردم منطقه محل اشتغال‌زایی و آبادانی باشد این روزها علاوه بر تخریب محیط زیست و منابع طبیعی اهالی روستا را از کار بیکار کرده است.

روستاها دارای ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری و باغداری هستند و مردم با امید و انگیزه دوباره به مناطق ابا و اجداد خود مهاجرت معکوس دارند.
در کنار همین روستاهای خوش آب و هوا، در دل طبیعت معادنی ایجاد شده که باعث تخریب محیط زیست، تهدیدات طبیعی و انسانی شده و زندگی در آن را مختل کرده است.
روستای سیاهگل شهرستان ایوان این روزها حال خوبی نداشته و معدن بیتومینی که سال 1380 در حریم رودخانه احداث شده آرام‌آرام به درون روستا ورود کرده و باعث تهدید برای مردم شده است.
بر اساس ماده 50 قانون اساسی هرگونه فعالیت اقتصادی که با آلودگی محیط ‌زیست و یا تخریب غیرقابل‌ جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است؛ معدن بیتومین سیاهگل در دل روستا احداث شده و مطابق ضوابط زیست ‌محیطی فعالیت معدن در مناطق مسکونی ممنوع است.
آلودگی معادن و وجود ترکیبات شیمیایی در آب و خاک منجر به نابودی زیست ‌محیطی اکوسیستم طبیعی منطقه شده و زندگی همه انسان‌ها و موجودات را به مخاطره کشانده است.
  اجازه ساخت و ساز جدید به اهالی روستا داده نمی‌شود!
یکی از ساکنان روستای سیاهگل گفت: طبق ادعای مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت اجازه ساخت و ساز جدید به اهالی روستا داده نشده چرا که روستا در حریم معدن قرار دارد در حالی که روستای سیاهگل در دهه 50 تأسیس شده و کد آن در وزارت کشور ثبت و موجود است.
وی افزود: این معدن در سال 1380 بدون اطلاع اهالی روستا و کسب رضایت آن‌ها اقدام به گرفتن پروانه بهره‌برداری و ارسال تجهیزات اکتشافی به روستا و شروع عملیات اجرایی کرده است و تاکنون بدون اینکه عزمی از طرف مسئولان برای برخورد باشد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و منازلی که در گذشته بنا شده‌اند در خطر تخریب و سقوط به گودال معدن بیتومین هستند.
  تخریب گونه‌های گیاهی و جانوران روستا سیاهگل
یکی دیگر از ساکنان روستا گفت: طبیعت بکر و منحصر به‌فرد که محل زندگی گونه‌های گیاهان و جانوران و باغات انگور چندین‌ساله بوده و همچنین قطب انگور منطقه است را شخصی به جهت طمع ثروت‌اندوزی و اکتشاف معدن اقدام به تخریب روستای مردم کرده است.
وی یادآور شد: احداث معدن در این منطقه باعث نابودی محیط‌زیست منطقه و عواقب جدی زیست ‌محیطی ازجمله آلوده شدن رودخانه کنگیر و به خطر افتادن حیات گونه‌های نادر گیاهی و جانوری ‌شده؛ همچنین چند صد هکتار باغ در معرض خطر آلودگی و نابودی قرار گرفته‌اند که باید مسئولان نسبت به رفع این مسئله اقدام کنند.
  بیکاری هزاران روستایی به جهت احداث معدن!
یکی دیگر از ساکنان روستای سیاهگل گفت: برداشت‌های غیرمجاز و بدون رعایت اصول زیست ‌محیطی توسط بهره‌بردار باعث شده زحمات هزاران روستایی، کشاورز و دامدار این مناطق به کام نابودی برود و این یعنی هزاران کشاورز و دامدار بخاطر منافع شخصی بیکار شوند.
وی اظهار کرد: وقتی این منطقه استعداد و ظرفیت تولید ثروت را از طریق جذب گردشگر و هزاران فعالیت اقتصادی،کشاورزی و دامداری با حفظ محیط‌زیست داراست، چه اصراری بر تخریب و نابودی زندگی مردم و موجودات وجود دارد؟
  کارشناسان آلودگی زیست محیطی را تأیید کرده‌اند
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست ایوان گفت: هر ماه به‌صورت مستمر از واحدهای تولیدی و صنعتی مختلف بازدیدهایی صورت می‌گیرد که آیا دارای آلودگی زیست محیطی بوده یا نه و در صورت مشاهده آلودگی ضمن اخطار به واحد برای رفع مشکل و در صورت عدم توجه به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.
فرهاد افشاری افزود: سال 1399 از خروجی معدن بیتومین سیاهگل ایوان نمونه‌برداری صورت گرفته و کارشناسان آلودگی را تأیید و ضمن اخطار پرونده جهت تصمیم‌گیری به مراجع قضائی ارسال شده است.
وی ادامه داد: علت آلودگی ذرات معلق (کدورت) آب بیش از حد مجاز بوده و از تاریخ مذکور تاکنون این معدن تا زمان رفع مشکل تعطیل است.
وی تصریح کرد: قطعاً نخستین تلفات ناشی از آلودگی واحدهای مختلف اطراف رودخانه‌ها آبزیان خواهد بود که تاکنون هیچ تلفاتی آبزیان اطراف معدن بیتومین سیاهگل مشاهده نشده است.
  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خالی بودن روستا از سکنه را اعلام کرده است
معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: طبق قانون مجوز در صورتی صادر شده که همه دستگاه‌های اجرایی ماده «24» قانون معادن موافقت کنند و بعد از استعلام‌های انجام شده معدن بیتومین در آبراهه نزدیک روستای سیاهگل ایوان مشغول فعالیت و هم‌اکنون 25 سال کار می‌کند.
ولی باج افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کتبا خالی بودن روستا از سکنه را اعلام کرده روستای سیاهگل سابقه روستا داشته ولی آثاری زندگی در آن دیده نشده و طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن جمعیت روستا زیر پنج نفر اعلام و آن‌ها عشایر فصلی بودند.
وی ادامه داد: در آن زمان تعدادی از خانه‌های روستا توسط بهره‌بردار خریداری و تخریب شده و اسناد آن‌ها موجود بوده و فقط هفت خانه قدیمی مانده که چالش اصلی این‌ها هستند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام یادآور شد: قانون زیست محیطی معادن اعلام کرده که ساخت و ساز در فاصله 500 متری برای کارگاه‌های غیرانفجاری و 800 متری برای انفجاری ممنوع است.
باج تصریح کرد: اینکه اعلام شده زمین‌های کشاورزی و روستا در معرض تخریب بوده واقعیت نداشته و از نظر فنی و قانونی اوضاع تحت کنترل و نظارت بوده و بهره‌برداری بصورت صحیح انجام شده است.
وی اظهار کرد: قبلا از افراد جهت رفع مشکلات دعوت شده اما تنها یک نفر مراجعه کرده هم‌اکنون کسی درخواستی دارد به‌صورت شفاف و حضوری آماده پاسخگویی هستیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اطمینان خواهیم داد که هیچ اتفاق غیرقانونی در آن منطقه رخ نداده و هرچه بوده در چارچوب قانون و نظر سایر دستگاه‌های اجرایی بوده و همه مستندات موجود است.

شناسه خبر 65585