شناسه خبر:67107
1401/12/21 10:55:31

سپهرغرب، گروه خبر: یادمان‌های دفاع مقدس در ایلام در حالی در آستانه سال جدید میزبان کاروان‌های راهیان نور هستند که رفع مشکلات زیرساختی آنها نیازمند توجه مسئولان است.

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان برگزاری اردوهای راهیان نور است که موجب آشنایی عموم مردم با تاریخ و حوادث جنگ، زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهدا، افزایش روحیه عدالت‌خواهی در جامعه و همچنین آشنای نسل کنونی با سرشت نیک شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس می‌شود.

کارشناس جامعه شناسی اظهار داشت: اردوهای راهیان نور، نه یک سفر، نه تنها یک فرهنگ و یا نوستالژی بلکه بیداری فکرو اندیشه و نمایشگاهی از رشادتها و شجاعت‌های مردان راه خدا است که باعث ایجاد ارتباط عمیق بین نسل سوم و چهارم با نسل‌های اول و دوم انقلاب و انتقال آرمان‌های شهدا همچون ایثار جان در راه خدا به نسل کنونی می‌شود.

الهه شهبازی افزود: بهره‌برداری از دفاع مقدس نیازمند به‌کارگیری فناوری درست و مناسب، برنامه‌ریزی صحیح، افزایش برگزاری اردوهای راهیان نور برای همه اقشار جامعه و از همه مهم‌تر توسعه یادمان‌ها و بهبود زیرساخت‌ها است.

این کارشناس با بیان اینکه بسیاری از یادواره‌های استان ایلام از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند، افزود: اگر یادواره‌های شهدا و اردوگاه‌های راهیان نور از امکانات بیشتری برخوردار باشند بدون شک تعداد اردوهای برگزار شده در این مناطق بیشتر می‌شود و حتی موجب می‌شود دانش‌آموزان بیشتری از اقصی نقاط کشور به مکان‌های عملیاتی استان ایلام اعزام شده و با ارزش‌های دفاع مقدس در این استان آشنا شوند.

  نقش راهیان‌نور در جهاد تببین

مسئول سازمان اردویی و راهیان نور سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام اظهار کرد: بحث راهیان‌نور یکی از برنامه‌های تأثیر گذار فرهنگی کشور است که هر ساله با هدف آشنایی نسل جوان و نوجوان با فرهنگ ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت برگزار می‌شود که از سوی دیگر یکی از ابزارهای اصلی جهاد تبیین نیز به شمار می‌رود.

سرهنگ عارف یاسمی با بیان اینکه امسال نیز همچون سنوات گذشته در تمام یادمان‌های ملی استان آماده پذیرش بازدید کنندگان از اقصی نقاط استان هستیم، افزود: اردوهای راهیان نور 2 الی 3 روزه برای 7 هزار دانش‌آموز ایلامی برنامه‌ریزی شده است که در دو مرحله دختر و پسر از تمام یادمان‌های استان بازدید خواهند کرد و برای 6 هزار نفر دانشجو نیز برنامه ریزی شده است که به دو صورت جداگانه دختر و پسر از یادمان‌های حوزه جنوب همچون شلمچه، طلایه و دو کوه بازدید و زیارت کنند.

  معرفی یادمان‌های استان

سرهنگ یاسمی در خصوص یادمان‌های استان بیان کرد: یادمان نقطه ایثار یا قلاویزان، سه راه جندالله، یادمان شهید کشوری یا میمه و یادمان شرهانی چهار یادمان ملی استان هستند که متولی خود آنها نیز استان است و یادمان شهید باقری، یادمان والفجر و سیدالشهدا نیز که در حوزه سرزمین ایلام واقع شده‌اند، سه یادمان دیگر ملی دیگر به شمار می‌روند که به صورت مشترک از طریق مرکز و استان‌های دیگر همچون استان البرز اداره می‌شوند.

وی تصریح کرد: یادمان‌های دیگری از قبیل قرارگاه حضرت امیر، یادمان شهید چاغروند و یادمان ایل شوهان از دیگر نقاط بازدید برخی کاروان‌ها به شمار می‌روند که هنوز به ثبت ملی نرسیدن اما ساز و کارهایی در خصوص تصویب این یادمان‌ها انجام شده است.

  مشکلات زیرساختی یادمان‌ها

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه یادمان‌های ملی که در حوزه استان واقع شده‌اند عموماً از لحاظ زیرساخت و امکانات مشکلی ندارند، گفت: قرارگاه حضرت امیر و یادمان قلاویزان دارای امکانات کامل می‌باشند، یادمان شرهانی نیز از لحاظ راه ارتباطی نیازمند بهبود است و یادمان میمه هم از لحاظ بنا و ساختمان نیازمند تجهیز امکانات است که البته متولی این یادمان ارتش است، اما در مجموع در تلاشیم که وضعیت یادمان‌های استان جهت افزایش ظرفیت بازدیدکنندگان بهبود یابد.

  تکمیل زیرساخت‌های یادمان‌های ایلام آغاز می‌شود

استاندار ایلام نیز روز گذشته در جلسه قرارگاه راهیان نور اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده، از متمم سفر ریاست جمهور به استان ایلام 110 میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های یادمان شرهانی و قلاویزان تخصیص یافت و از هفته آینده عملیات تکمیل زیرساخت‌های یادمان شهدای شرهانی با اعتبار 60 میلیارد ریال توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام آغاز می‌شود.

حسن بهرام نیا بیان کرد: همچنین از مجموع 110 میلیارد ریال متمم سفر ریاست جمهور، 50 میلیارد ریال دیگر نیز برای سامان‌دهی یادمان قلاویزان هزینه می‌شود که عملیات تکمیل زیرساخت‌های این یادمان نیز پس از اتمام عملیات زیرساختی یادمان شرهانی آغاز می‌شود.

وی گفت: از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم با پیگیری‌های انجام شده، تاکنون 570 میلیارد ریال برای سامان‌دهی و مرمت یادمان‌ها و گلزار شهدا مصوب شده که از این میزان اعتبار تاکنون 220 میلیارد ریال تخصیص یافته و محقق شده است.

بهرام نیا بیان کرد: علاوه بر این اعتبارات، 50 میلیارد ریال نیز برای سامان‌دهی، مرمت و بازسازی مزار مطهر شهدای استان در نظر گرفته شده است که 40 میلیارد ریال از این مبلغ نیز تخصیص داده شده و عملیات آن توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال انجام است.

استان ایلام دارای 7 یادمان ملی، 19 یادمان استانی، 42 یادمان شهید گمنام و 400 نقطه یادمانی خاطره‌انگیز است، در این راستا و در مجموع حدود 570 میلیارد ریال اعتبار برای یادمان‌ها و گلزار شهدای استان در نظر گرفته شده که تاکنون 220 میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته است.

شناسه خبر 67107