شناسه خبر:66536
1401/12/7 10:12:58

طرح نهضت ملی مسکن کرمانشاه با وجود دغدغه دولت سیزدهم برای تسریع در اجرای آن به دلیل عدم تامین زمین کافی همچنان به کندی پیش می‌رود.

یکی از نیازهای اصلی مردم طی سالیان گذشته موضوع بهره‌مندی مردم از مسکن بوده، موضوعی که عزم جدی مسئولان را نیاز دارد و کمبود مسکن و افزایش قیمت تمام‌شده ساخت و سازها سبب شده صاحب خانه شدن خانواده با مشکل مواجه شود.

در انتخابات سال 1400 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای حل مشکل مسکن مردم وعده داد تا با ساخت سالانه یک میلیون مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن مشکل کمبود واحد مسکونی و صاحب خانه شدن خانواده را بر طرف کند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن با اولویت ثبت نام افراد متأهل و بدون خانه آغاز شد و جمع زیادی از مردم با امید صاحب خانه شدن در این طرح مهم و سراسری ثبت نام کردند.

با وجود اینکه طرح نهضت مسکن چراغ امید را در دل مردم روشن کرد و رئیس‌جمهور به صورت پیوسته نسبت به انجام این مهم تاکید می‌کند اما با گذشت حدود 2 سال در برخی از استان‌ها مانند کرمانشاه هنوز طرح پیشرفت مناسبی نداشته و مردم با وجود افزایش هر روزه نرخ مسکن، همچنان چشم انتظار اجرای جدی‌تر این طرح هستند.

یکی از عمده مشکلاتی که در مسیر اجرای نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه وجود دارد موضوع عدم تأمین زمین است، مسئله‌ای که با وجود تأکیدات بسیار مدیران ارشد استان تاکنون پیشرفت مناسبی نداشته است.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در تاریخ 9 دی ماه در نشست بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه یک فرصت یک ماهه به اداره کل راه و شهرسازی داد تا سه هزار و 200 هکتار زمین مناسب برای ساخت 120 هزار واحد مسکن مصوب را تأمین و معرفی کند.

اما با وجود گذشت حدود 2 ماه از دستور استاندار کرمانشاه برای تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری مهر کرمانشاه از مدیران راه و شهرسازی استان کرمانشاه بی نتیجه مانده اما با پیگیری‌های انجام گرفته تاکنون پیشرفت زیادی برای حل موضوع حاصل نشده است.

هیچ کوتاهی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن پذیرفته نیست

محمدطیب صحرایی در جلسه بررسی آخرین وضعیت پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه که با حضور سرپرست معاونت عمرانی استانداری و مدیران راه و شهرسازی در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: متولیان این حوزه باید به سرعت زمین لازم برای اجرای طرح را تأمین کنند سپس تسریع در اجرای ساخت و ساز را جز دغدغه‌ها و اولویت‌های مهم خود بدانند.

وی با تاکید بر تعیین زمانبندی مشخص برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه، افزود به هیچ عنوان کوتاهی در تأمین زمین و اجرا را نمی‌پذیرم و هرگونه عدم پیشرفت در این زمینه باید به سرعت جبران شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به برنامه ساخت 119 هزار واحد در استان کرمانشاه، تاکید کرد: قرار است که این تعداد واحد طی مدت چهار سال ساخته و اجرا شود بنابراین هر گونه عدم پیشرفت مناسب هم در تأمین زمین و هم در اجرا باید بسرعت جبران شود.

صحرایی با بیان اینکه در پیگیری حقوق مردم با کسی تعارف ندارم و با جدیت پیگیر کارها خواهم بود، گفت: طرح نهضت ملی مسکن از طرح‌های مهم دولت و فرصت مهمی برای خانه دار شدن مردم است و به همین دلیل هیچ کوتاهی در اجرای این طرح را قبول نخواهم کرد.

وی خاطر نشان کرد: هر مانعی در تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن در استان باید در کمترین زمان ممکن حل و به نتیجه قطعی برسد تا در فرصت باقیمانده مراحل ساخت و ساز هم با جدیت تکمیل و واگذاری به متقاضیان انجام شود.

صحرایی بیان کرد: در این زمینه هم اولویت کاری در شهرستان‌هایی است که اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آنها پیشرفت مناسبی ندارند تا در استان کرمانشاه به تعادل و توازن در ساخت و سازها برسیم و طرح طبق یک برنامه با زمانبندی مشخص به اتمام برسد.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سرپل ذهاب نیازمند 120 هکتار زمین است

فرماندار سرپل ذهاب صدراله بابلی در این‌باره اظهار کرد: با توجه به اهمیت نهضت ملی مسکن و تأکیدات رئیس جمهور و استاندار کرمانشاه پیگیری تأمین زمین در دستور کار شهرستان قرار گرفت و پنج نقطه از شهرستان سرپل ذهاب انتخاب و برای اخذ استعلامات معرفی شدند.

وی افزود: استعلامات مربوطه در این خصوص اخذ شده و استعلام از اداره میراث فرهنگی باقی مانده بود که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از نقاط معرفی شده بازدید و با ارائه نظرات مثبت برای اتخاذ تصمیم مناسب به استان ارسال شده است.

فرماندار سرپل ذهاب با بیان اینکه نهضت ملی مسکن به زودی در شهرستان آغاز می‌شود، تصریح کرد: آغاز نهضت ملی مسکن در شهرستان علاوه بر ایجاد بارقه‌های در دل مردم سبب ایجاد اشتغال در شهرستان می‌شود.

بابلی بیان کرد: تعداد ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن بیش از هفت هزار و 700 نفر است که تعداد 2 هزار و 700 نفر تأیید نهایی شدند که نیازمند 120 هکتار زمین بوده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته تا به زودی شاهد آغاز این طرح در شهرستان باشیم.

گفتنی است، در ابتدا 200 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان کرمانشاه ثبت نام کردند و طی بررسی‌های انجام شده 57 هزار نفر متقاضی واجد شرایط شدند و بر اساس برنامه ریزی انجام شده 120 هزار واحد سهم استان در طرح نهضت ملی مسکن است.

 

 

شناسه خبر 66536