شناسه خبر:66087
1401/11/26 09:54:27

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در سال‌ جاری 88 هزار و 471 تُن ضد عفونی بذور غلات انجام شده است.

به‌ گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، شهرام پیشه‌ور افزود: این عملیات با استفاده از سموم قارچ‌کش بذور گندم در جهت مبارزه با بیماری‌های بذرزادی نظیر انواع سیاهک‌ها انجام می‌شوند.
وی با بیان اینکه تا پایان دی‌ماه در سطح 27 هزار و 810 هکتار در مزارع و باغات استان مبارزه غیر شیمیایی انجام شده است، تصریح کرد: با استفاده از انواع فرمون‌ها، سموم میکروبی، تله‌ها، کارت‌ها و نوارهای جلب‌کننده حشرات و سایر مواد و عوامل بیولوژیک نسبت به مبارزه با عوامل خسارت‌زای گیاهی اقدام می‌شود.
پیشه‌ور اضافه کرد: در سطح 95 هزار و 356 هکتار از مزارع و باغات استان مبارزه مکانیکی و زراعی انجام شده و بیش از 116 هزار و 748 هکتار هم عملیات ردیابی و مبارزه با عوامل قرنطینه گیاهی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین این عملیات مربوط به نماتد سیست طلایی سیب زمینی است، خاطرنشان کرد: جوندگان مضر صحرایی یکی از عوامل مهم خسارت‌زای انواع محصولات زراعی و باغی محسوب می‌شوند که در برخی از سال‌ها به دلایل مختلف به حالت طغیانی درمی‌آیند. این عملیات از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه در سطحی افزون‌بر سه هزار و 202 هکتار انجام شده است.

شناسه خبر 66087