شناسه خبر:66965
1401/12/16 09:53:29

سپهرغرب، گروه کشاورزی: معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی با اشاره به ضرورت مبارزه با زمین‌خواری گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای آن‌ها را با تصاویر قدیمی‌تر تطبیق می‌دهد و به‌صورت هوشمند نسبت به هرگونه تغییر کاربری هشدار می‌دهد.

حسین میررجبی در خصوص ضرورت مبارزه با زمین‌خواری گفت: ارائه آمار زمین‌خواری در چندین دستگاه پراکنده است؛ از سال 1396 کارگروه مبارزه با زمین‌خواری و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پیگیر موضوع عدم وجود سامانه صدور مجوز در حوزه زمین و سامانه هوشمند در پایش اراضی بوده است.
وی افزود: در حال حاضر صدور مجوزها و همچنین در پاسخگویی به استعلامات با چالش‌های بسیار زیادی مواجه هستیم و مردم از نحوه صدور مجوزها ناراضی هستند. زمان‌بر بودن، تداخل وظایف، عدم شفافیت و رانت اطلاعاتی در بعضی دستگاه‌ها جهت صدور مجوزها وجود دارد.
  پنجره واحد مدیریت زمین صدور مجوز‌ها را تسهیل می‌کند
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یک سامانه هوشمند است که در موضوع سرمایه‌گذاری کاملاً شفاف عمل می‌کند. در ضوابط اجرایی سازمان منابع طبیعی کشور به‌عنوان راهبر سامانه معرفی شد و بنا داریم در قالب بارگذاری لایه‌های مختلف حوزه عملیاتی دستگاه‌ها، صدور مجوزها را تسهیل نماییم.
میررجبی اظهار کرد: در درجه نخست موضوع مهم و بسیار جدی که در کشور وجود دارد برنامه آمایش سرزمین است. لایه اولیه‌ای که قصد تکمیل آن را داریم موضوع بارگذاری نقشه‌های مطالعاتی آمایش سرزمین است. سایر دستگاه‌ها ازجمله سازمان منابع طبیعی، وزارت راه و شهرسازی سازمان اوقاف، امور خیریه، بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌ها باید نقشه حوزه عملیاتی خود را در آن سامانه بارگذاری نمایند.
  تشخیص زمین‌های مستعد سرمایه‌گذاری در سامانه پنجره واحد زمین
وی تصریح کرد: وقتی متقاضی سرمایه‌گذاری به پنجره واحد مدیریت زمین مراجعه می‌نماید و نقشه ملک خود را بارگذاری می‌کند یا در خواست فعالیت در حوزه گردشگری را دارد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین می‌تواند به شکل هوشمند آن را با برنامه آمایش سرزمین، نقشه کاربری اراضی، حوزه عملیاتی دستگاه‌ها مثل حریم راه‌آهن جاده‌ها منابع طبیعی و غیره تطبیق دهد، آنگاه سامانه به‌صورت آنلاین و فوری تشخیص می‌دهد که این عرصه در حوزه موردنظر مستعد و قابل‌سرمایه‌گذاری است یا خیر.
وی ادامه داد: اگر کسی نقشه‌ای برای انتخاب زمین نداشته‌ باشد، با مراجعه به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین می‌تواند کاربری مدنظر خود را انتخاب کند و سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، عرصه‌هایی را به‌صورت هوشمند معرفی می‌کند.
  رصد هوشمند اراضی هزینه‌های نظارت فیزیکی را کاهش می‌دهد
وی در خصوص موضوع پایش اراضی اظهار کرد: تعداد زیادی زمین وجود دارد که جزء انفال است. در سازمان منابع طبیعی کشور بالغ بر 137 میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی در قالب جنگل، مرتع، اراضی جنگلی، بیشه‌های طبیعی و اراضی بیابانی وجود دارد که متأسفانه بعضاً در معرض زمین‌خواری قرار می‌گیرند.
این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر قبل از ایجاد سامانه پنجره واحد نیروهای حفاظتی دستگاه‌های مختلف در حوزه عملیاتی خود باید به‌صورت فیزیکی برای تشخیص اراضی تصرف شده به محل مراجعه می‌کردند. این موضوع چالش‌هایی همچون کمبود نیرو، شرایط توپوگرافی، صعب‌‌العبور بودن و موارد مختلفی که علی‌رغم پیگیری 24 ساعته دستگاه‌ها ممکن بود اراضی تصرف شده رصد یا اصلاً شناسایی نشوند.
  مقابله با زمین‌خواری از طریق تصاویر ماهواره‌ای
میررجبی افزود: با ایجاد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین این امکان برای 11 استان فعال شده است که این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و بروز را با تصاویر ماهواره‌ای قدیمی‌تر تطبیق می‌دهد و به‌صورت هوشمند آن‌ها را پایش می‌کند و هرگونه تغییر کاربری که در هر عرصه رخ دهد، سامانه به‌صورت هوشمند هشدار صادر می‌دهد.
وی در پایان اظهار کرد: این سامانه توسط سازمان فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، سازمان منابع طبیعی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به طور مرتب رصد و پایش‌ می‌شود. به‌صراحت می‌توان گفت ضوابط اجرایی پنجره واحد مدیریت زمین به طور دقیق تنظیم شده است و سازمان‌های مذکور می‌توانند کم‌کاری دستگاه‌های مرتبط با این سامانه را به مراجع ذی‌ربط برای برخوردهای قانونی گزارش دهند.

شناسه خبر 66965