شناسه خبر:67059
1401/12/20 09:54:28
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین افتتاح خط تولید پاراآمینوفنل شازند:

فرآیند صدور مجوز واحدهای صنعتی باید کاهش یابد

سپهرغرب، گروه خبر: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فرآیند دریافت مجوز برای صنایع و واحدهای تولیدی باید کاهش یابد.

«علی آقامحمدی» روز پنجشنبه در آیین افتتاح خط تولید پاراآمینوفنل (مواد اولیه داروی استامینوفن) در شرکت کیمیاگران امروز شهرک صنعتی شازند ابراز کرد: باید به‌جای آغاز عملیات اجرایی و صدور جواز، راه را برای فعالیت‌های تولیدی فراهم کرد.
وی بیان کرد: متقاضیان باید به 30 دستگاه برای گرفتن مجوز مراجعه کنند که هرکدام موانعی برای آنان ایجاد می‌کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه امسال به‌نام تولید، اشتغال و دانش‌بنیان نام‌گذاری شد، ادامه داد: باید به معنای واقعی کلمه، راه برای تولیدکنندگان باز شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آنچه در شرکت تولیدی کیمیادارو شازند پایه‌گذاری شده‌، در جهت حفظ محیط‌زیست، بهبود شرایط زندگی مردم و رشد علمی کشور است.
آقامحمدی اظهار کرد: امروز کارخانه‌ای در شازند افتتاح شد که تمام ماشین‌آلات آن در داخل کشور طراحی و تولید شده است و این مهم، نکته کلیدی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: در این مجموعه، 10 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و شرکت کیمیادارو در چهار هکتار وسعت در زمینه دارویی فعالیت خود را آغاز کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هم‌اکنون هفت میلیون بشکه نفت و گاز در کشور مصرف می‌شود که 50 درصد آن زیاد است و موجب شده آلودگی هوا افزایش یابد که مرکزی نیز یکی از استان‌های آلوده است.
آقامحمدی بیان کرد: علت این است که انرژی با قیمتی ناچیز در اختیار واحدهای صنعتی و تولیدی قرار می‌گیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: سالانه 600 میلیون دلار مواد مؤثر دارویی در کشور نیاز است که عدد کمی نیست و امید است این شرکت به تولیدات مطلوبی دست پیدا کند.
آقا محمدی افزود: حداقل سه‌ هزار پارک برای پتروشیمی‌ها و صنایع پایین‌دستی ایجاد شده و باید از سنگ‌اندازی در مسیر شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان جلوگیری به عمل آید.
وی با بیان اینکه در سایر کشورها هزینه برای ساختمان صرف نمی‌شود، گفت: در مسیر جاده‌های کشور انبوهی از واحدها ساخته شده که بهتر است کاروان‌سرای علمی در این مسیرها راه‌اندازی شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در حوزه دارو واحد تولید انسولین در تهران راه‌اندازی شد که با بروز مشکلات، لازم بود این بخش به‌جای واردات دارو، تقویت شود.
آقامحمدی افزود: باید به سمت تولید زنجیره دارو حرکت کرد و قرار است زنجیره تولید در تهران سامان یابد و استان مرکزی می‌تواند به‌عنوان نمونه آزمایشی به شکل زنجیره تولید فعالیت داشته باشد؛ تلاش شود نقایص استخراج و کشور به صادرکننده بزرگ دارو تبدیل شود.
وی بیان کرد: ما باید فرش زیر پای مردم به‌ویژه سرمایه‌گذاران باشیم تا آنان با راه‌اندازی واحدهای تولیدی، به صنعت کشور کمک کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جوانی جمعیت درحال کاهش است و اکنون سالمندی 70 تا 80 سالگی تجربه می‌شود؛ درحال حرکت به سمت جمعیتی با 120 سال سن هستیم، بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.
 حوزه داروسازی فرصتی بزرگ برای سرمایه‌گذاری است
معاون علمی رئیس‌جمهور نیز گفت: در همه زنجیره‌های ارزش مزیت وجود ندارد، زیرا در برخی موارد دانش، زیرساخت و مواد اولیه در اختیار نیست؛ اما در زنجیره ارزش دارو چه در بخش شیمیایی و چه در بخش زیستی، یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های دنیا در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.
«روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی» افزود: در این راستا، مواد اولیه، ثروت و سرزمین آماده است و فقط دانش و فناوری نیاز بوده که در کشور جوانان با استعدادی وجود دارند و در کنار آن، بازار هم فراهم است.
معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: زیرساخت موجود و زنجیره‌های بالادستی در کشور در این بخش فراهم است و باید از این فرصت ویژه برای سرمایه‌گذاری بهره‌گیری فراوان صورت گیرد.
دهقانی‌فیروزآبادی اظهار کرد: کارخانه «کیمیاگران امروز» 10 میلیون دلار ارزش زیرساخت دارد و مدعی است که سالانه 30 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت.
وی تأکید کرد: صحبت از زنجیره ارزش، مانند صحبت از یک درخت بوده و صنعت نفت مانند این درخت است.
معاون علمی رئیس‌جمهور افزود: امروز صنایع کشور، درخت‌هایی هستند که دستاورد آن‌ها شکوفه‌های این درختان است و شرکت «کیمیاگران امروز» یک شکوفه بوده که می‌تواند ثمره و ارزش فراوانی برای جامعه داشته باشد.
دهقانی‌فیروزآبادی گفت: حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در راستای زنجیره‌های ارزش حوزه دارو وجود دارد.
وی افزود: همچنین تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر پتروشیمی خلیج فارس با ارزش دو هزار میلیارد تومان از محل منابع قانون جهش تولید و اعتبار مالیاتی یکی از فرصت‌هایی است تا این مجموعه‌ها توسعه یابد.
معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: پتروشیمی‌ها به‌جای چانه‌زنی درخصوص پنج درصد ارزش عوارض، گمرک و سایر موارد، باید بدانند که ثروت آینده در صنعت داروسازی است و باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.
  داروسازی ایران یک صنعت پیشران است
رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت: داروسازی کشور در 40 ساله گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و امروز به یک صنعت پیشران تبدیل شده است.
حیدر محمدی افزود: اگرچه صنعت داروسازی کشورمان به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیری داشته، اما همچنان کارهای برزمین‌مانده وجود دارد که نیازمند حمایت‌های مالی است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به‌خصوص پیش از انقلاب، کشورمان واردکننده دارو بود، اما امروز به یکی از صادرکنندگان دارو تبدیل شده و بسیاری از کشورهای همسایه خریداران دارو از ایران اسلامی هستند.
محمدی اظهار کرد: برای رسیدن صنعت دارویی کشور به نقطه مطلوب در حوزه دارو، تلاش‌های وافری صورت گرفته و حیف است که با نبود حمایت درست و عدم رفع نیازها، این صنعت پیشرو تحت تأثیر قرار گیرد؛ بنابراین باید نگاه به حوزه سلامت بسیار متفاوت باشد. متأسفانه گاهی شاهدیم که نگاه به حوزه دارویی کشور، امنیتی نیست و هنوز در حوزه دارو و تجهیزات، نیازهای بودجه‌ای رفع نشده است.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این صنعت در مواردی ارتباط مستقیم با ارز دارد و با کمبودهای بودجه‌ای مواجه هستیم، گفت: همیشه سلامت باید برای مسئولان کشور در اولویت باشد و اگر امروز این نگاه حاکم نشود، بدون شک در سال آینده با مشکل روبه‌رو می‌شویم.
وی با بیان اینکه کمبود جدی در حوزه دارو در کشور وجود ندارد و هر کمبودی قطعاً با اقدامات مؤثر به‌سرعت رفع می‌شود، افزود: اگر امروز به یک عدد مناسبی در صنعت دارویی رسیده‌ایم، حاصل تلاش صنعت دارویی در تولید مواد اولیه است و در مسیر حرکت به سمت خودکفایی هستیم.
محمدی با اشاره به اینکه داروی استامینوفن یکی از داروهای به‌ظاهر ساده اما حیاتی است و راه‌اندازی خط تولید مواد اولیه آن در شرکت کیمیاگران امروز بخشی از وابستگی ما را رفع خواهد کرد، ابراز کرد: امید است که در خط تولید حوزه پلاسما و تولید انسولین‌های انسانی به خودکفایی برسیم.
 وزرات بهداشت برای تأمین دارو سه میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وزارت بهداشت برای رفع نیاز دارو و تجهیزات پزشکی به سه میلیارد دلار ارز نیاز دارد.
«حسین‌علی شهریاری» افزود: تأمین دارو و امنیت از وظایف حاکمیت است که امنیت با تلاش شهدا محقق شده و این مقوله اکنون در کشور قابل قبول است.
وی بیان کرد: با وجود تلاش‌های زیاد، شعاری که روی دفاتر بیمه بیان شده، محقق نشده است.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از چند داروخانه در اراک سرکشی صورت گرفت و همه‌جا افزایش قیمت وجود دارد.
شهریاری اظهار کرد: در حوزه دارو و نقدینگی مشکلات جدی وجود دارد؛ از مهرماه 1400 تاکنون نگرانی‌های زیادی در بحث تأمین دارو هست و با سران سه قوه، مکاتباتی انجام شده است.
وی عنوان کرد: 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، اما 70 درصد مواد اولیه تهیه دارو از چین و هند وارد می‌شود.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: دارو مقوله مهمی است که برنامه بودجه برای تأمین ارز در این بخش مهم، همکاری لازم را ندارد.
شهریاری گفت: امسال 69 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین دارو گذاشته شده، اما به‌طور قطع مشکلاتی در این بخش طی سال آینده وجود دارد.
مدیرعامل شرکت کیمیاگران نیز در این آیین گفت: دو سال پیش که در حضور وزیر بهداشت وقت و رئیس سازمان غذا و دارو خط تولید ماده مؤثره استامینوفن افتتاح شد، قول داده شد به سمت تولید ماده پیشتاز آن حرکت خواهیم کرد؛ سالی که استامینوفن تولید شد، کشور بی‌نیاز و خودکفا در رابطه با این دارو شد، اما سعی بر این بود که رسالت خود را ادامه دهیم تا زنجیره کامل شود.
سیدمحمدرضا موسوی افزود: در دو سال گذشته سالانه معادل حدود 15 تا 20 میلیون دلار از این ماده وارد کشور می‌شد که با تولید آن در شرکت، دیگر نیاز به واردات این دارو نیست.
مدیرعامل شرکت کیمیاگران بیان کرد: برای جلوگیری از واردات این ماده پیشتاز، در راستای افتتاح خط تولید پاراآمینوفنول تلاش شد و امروز این خط افتتاح می‌شود.
موسوی ظرفیت تولید این واحد را دو برابر نیاز کل کشور دانست و اضافه کرد: اگر سال گذشته 20 میلیون دلار پاراآمینوفنول وارد کردیم، امسال با افتتاح این خط تنها پنج میلیون دلار وارد می‌شود و حدود 15 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی انجام می‌شود.
وی بیان کرد: امروز نیز قول می‌دهیم طی دو سال آینده خط تولید پارانیتروکلرو بنزن plcd افتتاح شود و این زنجیره ارزش از نفت تا به داروی استامینوفن کاملاً متصل شود.
مدیرعامل شرکت کیمیاگران امروز خاطرنشان کرد: رسالت این مجموعه جلوگیری از خام‌فروشی است و این برای نخستین‌بار در جهان است که این خط راه‌اندازی می‌شود؛ این کار به‌صورت آزمونه (پایلوت) در این مجموعه انجام می‌شود.
موسوی ادامه داد: متفورمین ماده دومی است که به سمت تولید آن خواهیم رفت، این ماده با برندهای بین‌المللی با قیمت چندبرابری به فروش می‌رسد، همچنین تولید آسپیرین و سپس مفنامیک نیز در برنامه قرار دارند، این رسالت و راه تا خودکفایی کامل ادامه خواهد داشت.
خط تولید مواد اولیه داروی استامینوفن روز پنجشنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی در شرکت کیمیاگران شهرستان شازند افتتاح شد.

شناسه خبر 67059