شناسه خبر:65881
1401/11/19 09:29:15

سپهرغرب، گروه متن زندگی: یک مشاور خانواده گفت: ارتباطات خانوادگی و فامیلی و شب‌نشینی‌های قدیمی می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز افسردگی در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان داشته باشد.

ظفری درخصوص راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به افسردگی، اظهار کرد: در مرحله نخست باید عوامل ابتلای انسان به افسردگی را بشناسیم، درواقع در ابتلای افراد به افسردگی سه گروه از عوامل اهمیت دارند که شامل عوامل فیزیولوژیکی، ژنتیکی، محیطی یا خلقی و روحی و روانی هستند.
این مشاور خانواده افزود: در حوزه عوامل فیزیولوژیک در ابتلای انسان به افسردگی برخی افراد معتقد هستند که افسردگی یک بیماری روحی و روانی نیست بلکه یک بیماری کاملا فیزیولوژیک است که از به هم خوردن تعادل شیمیایی مواد موجود در بدن یا اختلال در گیرنده‌های عصبی به وجود می‌آید، اگر از این منظر به افسردگی نگاه شود می‌توان گفت راه پیشگیری از ابتلا به افسردگی این است که انسان با رژیم غذایی و خواب مناسب همچنین انجام ورزش تعادل شیمیایی بدن خود را تنظیم کند و از بروز اختلال در گیرنده‌ها عصبی بدن نیز با استفاده از همین روش‌ها جلوگیری کند.
وی ادامه داد: درواقع براساس عوامل فیزیولوژیک در ایجاد افسردگی می‌توان گفت خواب کافی، انجام ورزش منظم و چک کردن مواد شیمیایی موجود در خون به ویژه قند خون، داشتن یا نداشتن فقر آهن و... می‌تواند از بروز بیماری افسردگی پیشگیری کند.
ظفری با بیان اینکه عوامل موثر در ایجاد افسردگی به صورت دقیق قابل تفکیک نیستند و این عوامل با یکدیگر هم‌پوشانی دارند، عنوان کرد: بعد محیطی یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند در ابتلا افراد به بیماری افسردگی موثر باشد، محیط می‌تواند شامل روح و روان، محیط و سبک زندگی یا هر عامل دیگری باشد، اگر افسردگی به عنوان یک بیماری یا اختلال روحی و روانی درنظر گرفته شود برای پیشگیری از بروز آن برخی راهکار‌ها وجود دارد، یکی از این راهکار‌ها این است که افراد در طول هفته یا شبانه‌روز اوقاتی را به انجام فعالیت‌های لذت‌بخش اختصاص دهند، منظور انجام فعالیت‌هایی است که فرد به آن‌ها علاقه‌مند است و می‌داند با انجام آن‌ها حال خوشایندی پیدا می‌کند.
این مشاور خانواده با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی که انسان از انجام آن‌ها لذت می‌برد در هر فردی متفاوت است، اضافه کرد: نوع فعالیت‌های لذت‌بخش برای افراد به عوامل گوناگون از جمله شخصیت انسان، ارزش‌ها، موقعیت زندگی او و... بستگی دارد، اما انجام آن‌ها می‌تواند به شدت از بروز افسردگی در افراد جلوگیری کند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از راهکار‌هایی که می‌تواند به پیشگیری از بروز افسردگی در انسان کمک کند شناخت ارزش‌ها است، زمانی که فعالیت‌ها و رفتار‌های فرد براساس ارزش‌های او انجام شود می‌تواند کمک بسیاری به بالا بردن خلق و پیشگیری از افسردگی داشته باشد.
ظفری با تاکید بر نقش خانواده در پیشگیری از بروز افسردگی در افراد، خاطرنشان کرد: این موضوع که ارتباطات خانوادگی و فامیلی افزایش پیدا کند، شب‌نشینی‌های قدیم مجدد احیا شود و افراد به هر بهانه با اطرافیان خود قطع ارتباط نکنند می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز افسردگی در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان داشته باشد.

شناسه خبر 65881