شناسه خبر:65587
1401/11/11 09:59:40

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان درهفدهمین جشنواره آثار دستی و تجسمی حائز دو رتبه برتر کشوری شدند.

طالب محمدی اظهار کرد: هفدهمین جشنواره غیرحضوری آثار دستی و تجسمی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کشور به میزبانی مازندران و با درخشش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان برگزار شد.
وی گفت: در رشته درودگری هفدهمین دوره مسابقات فرهنگی وهنری دانش‌آموزان استثنایی پیمان امینی و متین مرادخانی دانش‌آموزان دوره متوسطه مدرسه استثنایی نوآوران سنندج موفق به کسب رتبه‌های اول و سوم کشوری شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه حرفه‌آموزی در افزایش نگرش مثبت و ارتقای سطح خودباوری دانش‌آموزان با نیاز ویژه تأثیر زیادی دارد، اظهار کرد: توجه به تمام ابعاد وجودی و شخصیتی در فرآیند یاددهی‌ و یادگیری دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا دانش، ارزش‌ها و نگرش‌های خود را به توانایی‌های بالفعل تبدیل سازند.
محمدی عنوان کرد: مهارت زندگی مهارت شخصی و اجتماعی است که دانش‌آموزان باید آن را بیاموزند تا با ارتقای توانمندی‌های خود با موقعیت‌ها و مشکلات زندگی به نحوی بهتر و مؤثرتر مواجه شوند.
وی افزود: آموزش شغلی نه‌تنها منجربه تربیت دانش‌آموزانی خودکفا و اجتماعی می‌شود بلکه به تربیت نیروی انسانی کارآمد درمسیر رشد کشور و کارهای تولیدی مفید برای جامعه می‌انجامد.
این مسئول تأکید کرد: آشنایی با مشاغل وپرورش نگرش شغلی در دوره پیش دبستانی وابتدایی، توانمندسازی، آموزش رویکردها ومهارت‌های وابسته به شغل در متوسطه دوره اول پیش حرفه ای و مهارت‌آموزی در متوسطه دوره دوم حرفه ای باعث می‌شود تا آنان بتوانند با اتکا به استعدادها وتوانمندی‌های خود با انتخاب شغلی مناسب بعنوان عضومفیدی در جامعه مشارکت داشته باشند.
محمدی با بیان اینکه مفاهیم آموزش شغلی می‌تواند در خلال برنامه‌ریزی تحصیلی به دانش‌آموزان آموزش داده شود، بیان کرد: تلاش ما ایجاد زمینه وآماده‌سازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای ورود به بازار کار و داشتن یک زندگی مستقل برای تأمین آینده آن‌ها است.
وی با تأکید براهمیت ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مهارتی افزود: با توجه به نیازهای ویژه دانش‌آموزان استثنایی، با به‌کارگیری شیوه‌های مناسب تعلیم وتربیت و برنامه‌ریزی‌های اساسی در جهت به فعلیت رساندن توانمندی‌های بالقوه آنان تلاش خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهارت‌آموزی است، تصریح کرد: پرورش یافته سیستم آموزشی باید دارای حداقل یک مهارت باشد به گونه‌ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشد.
این مسئول با اشاره به پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختارهای مناسب مهارت‌آموزی بعنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر ادامه داد: مهارت‌آموزی، استعدادیابی و تقویت مهارت‌های پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش می‌تواند برطرف‌کننده بسیاری از نیازهای آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانش‌آموزان باشد.

شناسه خبر 65587