شناسه خبر:65668
1401/11/13 09:34:53
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان:

در شهر جدید 34 هزار واحد مسکن ساخته می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با معرفی اجمالی طرح تفصیلی شهر جدید اکباتان، بیان کرد: در شهر جدید 34 هزار واحد مسکن ساخته می‌شود.

ایوب اسداللهی گفت: در آستانه دهه مبارک فجر و در جلسه کمیسیون ماده پنج استان به تاریخ 11 بهمن‌ماه 1041، طرح تفصیلی شهر جدید اکباتان در فاصله 15 کیلومتری شمال شرقی شهر همدان با مساحت تقریبی یک‌هزار و 44 هکتار و جمعیت‌پذیری 104 هزار نفر، به تصویب رسید.
وی ابراز کرد: هدف و مزیت کلی شهر جدید اکباتان این است که با رویکرد نسل نوین شهرهای جدید ایجاد خواهد شد و با پرهیز از دیدگاه شهرهای جدید خوابگاهی و وابسته، برنامه‌ریزی شده؛ افزون‌بر هدف سامان‌دهی جمعیتی در جهت ارتقای عدالت فضایی، در زمینه تأمین مسکن و خدمات با شهر همدان و دیگر سکونت‌گاه‌های استان، به‌صورت هماهنگ عمل خواهد کرد.
این مقام مسئول عنوان کرد: جزئیات اهداف و اثرات با درنظر داشتن سیاست‌های طرح مجموعه شهری همدان مصوب سال 1931 و نیز بر پایه عوامل و مزیت‌های توسعه این شهر، دارای نقش چندوجهی سکونتی، دانشگاهی، تحقیقات و فناوری، ارائه خدمات برتر و پشتیبان خدمات صنعتی خواهد بود.
وی گفت: اهداف آتی این شهر در زمینه جذب جمعیت از یک‌سو به‌صورت تأمین بخش مهمی از تکالیف استان در طرح جهش تولید مسکن برای گروه‌های اقتصادی متوسط و آسیب‌پذیر و از سوی دیگر تأمین خانه‌های ویلایی با هدف جلوگیری از تخریب باغات موجود استان خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان افزود: همچنین تنوع‌بخشی اقتصادی و خدماتی، اثرات مورد نظر ساخت شهر جدید اکباتان شامل ایجاد اشتغال، جذب سرمایه، ایجاد فعالیت‌های نوین و برتر گردشگری و تفریحی در تعامل با شهر همدان و ایجاد فضاهای خدماتی، نیازمند اراضی وسیع است.
اسداللهی اذعان کرد: از دیگر اهداف مورد انتظار در ساخت شهر جدید اکباتان، دستیابی به اصول توسعه پایدار و تاب‌آوری شهری و ایجاد یک شهر جدید زیست‌پذیر خواهد بود. توجه به اصول ایمنی در طراحی نواحی و محلات، درنظر گرفتن کمربند سبز و سرانه بالای فضای سبز قابل تحقق، از اقدامات درنظر گرفته‌شده در راستای این اهداف هستند.
وی گفت: رویکردهای پایه با توجه به ضرورت‌های موجود در زمینه هویت و فرهنگ در شهرهای جدید نسل نوین، مؤلفه‌های شهر ایرانی- اسلامی در سطح کلان برنامه‌ریزی و همچنین سطوح میانی و خُرد به‌ویژه در طراحی فضاها و معابر و تدوین ضوابط، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان افزود: در این رویکرد، فضاهای شهری بستر زندگی جمعی جامعه اسلامی است که در آن براساس برقراری تعاملات اجتماعی، ساکنین ازنظر ارزش‌ها و باورهای فرهنگی و دینی رشد خواهند یافت. با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به فضاهای عمومی شهر جدید اکباتان در راستای دستیابی به اهداف رویکرد شهرسازی ایرانی- اسلامی، الگوی کلی برنامه‌ریزی براساس شاخص‌های پیوستگی فضایی، وحدت در عین تنوع فضایی، سلسله‌مراتب، تعاملات اجتماعی و محله‌محوری ارائه و در تدوین آن‌ها از الگوی بومی و کهن‌چمن‌های شهر همدان استفاده شده است.
وی عنوان کرد: گام‌های آتی و اثرات آن‌ها در نخستین گام پس از تصویب طرح تفصیلی، تأمین زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز با کوشش و هماهنگی حداکثری تمامی سازمان‌های خدمات‌رسان آغاز خواهد شد و همچنین شروع ساخت واحدهای مسکونی در راستای مصوبات ملی به سامان‌دهی بازار زمین و مسکن استان کمک خواهد کرد. در مرحله نخست توسعه شهر یک‌هزار و 344 واحد مسکونی قابل ساخت است که ظرفیت جمعیت‌پذیری در این مرحله را به بیش از 94 هزار نفر می‌رساند؛ مجموع تعداد واحد مسکونی درنظر گرفته شده برای شهر جدید اکباتان، حدود 90 هزار واحد است.
اسداللهی ابراز کرد: برندسازی و جلب توجهات سیاسی و اقتصادی نهادهای دولتی ملی و بخش خصوصی به توسعه استان، از دیگر اثرات مورد انتظار از آغاز ساخت شهر جدید اکباتان هستند.
وی در پایان گفت: همچنین ارتقای فرصت‌های اشتغال، سرمایه‌گذاری و درآمدزایی برای اهالی استان از نخستین مراحل ساخت شهر، مورد انتظار خواهد بود.

شناسه خبر 65668