شناسه خبر:65782
1401/11/17 09:59:04

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: بخشی از بازار تاریخی سنندج که از بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور است، با نظارت کارشناسان این اداره کل و با مشارکت و همکاری کسبه و بازاریان مرمت شد.

منصور مهرزاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: مرمت نورگیرهای گذر اصلی، اجرای هواکش مشبک آجری و نصب نورگیر، مرمت و تثبیت و بندکشی نمای داخلی‌سازه آجری و همچنین عایق‌کاری پوشش طاق و چشمه گذر اصلی معروف به گذر آصف از اقدامات مرمتی این پروژه است.
وی با بیان اینکه برای مرمت این پروژه افزون بر چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات مشارکتی هزینه شد، گفت: این بازار تاریخی علاوه بر اینکه یکی از بناهای تاریخی و باشکوه استان است، نقش مهمی در اقتصاد منطقه و جذب گردشگر دارد.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان قدمت هسته اولیه بازار تاریخی سنندج را مربوط به دوران صفویه بیان کرد و افزود: بازار تاریخی این شهر در سال 1375 با شماره 1775 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
به گفته مهرزاد مرمت و احیای آثار تاریخی، ضمن تسریع در نیل به توسعه پایدار گردشگری باعث ایجاد اشتغال و تولید درآمد برای شهروندان خواهد شد.
  بارندگی‌های اخیر به بناهای تاریخی کردستان آسیبی وارد نکرد
وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به‌ اینکه در چند روز اخیر شاهد بارش‌های بسیار مناسب برف و باران در تمام مناطق استان بودیم، کارشناسان و یگان حفاظت شهرستان‌های استان از بیش از 50 اثر و بنای تاریخی در کردستان به‌صورت میدانی بازدید کردند.
وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها به بناهای تاریخی آسیبی وارد نکرد، گفت: کار پایش و حفاظت آثار و بناهای تاریخی به‌صورت منظم در استان انجام می‌شود و در روزهای اخیر نیز برف‌روبی موزه‌ها و سایر آثار تاریخی استان انجام شد.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: همواره با آغاز فصل زمستان، اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه در بناهای تاریخی استان با هدف آمادگی در برابر وقوع حوادث و مخاطرات آب و هوایی انجام می‌شود.
تاکنون دو هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد 950 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

شناسه خبر 65782