شناسه خبر:65640
1401/11/12 10:10:05

سرپرست فرمانداری قصرشیرین با اعلام اینکه 890 خانوار عشایری با جمعیت چهار هزار و 450 نفر در مناطق قشلاق شهرستان سکونت دارند، گفت: عشایر به عنوان قشری مولد، مرزدار و وفادار به نظام نقشی مهم در زنجیره تامین غذایی و امنیت ایفا می‌کنند و در همه عرصه‌های انقلاب پای کار بوده و هستند.

«محمد حیدری» روز سه‌شنبه در جلسه شورای عشایری قصرشیرین با حضور مدیرکل امور عشایری و جمعی از عشایر و مدیران دستگاه‌های اداری قصرشیرین در فرمانداری، افزود: عشایر مستقر در قصرشیرین از ایل کرند، سنجابی، کلهر، زوله، گوران و قلخانی هستند که در مجموع سالانه یک هزار و 172 تن گوشت، 321 تن پشم و 341 تن شیر و عشایر سرپل ذهاب نیز 2 هزار و 615 تن گوشت، 341 تن شیر و 321 تن الیاف تولید می‌کنند.
او گفت: عشایر با کمترین توقع بیشترین خدمات را ارایه می‌کنند و از این رو وظیفه همه ما است که در راستای رفع مشکلات و مسایل این قشر مولد و ارایه خدمات مورد نیاز آن‌ها با یک برنامه ریزی دقیق در ابعاد مختلف تلاش کنیم.
وی اظهار کرد: هم اکنون مکان استقرار عشایر با محدودیت‌های امنیتی هم پوشانی دارد و این مستلزم همکاری این قشر با نیروهای مرزبانی و نظامی است که تاکنون نیز تعامل بسیار خوبی بین عشایر و این نیروها برقرار بوده است.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: اکنون دشمن در پوشش‌های گوناگون در تحقق اهداف مذبوحانه خود است از این رو عشایر باید با نیروهای مرزبانی و نظامی همکاری کنند تا بتوانیم همانند گذشته دشمن را در رسیدن به فتنه‌های شوم خود ناکام کنیم.
حیدری اضافه کرد: خدما‌ت‌رسانی به عشایر یک مقوله سخت و پیچیده است که در ابعاد مختلف از جمله آموزش، بهداشت، سوخت، آب رسانی و تامین برق به آن‌ها ارائه می‌شود و از این رو دستگاه‌های دولتی باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات در سیستم خدمات رسانی مرتفع گردد.
وی همچنین بر هدف گذاری در افق‌های سه و پنج ساله برای عشایر و افزایش جمعیت عشایری و تعداد دام‌های آن‌ها تاکید کرد و گفت: باید برنامه داشته باشیم که در زمینه جمعیت عشایری با ریزش مواجه نشویم بلکه شاهد افزایش جمعیت مولد عشایر و همچنین تعداد احشام و دام‌های آن‌ها باشیم.
او، همچنین از برگزاری جشنواره ملی ایلات و عشایر در ایام مبارک دهه فجر با حضور ایلات و عشایر استان کرمانشاه خبر داد و گفت: هر ایلی آداب و فرهنگ و نشانه ای دارد که نشانه دهنده آداب و رسوم پیشینه آن‌ها است و در این جشنواره سعی بر معرفی این آداب و شناساندن آن و تکریم نقش آفرینی عشایر داریم.
هدفگذاری در زمینه عشایر به منظور تولید انبوه پروتئین و فرآورده‌های تولیدی عشایر، جانمایی عشایر بر اساس سابقه گذشته و متناسب با شرایط امروز، شناسایی چالش‌ها و مشکلات برای اسکان عشایر، اجرای پلاک کوبی احشام متعلق به عشایر در مبدا به منظور استفاده درست از مراتع توسط شهرستان‌های مبدا به منظور خدمات رسانی مناسب و همکاری عشایر برای تامین امنیت که بر همه چیز اولویت دارد از دیگر مواردی بود که حیدری در این جلسه در خصوص آن سخن گفت.
13 هزار و 661 خانوار عشایری در مناطق قشلاق و ییلاق استان کرمانشاه مستقر می‌شوند
مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: فلسفه وجودی این شورا رسیدگی و تصمیم گیری مسایل و مشکلات عشایر است چون وفادارترین قشر به انقلاب عشایر هستند که هم اکنون 30 درصد پروتئین استان را تامین می‌کنند.
«علی‌جعفر رضایی» ادامه داد: عشایر قشری سخت کوش هستند که با کمترین انتظار بهترین خدمات را ارائه می‌دهند از این رو دستگاه‌ها تلاش خود را به خدمت رسانی به این قشر داشته باشند.
مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه در ادامه گفت: در سطح استان 13 هزار و 661 خانوار با جمعیت 62 هزار و 650 نفر در مناطق قشلاق و ییلاق مستقر هستند که امور عشایری به تنهایی و بدون همکاری با سایر دستگاه‌ها نمی توانند خدمات مورد نیاز را به آن‌ها ارائه دهند و در این رابطه تعامل دستگاه‌ها با امور عشایری یک ضرورت است.
وی اظهار کرد: تلاش امور عشایری این است که عشایر از تک محصولی خارج شوند و از این رو امسال 645 میلیارد تومان سهم استان کرمانشاه برای اجرای چهار برنامه برای عشایر اختصاص یافته که شامل گردشگری، کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی و زنجیره تولید گوشت است.
تامین علوفه، تهیه پنل خورشیدی، رفع مشکل آبرسانی و تامین سوخت عشایر از مهمترین مواردی بود که عشایر در این جلسه خواستار افزایش این خدمات شدند.
در این جلسه دستگاه‌های مختلف نیز به ارائه مهمترین خدمات ارائه شده به عشایر مستقر در منطقه قشلاق قصرشیرین پرداختند.
به گزارش ایرنا، عشایر در استان کرمانشاه در قالب سه گروه، کوچرو که تمام سال در حال کوچ هستند، نیمه کوچرو؛ عشایری یکجانشینی که در فصل خوش و آب و هوا به مراتع خود کوچ می‌کنند، و عشایر رمه گردان که ساکن روستا هستند و در فصل بهار و پاییز گله‌های خود را بصورت روزانه به کوه‌ها می‌برند، تقسیم می‌شوند.
همچنین عشایر استان کرمانشاه در 14 زیست بوم مانند منطقه اورامانات، منطقه گرمسیری قصرشیرین در قالب 670 سامانه مراتع عرفی با حدود 26 هزار و 527 هکتار وسعت (مراتع عرفی، مراتعی است برای بهره بردای نسل اندر نسل در اختیار عشایر قرار گرفته است) ساکن می‌شوند.
عشایر استان کرمانشاه امروز با داشتن 2 هزار و 145 کیلومتر ایل راه هم به صورت ماشینی و هم به روش سنتی در فصل بهاره و پاییزه کوچ می‌کنند و معمولا مدت زمان کوچ آنها 30 تا 45 روز است.
همچنین عشایر کرمانشاه معمولا در فصل‌های بهار به مناطق ییلاق استان که از نظر آب هوایی معتدل است و در فصل زمستان به مناطق گرمسیری و قشلاق استان و سه استان لرستان، ایلام و خوزستان کوچ می‌کنند.
عشایر استان سالانه حدود 13 هزار و 300 تن گوشت قرمز، حدود 27 هزار تن شیر، بیش از هزار و 600 تن الیاف شامل مو، پشم، کلک، 900 تن روغن حیوانی و 22 هزار انواع قطعات صنایع دستی شامل چیخ، چادر، گلیم و گبه، نمد و دیگر محصولات تولید می‌کنند.

شناسه خبر 65640