شناسه خبر:65989
1401/11/23 10:45:22

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: چرخه کامل تولید و فرآوری مواد معدنی در این استان باید به اجرا درآید و از سرمایه گذاری در این حوزه حمایت ویژه می‌شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز پنجشنبه در مراسم طرح توسعه خط تولید کنسانتره سنگ آهن در شهرک صنعتی آونگان قروه اظهار کرد: استان کردستان روی ریلی قرار گرفته که با انسجام و همت دوچندان مسئولان و مردم شاهد اتفاقات ارزشمندی در حوزه تولید و اشتغال خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه نگاه ویژه دولت و مجلس به کردستان نویدبخش چشم اندازه مثبتی برای این استان است، افزود: معادن یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان بوده که استفاده بهینه از آن دیر آغاز شده است ولی در یک سال اخیر فعالیت‌های چشم‌گیری در این راستا انجام شد.
استاندار کردستان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های استان را جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی و تمرکز بر ایجاد زنجیره ارزش خواند و گفت: حلقه دیگری از زنجیره فولاد را دهه فجر امسال در بیجار افتتاح کردیم.
زارعی‌کوشا یادآور شد: حرکت در راستای سرمایه‌گذاری بخش معادن را باید جدی گرفت و آن را تبدیل به گفتمانی کرد که آحاد مردم در آن سهیم باشند.
وی ادامه داد: در هر استانی مطالبه‌گری و مشارکت عمومی بیشتر باشد روند تحقق توسعه هم بهتر و سریع‌تر خواهد بود و بی‌شک هرجا هم مردم بی‌تفاوت باشند توسعه شکل نمی‌گیرد.
استاندار کردستان با اشاره به اینکه استان در آستانه جهش معدنی قرار گرفته است، تأکید کرد: چرخه کامل مواد معدنی باید در استان شکل گیرد.
زارعی‌کوشا به عقد تفاهم‌نامه با ذوب آهن اصفهان در ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: مدیران این شرکت بزرگ تمایل داشتند ابتدا در حوزه تأمین خوراک برای واحدهای خود عمل کنند ولی ما به هیچ وجه حاضر نیستیم فقط تأمین‌کننده خوراک باشیم بلکه هدف ما اجرای کامل زنجیره فولاد در استان است.
وی بر جذب سرمایه‌گذاری در حوزه معادن تأکید کرد و یادآور شد: مهم‌ترین معیار عملکرد مسئولان میزان خدمت ارائه شده آن‌ها به سرمایه‌گذاران است.
همزمان با نهمین روز از دهه فجر، طرح توسعه خط تولید کنسانتره سنگ آهن آونگان قروه روز پنجشنبه افتتاح شد.
فاز نخست خط تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت سپهر صنعت آرتا از سال 1398 با ظرفیت 150 هزار تن در شهرک صنعتی آونگان قروه شروع به‌کار کرد.
اشتغال‌زایی این طرح در فاز نخست 120 نفر بود و با افتتاح فاز توسعه‌ای آن 200 نفر دیگر در این واحد مشغول به کار شدند.
میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در فاز توسعه‌ای این واحد دو هزار میلیارد ریال است و با این اقدام 200 هزار تن دیگر به ظرفیت تولید واحد افزوده شد.
17 طرح در راستای اجرای زنجیره فولاد کردستان تعریف شده که یکی از آن‌ها خط تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت سپهر صنعت آرتا است.
از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت ایجاد واحد تولید گندله در زمینی به مساحت 16 هکتار است که از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان سه هزار میلیارد ریال برای احداث آن مصوب شده است.
شهرک صنعتی آونگان 146 هکتار است و در فاز نخست این شهرک 35 واحد که بیشتر آن‌ها سنگبری و پالایش روغن هستند استقرار دارد و در فاز توسعه‌ای هم 18 واحد صنعتی در حال اجرا هستند.

شناسه خبر 65989