شناسه خبر:65915
1401/11/19 10:18:57

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان با اشاره به اینکه در شهر همدان به همت شهرداری و نیز اداره کل ورزش و جوانان محل‌هایی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و غیره پیش‌بینی شده است، گفت: امسال نیز در همدان همچون سال‌های گذشته با همکاری شهرداری توانستیم با درنظر گرفتن زیرساخت‌ها، رتبه سوم شهر فعال در سطح کشور را کسب کنیم.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : ورزش نه به‌عنوان یک تفریح، بلکه در کنار مشکلات زندگی در عصر جدید به‌مثابه یک نیاز مهم برای سالم و با نشاط زیستن افراد، لازم و ضروری است؛ به‌طوری که اهمیت ورزش در دنیای کنونی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.
ضمن اینکه امروزه در کلان‌شهری مانند همدان با لحاظ کردن متغیرهایی نظیر تراکم جمعیتی، ترافیک، آلودگی هوا، چالش‌ها وآسیب‌های اجتماعی متعدد، فعالیت‌های ورزشی بیش‌ازپیش ضروری است که در این میان گسترش فعالیت‌های ورزشی برای دستیابی به سلامت و سرزندگی شهروندان و تجدید قوای افراد برای استمرار فعالیتشان، آشکار شده است.
جالب‌تر اینکه در اغلب کشورها برای ترویج سلامتی و تناسب اندام شهروندان، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه ورزش می‌کنند؛ چراکه هر مقدار گرایش شهروندان به ورزش و تحرک بدنی بیشتر باشد، به همان میزان هزینه‌های درمانی و پزشکی کاهش می‌یابد و از طرفی ورزش بر بهبود کیفیت زندگی اثرگذار خواهد بود. از طرف دیگر مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی نشان می‌دهد که فعالیت‌های ورزشی در کاهش جرایم مؤثر هستند، دنیای امروز به‌شدت نیازمند تلاشی فراگیر برای کاهش فرصت‌ها و کم‌رنگ کردن انگیزه‌های مجرمانه در افراد است تا از این طریق بتواند تا حدود زیادی از شدت بزهکاری و جرم در جامعه بکاهد و این امر مستلزم یک‌سری اقدامات پیشگیرانه است. ورزش به‌طور عام و ورزش همگانی به‌طور خاص به‌عنوان یکی از فعالیت‌های مهم، در کنترل اجتماعی نقش ایفا می‌کنند، بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص وضعیت هیئت ورزش‌های همگانی با هادی سبزواری، رئیس این هیئت در استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان با اشاره به لزوم تقویت روحیه نشاط و و شادابی مردم به‌خصوص خانواده‌ها و تحرک و پویایی جامعه، گفت: همان‌طور که از نام هیئت برمی‌آید، ورزش همگانی به دنبال پیاده‌سازی ورزش برای آحاد جامعه بدون پرداخت هزینه و به سهولت است.
هادی سبزواری با تأکید بر اینکه هیئت ورزش‌های همگانی بیش از 82 کمیته را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: دراین‌بین یکی از کمیته‌های فعال و هویت‌دار آن ورزش روزانه است که در سراسر استان نزدیک به 150 ایستگاه را به خود در دو بخش آقایان و خانم‌ها اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد کمیته‌ها و فعالیت آن‌ها زیاد است تا حدی که بحث درباره تک‌تک آن‌ها از مجال گفت‌وگو خارج می‌شود، گفت: در این هیئت ما در دو بخش ورزشکار داریم؛ به‌طوری که بخشی از ورزشکاران به‌صورت سازمان‌یافته با داشتن بیمه ورزشی در این رشته فعالیت می‌کنند و جمعیت 6 هزار نفری را شامل می‌شوند.
وی ادامه داد: بخش دیگر به‌صورت خودجوش در اغلب مراسم‌ها و برنامه‌های (ورزش‌های روزانه) هیئت حضور دارند، اما از بیمه ورزشی برخوردار نیستند که جمعیت بالای 50 هزار نفر را در استان شامل می‌شوند.
سبزواری با بیان اینکه در شهر همدان تعداد ورزشکاران سازمان‌نیافته بیش از 20 هزار نفر است، اظهار کرد: در بخش‌های دیگر نیز هیئت ورزش همگانی استان جایگاه ویژه‌ای برای خود تعریف کرده است؛ به‌نحوی که در همه مراسمات و برنامه‌هایی که فدراسیون اعلام کرده، توانسته از جایگاه مناسبی برخوردار شود.
وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف در دهه فجر امسال، تشریح کرد: درخصوص برنامه‌های آتی هیئت نیز باید بگویم از آنجا که این هیئت در راستای تحقق ورزش برای همگان تلاش می‌کند، به دنبال واقعی شدن همگانی بودن ورزش هستیم.
سبزواری با اشاره به اینکه در دنیای امروز با توجه به مشکلات و پیشرفت فناوری کم‌تحرکی در بین شهروندان بیداد می‌کند، ابراز کرد: بر این اساس به دنبال آن هستیم با جلب حمایت از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، بتوانیم هدف غایی خود را اجرایی کنیم.
وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود شهرداری در این بخش نقش فعال‌تر داشته باشد و برای ورزش‌های همگانی جایگاه ویژه‌ای درنظر بگیرد، تصریح کرد: به‌لحاظ زیرساخت وضعیت شهر همدان مناسب است، اما در سطح استان زیرساخت‌ها آنچنان مطلوب نیست.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در شهر همدان به همت شهرداری و نیز اداره کل ورزش و جوانان محل‌هایی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و غیره پیش‌بینی شده است، گفت: امسال نیز در همدان همچون سال‌های گذشته با همکاری شهرداری توانستیم با درنظر گرفتن زیرساخت‌ها، رتبه سوم شهر فعال در سطح کشور را کسب کنیم.
رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان با بیان اینکه خوشبختانه این هیئت به‌لحاظ مالی و پولی هیچ‌گونه مشکلی ندارد، تصریح کرد: دراین‌بین لازم است از اداره کل ورزش و جوانان و نیز فدراسیون ورزش‌های همگانی کمال تشکر را داشته باشم.
سبزواری با تأکید بر اینکه طرح ملی شهر فعال (شفا) ازجمله طرح‌های ملی فدراسیون ورزش‌های همگانی است که در راستای توسعه سامانه‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها در راستای توسعه ورزش همگانی اجرا می‌شود، ابراز کرد: شهرداری همدان در میان 31 مرکز استان و با توجه به سه مؤلفه اساسی «شهر دوست‌دار بازی، شهر دوست‌دار پیاده‌روی و شهر دوست‌دار ورزش» موفق به کسب رتبه سوم و نشان برنز طرح ملی شهر فعال در ورزش‌های همگانی کشور شد.
رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان ادامه داد: این نشان ملی با برگزاری آیینی در صحن شورای اسلامی شهر و با حضور «هادی سبزواری» مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور به « شهردار همدان» اهدا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه همدان یکی از شهرهای فعال و مطرح کشور در حوزه ورزش‌های همگانی است، گفت: شهرداری همدان اقدامات مناسبی را در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مناسب ورزش همگانی شامل پیاده‌راه، مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و همچنین فضاهای مناسب در بوستان‌های شهر برای ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی شهروندان انجام داده است.
سبزواری با بیان اینکه هیئت در آینده نزدیک دو رویداد قابل توجه را پیش رو دارد، عنوان کرد: نخستین رویداد برگزاری مسابقات مینی‌فوتبال است؛ درواقع پیش‌بینی کرده‌ایم در این مسابقات یک‌هزار تیم از سراسر استان ثبت‌نام کنند تا جایگاه تعریف‌شده استان در بخش ورزش‌های همگانی تثبیت شود.
وی ادامه داد: رویداد بعدی این است که در 20 بهمن‌ماه با هماهنگی‌های انجام‌شده در ارتباط مستقیم با شبکه سه در برنامه صبح و نشاط در مجموعه شهیدسلیمانی همراه شویم؛ بنابراین انتظار می‌رود همشهریان عزیز با حضورشان هیجان و نشاط لازم را به این برنامه بدهند.
با توجه به جایگاه ستودنی هیئت ورزش‌های همگانی در سطح ملی به‌ویژه در شهر همدان، انتظار می‌رود این رویکرد با قوت بیشتر در سایر شهرها نیز توسط شهرداری‌ها مورد توجه قرار گیرد تا نه‌فقط شهر، بلکه استان همدان به‌لحاظ زیرساخت‌های ورزش همگانی سرآمد باشد.

شناسه خبر 65915