شناسه خبر:65687
1401/11/13 10:02:27

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نراق گفت: هفت میلیارد ریال اعتبار برای آغاز فصل جدید مرمت بافت تاریخی این شهر در راستای مصوبه سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان مرکزی، اختصاص یافت.

«پروین طیبی»، افزود: اولویت‌های مرمتی شامل مرمت بام امامزاده سلیمان و جداره‌سازی و کف‌سازی ورودی بازار شمس‌السلطنه شهر نراق از سمت خیابان امام خمینی(ره) است.
وی با اشاره به اینکه احیا حجره‌های ورودی و بخشی از جداره‌ها توسط شخص خیری و با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دلیجان آغاز شده است، اظهار کرد: مرمت امری مستمر و مشارکتی است و بهره‌برداران قانونی ابنیه باید در حوزه مرمت با حفظ فرهنگ و تاریخ معماری، میراث‌فرهنگی را یاری دهند.
رییس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نراق ادامه داد: اکنون شرح عملیات مرمت و حجم برآورد عملیات اجرایی تهیه شده و پس از گذراندن روند قانونی، قراردادها در فصل مناسب کارگاه‌های مرمتی در بافت تاریخی فعال می‌شود.
طیبی با اشاره به اینکه جذب گردشگر در گام اول، به محافظت از آثار و بناهای تاریخی نیاز مبرم دارد، گفت: این شهر کوچک، تاریخی و دست نخورده با ساکنان معتقد و مذهبی، مسافران را به یاد گذشته‌های ایرانی اسلامی می‌اندازد.
وی بیان کرد: بافت تاریخی منحصر به فرد نراق از نوع شهرهای ماسوله و یزد با دیوارهای کاهگلی و با ترکیبی از بناهای تاریخی، معابر سنگ فرش، آب روان و باغ‌های حاشیه است.

شناسه خبر 65687