شناسه خبر:65857
1401/11/18 10:26:32

سپهرغرب، گروه شهر: نوآوری‌‎های شهری برای رهاسازی مناطق از سیستم‌ها و فرهنگ‌های قدیمی همواره در حال توسعه است به این امید که ایجاد راهبردهایی استاندارد را برای افزایش تاب‌آوری، قابلیت دسترسی خدمات و برابری شهروندان به دنبال داشته باشد.

شهرهای سراسر جهان حتی با وجود هوشمند و پیشرفته بودن، همواره مشکلاتی را تجربه می‌کنند که برنامه‌ریزان را به تأمل برای یافتن راهبردهای جدید جهت حل آن مشکلات سوق می‌دهد. در همین رابطه، نوآوری‌ها در شهرهای مختلف جهان، یکی پس از دیگری ارائه می‌شود و در صورت موفقیت، جای رویکردهای قبلی را برای بهبود کیفیت زندگی شهری می‌گیرد و به‌تدریج به یک راهبرد کلی در سراسر دنیا تبدیل می‌شود. امروزه دو بحران بسیار مهم، یعنی تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا، بر شهرنشینی حاکم است و همین امر، برنامه‌ریزان را به ارائه راه‌حل‌های بسیاری جهت مبارزه با آن‌ها سوق داده است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین این نوآوری‌ها پرداخته می‌شود که اغلب با هدف افزایش پایداری، تاب‌آوری و قابلیت دسترسی شهروندان به خدمات عمومی پیاده می‌شود.
  ترویج حمل‌ونقل عمومی رایگان
مدیران در بسیاری از شهرهای دنیا جنبش تردد رایگان از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی را آغاز کرده‌اند و از این طریق توانسته‌اند افراد بیشتری را به عبور و مرور از این خودروهای سبز سوق دهند. بدیهی است که هرچه تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی بیشتر شود، شهرنشینان گرایش کمتری به عبور و مرور به وسیله خودروهای خصوصی خود پیدا می‌کنند که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش انتشار گازهای آلاینده، بهبود وضعیت اقلیمی، رونق اقتصادی و توسعه تردد ایمن نقش مهمی ایفا کند و مدیران را به اهداف دوستدار محیط زیست خود برساند. شهرهای آمریکایی نظیر بوستون، المپیا، کانزاس، الکساندریا و چپل هیل پیشرو در ترویج تردد رایگان حمل‌ونقل عمومی به‌شمار می‌رود که از این طریق، مزایای بسیاری را برای سراسر کشور به ارمغان آورده است.
در یک نظرسنجی بین ساکنان شهرهای ذکر شده در مورد حمل‌ونقل رایگان، بیش از 80 درصد آن‌ها مدعی شده‌اند که علاوه بر کاهش هزینه‌های تردد در داخل شهر، ایمنی سفر از طریق اتوبوس‌های عمومی آن‌ها را به عبور و مرور بیشتر به وسیله این خودروها سوق داده است. گزارش‌های مختلف نیز حاکی از آن است که وقوع سوانح خیابانی در پی ترویج حمل‌ونقل عمومی رایگان کاهش یافته است، به‌طوری که تنها در شهر کانزاس طی سال 2022، میزان وقوع تصادفات نسبت به سال گذشته کاهش 39 درصدی را تجربه کرده بود.
  افزایش فضاهای لازم برای ساخت واحدهای مسکونی ثانویه
سوئیت‌های ثانویه آپارتمان‌ها، واحدهای مسکونی مستقل کوچکی است که در یک ملک قرار دارد و به‌عنوان بخشی جدا از ملک اصلی برای سکونت محسوب می‌شود. احداث این واحدهای مسکونی با هدف بهبود وضعیت تغییرات اقلیمی و افزایش برابری میان مردم انجام می‌شود، با این حال خرید آن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه است و می‌تواند در کاهش مشکلات مربوط به مسکن خانواده‌ها نقش مهمی ایفا کند.
اوکلند در ایالات متحده آمریکا به‌طور گسترده از راهبردهای واحدهای مسکونی ثانویه برای بهبود وضعیت اقتصادی مالکان سیاه‌پوست خانه‌های مسکونی بهره گرفته‌اند و از این طریق توانسته‌اند نابرابری میان آنان در دسترسی به مسکن را کاهش دهند.
  تداوم توسعه خیابان‌های بدون خودرو در شهرها
طی شیوع بیماری کووید -19، روش‌های عبور و مرور در اغلب شهرهای دنیا تحولات بسیاری را متحمل شد، چراکه شهرنشینان به‌منظور حفظ خود از آلوده شدن به ویروس کرونا، کمترین گرایش را به تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی داشتند و این در حالی بود که همه آن‌ها به خودروهای شخصی دسترسی نداشتند. در نتیجه، تردد سبز به طور گسترده میان مردم ترویج یافت و همین امر، مدیران را به تغییر طراحی زیرساخت‌های شهری برای سازگاری بیشتر با روش‌های جدید تردد که اغلب پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بود، سوق داد. در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بسیاری از خیابان‌های شهری به روی وسایل نقلیه موتوری بسته شد و این معابر که به خیابان‌های بدون خودرو شهرت یافت در اختیار حامیان تردد سبز نظیر دوچرخه‌سواران و عابران پیاده قرار گرفت. به نظر می‌رسد که امروزه و پس از گذشت حدود سه سال از ظهور کرونا، همچنان گرایش مردم به وجود خیابان‌های بدون خودرو در اطراف خود باقی مانده است و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به رویکردهایی دائمی برای عبور و مرور در شهرها تبدیل شده است.
شهردار نیویورک به‌تازگی از طرحی بسیار جامع برای تبدیل بعضی از خیابان‌های شهر به فضاهای بدون خودرو خبر داده است و مدعی شده است تا چند سال آینده تعداد پیاده‌راه‌های سراسر شهر به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت، ضمن این‌که گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری نیز در رأس اهداف شهر خواهد بود.
  استراتژی سن‌دیگو برای افزایش دسترسی به دوچرخه‌های الکتریکی
مدیران سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا از اوایل سال 2020 طرحی را به منظور تأمین دوچرخه‌های الکتریکی اشتراکی برای افراد کم‌درآمد آغاز کردند که بر مبنای آن، کاربران نیازی به پرداخت هزینه اولیه برای بهره‌گیری از این دوچرخه‌ها نداشتند. استقبال افراد کم‌درآمد از این جنبش به حدی زیاد بود که برنامه‌ریزان شهر تصمیم گرفتند اجرای آن را تداوم ببخشند. امروزه افراد کم‌درآمد سن‌دیگو اگر به طور میانگین پنج مایل در روز و به مدت دو سال از دوچرخه‌های اشتراکی شهر برای عبور و مرور خود بهره بگیرند، پس از این بازه زمانی خواهند توانست یکی از دوچرخه‌های اشتراکی شهر را برای همیشه از آن خود کنند.

شناسه خبر 65857