شناسه خبر:66710
1401/12/11 08:54:07

سپهرغرب، گروه خبر: معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: هنرمندان استان امسال توانستند حدود 21 میلیون دلار انواع محصولات صنایع دستی به خارج از کشور صادر کنند.

« امین کوگانی » روز سه‌شنبه به بیان اینکه عمده مقاصد صادرات صنایع دستی استان، کشور عراق است اظهار کرد: میزان صادرات محصولات تولیدی صنایع‌دستی از استان امسال در مقایسه با پارسال حدود پنج درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی عمده محصولات تولیدی صنایع دستی صادراتی استان را زیور آلات، گیوه، مصنوعات چرمی، سازهای چوبی، گلیم، احجام چوبی و مصنوعات میناکاری عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین اهداف این معاونت برای کمک به افزایش روند صادرات، احداث بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در مبادی مرزی است.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه یادآور شد: برای عرضه محصولات صنایع دستی باید بازارچه‌های دایمی و غرفه‌هایی در مبادی مرزی با اقلیم کردستان عراق ایجاد و به صورت رایگان در اختیار هنرمندان این حوزه قرار داده شود تا آنها قادر باشند با کمترین هزینه محصولات خود را عرضه کنند.
کوگانی با بیان اینکه در نمایشگاه‌های خارجی نیز باید تسهیلاتی از جمله غرفه‌های رایگان به این هنرمندان اختصاص پیدا کند گفت: در نمایشگاه صنایع دستی حلبچه که اردیبهشت ماه سالجاری در عراق برگزار شد غرفه‌های این نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی هنرمندان مواجه شد.
وی عدم تعلق یارانه حمایتی به صادرکنندگان صنایع‌دستی را یکی دیگر از مشکلات عمده این حوزه عنوان کرد و افزود: این مشکل باید با تخصیص و ارایه مشوق‌هایی رفع شود.
کوگانی همچنین اظهار کرد: توجه به بسته‌بندی مناسب و شکیل برای محصولات تولیدی صنایع‌دستی که قابلیت صادرات دارند و موانعی که برای خروج محصولات صنایع‌دستی وجود دارد نیز از دیگر عوامل ضعف در امر صادرات این حوزه است که امیدواریم حمایت‌های صادراتی به شکل تهیه بسته‌های حمایتی از صنعتگران و صادرکنندگان محصولات صنایع‌دستی در دستور کار دولت قرار گیرد.
وی افزود: در کنار این امر برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در کشورهای هدف را یکی دیگر از راهکارهای رونق صنایع‌دستی استان کرمانشاه عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 250 رشته صنایع دستی مصوب در کشور وجود دارد که از این تعداد 60 رشته آن در استان کرمانشاه فعال است.
جاجیم‌بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک‌کاری چوب و ریزه‌کاری چوب، نمدمالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می‌توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت‌های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبدبافی، نساجی (موج‌بافی و اهرامی‌بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می‌توان از جمله صنایع دستی فراموش شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.

شناسه خبر 66710