شناسه خبر:66162
1401/11/27 10:21:24

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه نسبت به احتمال اُفت فشار گاز هشدار داد و از شهروندان خواست با توجه به سرمای هوای پیش رو در روزهای آتی در مصرف صرفه‌جویی کنند تا با اُفت فشار مواجه نشوند.

«ناصر حسینی» روز چهارشنبه با بیان اینکه درحال حاضر وضعیت مطلوبی در استان در زمینه پایداری جریان گاز برقرار است، افزود: با ورود یک موج سرما از امروز پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در بسیاری از نقاط استان کاهش چشمگیری پیدا کند که این هم‌زمان با کاهش دما در بیشتر نقاط کشور بوده و احتمال اُفت فشار در شهرهایی که در آخر خطوط انتقال گاز قرار دارند، دور از ذهن نیست.
وی با بیان اینکه کرمانشاهی‌ها در چندروز اخیر 15 میلیون و 300 هزار متر مکعب گاز مصرف کردند، ادامه داد: با توجه به رفتار مشترکان گاز که با هر یک درجه کاهش دما میزان مصرف 450 هزار مکعب افزایش پیدا می‌کند، پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده میزان مصرف گاز در استان افزایش یابد و به مرز اوج مصرف (که در روز سوم بهمن‌ماه به میزان 15 میلیون و 500 متر مکعب ثبت شد) برسد.
سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه اضافه کرد: محدودیت‌هایی در سطح استان در زمینه مصرف اعمال شده است که چنانچه مشترکان اقدام به صرفه‌جویی نکنند، این محدودیت‌ها در بخش‌های صنایع و تجاری نیز اعمال خواهد شد.
حسینی یادآور شد: بر همین اساس در کمیته تأمین سوخت زمستانی استان که با حضور استاندار کرمانشاه برگزار شد، تصمیم گرفته شد به‌منظور مدیریت و کاهش میزان مصرف و پایداری جریان شبکه گاز، فعالیت ادارات و بانک‌های استان در روز پنجشنبه 27 بهمن‌ماه از ساعت 9 صبح آغاز شود.
وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل‌های ملی ادارات و دستگاه‌های دولتی باید نسبت به مصرف بهینه گاز اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، گفت: تبدیل شدن سامانه گرمایشی ادارات و سازمان‌های دولتی از سنتی به سامانه هوشمند به‌طور قطع می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی مصرف گاز داشته باشد.
حسینی از دستگاه‌های اجرایی هم درخواست کرد تا برای صرفه‌جویی در مصرف گاز و جلوگیری از اُفت فشار، با خاموش کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از پایان وقت اداری، کمک‌حال شهروندان باشند.
وی با تأکید بر رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان، گفت: رعایت دمای رفاه (18 تا 21 درجه)، استفاده از لباس ضخیم در منزل، تنظیم پکیج روی دمای 50 تا 55 درجه، استفاده از نور خورشید در روزهای آفتابی به‌جای استفاده از وسایل گرمازا و بسته بودن دریچه کولر، در کاهش مصرف گاز و کاهش هزینه‌های خانوار بسیار مؤثر است.
59 درصد از مشترکان گاز در استان کرمانشاه جزء مشترکانی هستند که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، 9 درصد جزء مشترکان پُرمصرف و 32 درصد نیز جزء مشترکان با مصرف متعادل هستند.
استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت دارای 34 شهر و دو هزار و 595 روستا است؛ هم‌اکنون 99/5 درصد خانوارهای شهری در قالب 30 شهر و همچنین 87.5 درصد خانوارهای روستایی در سطح یک‌هزار و 881 روستای استان کرمانشاه از نعمت گاز برخوردار هستند.
در استان کرمانشاه بیش از 620 هزار مشترک گاز وجود دارد که بیش از 60 درصد آن‌ها در شهر کرمانشاه هستند.

شناسه خبر 66162