شناسه خبر:66811
1401/12/13 14:59:18

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: ورودی‌های شهرهای استان باید برای افراد متخلف ناامن باشد، رانندگان خودروهای عبوری نباید مرتکب تخلفات حادثه‌ساز شوند.

فرزاد مخلص‌الائمه روز پنجشنبه در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان که با حضور فرمانداران شهرستان‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اظهار کرد: اجرای طرح نوروز 1402 با هدف رضایتمندی حداکثری مسافرین جاده‌ای با بهبود ایمنی و ارتقای سطح خدمات سفر، برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: طرح ستاد خدمات سفر نوروزی سال 1402 از 23 اسفندماه 1401 لغایت 15 فروردین‌ماه 1402 به مدت 22 روز اجرا می‌شود.
مخلص‌الائمه با بیان اینکه این استان به‌دلیل شاهراه بودن و کریدورهای مواصلاتی در ایام نوروز رتبه سوم پُرترددترین استان را به خود اختصاص داده، ادامه داد: نیاز است تا دستگاه‌های اجرایی تمام تلاش خود را به‌منظور افزایش ایمنی راه و امنیت جاده‌ها به کار بگیرند؛‌ در این زمینه هیچ کوتاهی نباید رخ دهد.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: ایام نوروز هم به‌سرعت سپری می‌شود، اما باید تلاش‌های حداکثری صورت بگیرد تا از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم و در راستای افزایش نشاط و شادابی مردم بکوشیم.
وی با بیان اینکه می‌توان از تجربه استان زنجان در راستای کاهش تصادفات استفاده کرد، افزود: آن‌ها از ظرفیت بسیج و سپاه بهره بردند و در این زمینه نیز موفق بودند؛ استان مرکزی هم می‌تواند با هماهنگی با دستگاه‌ها ازجمله پلیس راه، راهداری، مشارکت بیمه و دیگر دستگاه‌ها، از این ظرفیت استفاده کند.
استاندار استان مرکزی گفت: می‌توان چراغ‌های گردان را به‌صورت امانت به اردوگاه‌های بسیج سپرد و چند خودرو را در نقاط حادثه‌خیز با چراغ گردان مستقر کرد؛ ورودی‌های شهرهای استان هم باید برای افراد مختلف ناامن باشد، رانندگان خودروهای عبوری نباید در استان تخلفات حادثه‌ساز انجام ندهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز گفت: ارائه خدمات به مسافران نوروزی با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان انجام شود.
بهنام نظری اظهار کرد: همه دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر و مدیریت بحران استان در ایام نوروز برای ارائه خدمات باید در آمادگی صددرصد باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی افزود: اسکان اضطراری برای همه مناطق استان پیش‌بینی شود و این نیازمند آمادگی همه‌جانبه است؛ فرمانداران و مدیران در این خصوص تصمیمات لازم را بگیرند. غافل‌گیری از هرگونه حادثه در ایام نوروز، قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: جلوگیری از سرقت در پارکینگ‌ها و اماکن عمومی و تأمین امنیت و رفاه مردم و مسافرین یک ضرورت مهم است و نباید اجازه دهیم اتفاقات ناگوار کام مسافرین را تلخ کند.
نظری با اشاره با اینکه معمولاً بیشترین حجم تصادفات در 30 کیلومتری ورودی شهرها اتفاق می‌افتد و این نیاز به آسیب‌شناسی دارد، گفت: البته نباید همه امکانات در ورودی شهرها متمرکز شود و باید در بین راه‌ها امکانات استراحت و رفاهی فراهم باشد تا از بروز حوادث ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی جلوگیری شود.
وی بیان کرد: راهنمایی در مسیرها و ترتیب تصمیمات ترافیکی باید مورد توجه باشد، روشنایی برخی جاده‌ها مطلوب نیست که باید درست شود؛ استفاده از ظرفیت پیامک برای اطلاع‌رسانی و اقدامات فرهنگی، مورد توجه باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تأکید کرد: آغاز زودهنگام طرح نوروزی با توجه به شروع ماه مبارک رمضان در ایام نوروز می‌تواند سطح آمادگی‌ها را افزایش دهد، بنابراین باید از آغاز نیمه دوم اسفندماه آمادگی کامل باشد و ارائه خدمات ستاد سفر با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان، انجام شود.
وی بیان کرد: همه توان برای برقراری شادی و نشاط مردم در ایام نوروز و از طرفی بهره‌گیری از فرصت معنوی ماه مبارک رمضان باید پای کار باشد و تمام دستگاه‌های استان در این خصوص وظیفه دارند.
نظری خاطرنشان کرد: مشخص شدن یک سخنگو برای ارائه جزئیات خدمات و توضیحات لازم درصورت بروز حوادث برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی در فضای مجازی یک ضرورت است و باید از اقدامات جزیره‌ای و پراکندگی جلوگیری کرد تا مردم دچار سردرگمی نشوند.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی نیز در این نشست به اقدامات طرح نوروزی 1402 اشاره کرد و افزود: تشکیل ستاد نوروزی در اداره‌ کل، تعیین کشیک ادارات، تشکیل جلسات هماهنگی و تعاملات لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط مانند پلیس راه، هواشناسی، هلال‌احمر، اورژانس و غیره، برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت و توان ارائه خدمات به مسافران و گردشگران، حضور مستمر و فعال و افزایش ساعات کار، پیگیری ایمن‌سازی مسیرهای پُرتردد و غیره، ازجمله اقدامات ستاد اجرایی خدمات سفر استان است.
مصطفی مرزبان پیگیری و نظارت مستمر بر ابلاغ دستورالعمل‌ها و اقدامات لازم درخصوص نظارت و بازدید مستمر بر سرویس‌های بهداشتی بین راهی و واحدهای خدمات‌رسان به مسافران و شناسایی و تذکر برای رفع نواقص به‌منظور تکریم مسافرین، پاسخ دادن سریع به پیشنهادات، انتقادات و شکایات مسافرین و برخورد قاطع با متخلفین و رسیدگی به تخلفات، اطلاع‌رسانی لازم از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌های جمعی، هماهنگی لازم با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سطح استان مبنی بر تأمین و تخصیص به‌موقع سوخت در جایگاه‌ها، بازدید مستمر از مجتمع‌های خدماتی- رفاهی و پیگیری لغو کلیه عملیات عمرانی در سطح و حریم راه‌ها از تاریخ 20 اسفندماه 1401 تا 20 فروردین‌ماه 1402 را از دیگر اقدامات این ستاد عنوان کرد.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی تشکیل ستاد سفر را با هدف افزایش رضایتمندی گردشگران عنوان کرد و گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته برنامه‌های متعدد فرهنگی اجرا خواهد شد و از 23 اسفندماه شاهد اجرای برنامه‌های مختلف و شاد برای کودکان و نونهالان (در ماه مبارک رمضان متناسب با این ایام) خواهیم بود.

شناسه خبر 66811