شناسه خبر:66771
1401/12/13 12:49:53

سپهرغرب، گروه خبر: احداث نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی کشور در کرمانشاه توسط متخصصان داخلی که به عنوان بزرگترین واحد از این دست در کشورهای منطقه نیز به شمار می‌رود جلوه ای از تکیه بر توان داخلی در شرایط تحریم به شمار می‌رود.

با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) توانسته است طرح بیواتانول کرمانشاه که در نوع خود یکی از طرح‌هایی است که در منطقه و کشور بی‌نظیر محسوب می‌شود را با بهره‌گیری از توان مهندسان و سازندگان داخلی به مرحله پایانی خود برساند.
متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان، معضلات اقتصادی و مسایل دیگر بخشی از ظرفیت‌های تولیدی کشور به حالت رکود و تعطیلی درآمد که خوشبختانه با استقرار دولت سیزدهم، رییس جمهوری، دستور پایش کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی و نیمه تعطیل را در کشور صادر کردند که نشان دهنده نگاه ویژه ایشان به عرصه تولید و تاثیر آن در چرخه اقتصادی کشور در شرایط سخت تحریمی است.
هم اکنون پس از گذران سال‌ها، امروز استان کرمانشاه به همت دولتمردان در حال قرار گرفتن در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است به نحوی که بی‌تردید می‌توان احداث این واحد اقتصادی را یک رکن مهم توسعه‌ یافتگی در استان به شمار آورد.
در سال 1392 بود که احداث واحد بیواتانول کرمانشاه از طرح‌های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به این استان با قطعی شدن خرید زمین محل احداث کارخانه، برای تولید اتانول سوختی از ضایعات کشاورزی با ظرفیت روزانه 100 تا 200 هزار لیتر با توجه به پتانسیل‌های این استان کلید خورد.
اتانول سوختی بهترین جایگزین MTBE جهت بهبود عدد اکتان بنزین مصرفی کشور است؛ در حال حاضر مصرف اتانول سوختی با هدف بالا بردن بهینه عدد اکتان در دنیا روز به روز در حال افزایش است و با توجه خطرات زیست محیطی MTBE، اتانول می‌تواند جایگزین این ماده شده و تا پنج درصد با بنزین مصرفی کشور ترکیب شود.
با توجه به مصرف روزانه بیش از 60 میلیون لیتر بنزین در کشور، حداقل روزانه سه میلیون لیتر اتانول مورد تقاضای شرکت ملی پخش و پالایش است تا جایگزین ماده MTBE شود.
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واحدهای تولید بیواتانول سوختی خود را به صورتی طراحی می‌کند که قابلیت استفاده از انواع مواد سلولزی از جمله باگاس، ضایعات نخیلات، گندم،‌ برنج و همچنین ذرت را نیز داشته باشند.
طرح بیواتانول کرمانشاه در سفر دوم رئیس جمهور افتتاح می‌شود
معاون نوسازی و بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در سفر اخیر خود به استان کرمانشاه با تقدیر از نگاه توسعه ای استاندار کرمانشاه به طرح بیواتانول استان، گفت: این طرح از جمله پروژه‌هایی است که در سفر دوم رئیس‌جمهور به کرمانشاه یا هفته دولت توسط دکتر رئیسی افتتاح خواهد شد.
راه‌اندازی واحدی با این تکنولوژی و ظرفیت برای اولین بار در کشور هم اینک در زمینی به وسعت 12.7 هکتار در شهرک صنعتی بیستون کرمانشاه در حال احداث بوده و مراحل پایانی خود را پشت سرمی گذارد.
معاون نوسازی و بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در دیدار با «محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه اظهار کرد: این طرح که توسط شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس در حال اجراست یکی از پروژه‌های مهم ما در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است که با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم.
«فرشاد مقیمی» با قدردانی از نگاه توسعه ای و هدفمند استاندار کرمانشاه نسبت به اجرای این طرح افزود: طرح بیواتانول بیش از 93 درصد پیشرفت دارد و با اعتبار بیش از 2 هزار میلیارد تومان در استان کرمانشاه اجرایی می‌شود.
وی اضافه کرد: این طرح که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است، در سفر استانی دکتر رییسی به استان نیز پیگیری و مصوب شده است و در سفر دوم رییس جمهور یا در هفته دولت به بهره داری خواهد رسید.
زنجیره تولید برای طرح بیواتانول در استان کرمانشاه ایجاد شود
استاندار کرمانشاه نیز از طرح شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس به عنوان طرحی مهم و ضروری به منظور تامین سوخت پالایشگاه‌ها نام برد و گفت: باید نگاه توسعه‌ای به طرح بیواتانول داشته باشیم زیرا بازار مصرف بالایی برای این کارخانه وجود دارد.
«محمدطیب صحرایی» افزود: تولیدات این واحد علاوه بر پالایشگاه موجود کرمانشاه، می‌تواند خوراک پالایشگاه در دست احداث آناهیتا این استان را نیز تامین کند.
وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم که در آینده نزدیک یک زنجیره تولید از این طرح در استان ایجاد شود زیرا زیرساخت‌ها آن هم اکنون در استان کرمانشاه فراهم است.
به گزارش ایرنا، با روند جاری در عملیات این پروژه انتظار می‌رود عملیات ساخت، نصب، تست و راه‌اندازی این زیست‌پالایشگاه مهم در سال جاری به اتمام برسد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده با افتتاح رسمی آن توسط رئیس‌جمهور وارد مدار تولید شود.
طرح زیست‌پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی از جمله طرح‌های ایدرو در مناطق کمتر برخوردار است که با راه‌اندازی آن و تولید سالیانه 66 میلیون لیتر الکل سوختی غلات، بیش از 65 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود.
با بهره برداری از این پروژه همچنین سالیانه 66 هزار تن کنجاله تخمیری باقیمانده از تولید الکل سوختی نیز به عنوان محصول جانبی تولید می‌شود که اکنون به عنوان ماده ارزشمند تغدیه دام به صورت وارداتی تامین می‌شود.
بیواتانل سوختی به‌عنوان محصول پاک در راستای حفظ محیط زیست جایگزین افزودنی‌های شیمیایی بنزین می‌شود که موجب کاهش چشمگیر آلایندگی آن است.
استان کرمانشاه با بیش از 2 میلیون نفر جمعیت، بیش از یک هزار واحد تولیدی و صنعتی با اشتغالزایی بیش از 30 هزار نفر دارد.

شناسه خبر 66771