شناسه خبر:66154
1401/11/27 10:08:12

سپهرغرب، گروه خبر: کارشناس مسئول اهدای عضو استان کردستان گفت: با ثبت 6 مورد اهدای عضو در سال جاری، تعداد موارد اهدای عضو در استان به 54 مورد رسید.

شیدا خیراللهی اظهار کرد: اهدای عضو در کردستان از سال 1389 به شکل سنتی و بدون هیچگونه آموزشی شروع بکار کرد و بعد از چند سال طی برگزاری دوره‌های پیشرفته جهت کوردیناتورها (هماهنگ کنندگان پیوند اعضا) به‌طور رسمی ادامه یافت.
وی ادامه داد: در سال 1401 با ثبت 6 مورد اهدای عضو که دو مورد خانم و چهار مورد از آقایان بوده، کل آمار به 54 مورد رسیده است.
کارشناس مسئول اهدای عضو استان کردستان اضافه کرد: موارد اهدای عضو مربوط به نیمه اول سال بود اگرچه در نیمه دوم سال جاری پنج مورد دیگر اهدای عضو معرفی و اقدامات اولیه آن انجام شد اما به دلایل مختلفی این کار صورت نگرفت.
خیراللهی با بیان اینکه شاخص اهدای عضو نسبت به جمعیت استان (PMP ) طی دو سال اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است، خاطرنشان کرد: این شاخص طی دو سال اخیر از 2.3 به 8.2 افزایش یافته که استان را به رتبه هشتم کشوری ارتقا داده است.
وی افزود: هرچند که استان تا رسیدن به PMP کشوری که عدد 14 است، راه درازی در پیش دارد اما فرهنگ‌سازی و راه‌اندازی بخش پیوند در بیمارستان کوثر می‌تواند نقش بسزایی در این امر داشته باشد.

شناسه خبر 66154