شناسه خبر:67407
1402/1/15 09:26:26
در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان همدان در سال 1402 مطرح شد؛

شاخص کارآمدی مسئولان، میزان تحقق شعار سال است

سپهرغرب، گروه خبر: در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان همدان در سال 1402، شاخص کارآمدی مسئولان، میزان تحقق شعار سال دانسته شد.

نخستین جلسه شورای اداری شهرستان همدان در سال 1402 روز دوشنبه با حضور نماینده ولی فقیه در استان، مدیران ادارات و دستگاه‌های اجرایی به ریاست فرماندار در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.
نماینده ولی فقیه در استان همدان در این نشست گفت: مسئولیت در حکومت اسلامی مضاعف می‌شود و کار در فضای امروز بسیار دشوار است؛ البته قبول مسئولیت جزء واجبات کفایی بوده، اما تحقق ویژگی‌های یک مدیر خوب نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با اشاره به نامه پنجم نهج‌البلاغه، ابراز کرد: کارها و اقدامات ما مبتنی بر ملاک‌های ائمه قضاوت خواهد شد، مسئولیت و قبول مسئولیت بسیار مهم است، بزرگان ما حتی مرجعیت را به‌راحتی قبول نمی‌کردند.
امام‌جمعه همدان تشریح کرد: مسئولیت در نظام اسلامی طعمه نیست و کسانی که چنین نگاهی دارند، باید بدانند که این مسئولیت در گلوی آن‌ها گیر می‌کند؛ در طول تاریخ بالاتر از فرعون نداشتیم که درنهایت به خواری افتاد.
وی بیان کرد: در نظام اسلامی که بر خون شهدا پایه‌گذاری شده و با تنهایی چندین‌ساله همسران و مادران شهدا همراه است، مسئولیت یک امانت است که باید دو وظیفه را در قِبال آن انجام دهیم.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه در ابتدا باید شرایط قبول مسئولیت را داشته باشیم و زمانی که کار را به‌عهده گرفتیم راهکارهای آن را پیدا کنیم و درنهایت امانت را به اهلش برگردانیم، گفت: هرکدام از ما مسئولیتی داریم که باید آن را به‌خوبی انجام دهیم و اگر کسی خیانت کند به این امانت، از رحمت خدا به دور خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه در پذیرش مسئولیت نکته دیگری که باید لحاظ شود صلاحیت آن است، افزود: بعضی‌ها برای مدیریت مناسب هستند، اما ضرورتاً هرکس آدم خوبی باشد، مدیر خوبی هم نیست؛ مدیری کارآمدی و توانایی می‌خواهد که فرد بتواند گره‌ای را باز کند. امروز کشور ما مشکلات اقتصادی جدی دارد و در عرصه‌های مهار تورم و توسعه و پیشرفت، مشکلات جدی داریم؛ بنابراین باید افرادی در رأس قرار گیرند که فکر اقتصادی داشته باشند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی افزود: در 44 سال گذشته مسئولی داشتیم که میز خود را تحویل یک نفر بهتر از خود بدهد؟ اگر حکومت اسلامی باشد، باید مصداق زیاد داشته باشیم.
وی تصریح کرد: پاسخگو بودن در پیشگاه الهی نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد؛ چراکه روایت‌های زیادی را مرحوم انصاری دراین‌باره دارند که مسئول را در روز قیامت دست‌بسته وارد می‌کنند، حتی اگر بر 10 نفر مسئولیت داشته باشد و اگر وظیفه‌اش را درست انجام داده باشد، دست وی را باز می‌کنند.
امام‌جمعه همدان بیان کرد: اگر کسی تخصص داشت و مسئولیت قبول کرد، بزرگ‌ترین ریاضت را کشیده است. چراکه امروز یکی از مهم‌ترین امورات، قبول مسئولیت به شرط خلوص بوده و اگر در این فضا مخلصانه هدف را خدمت به مردم بگذاریم، حقیقتاً بهره بردهایم.
وی تأکید کرد: اگر وحدت و همراهی بین مسئولان باشد، بسیاری از مشکلات قابل حل شدن است.
امام‌جمعه همدان با اشاره به شعار سال، گفت: امسال مهار تورم عنوان شده که شاخص کارآمدی مسئولان، میزان تحقق شعار سال است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه امسال مهار تورم قابل لمس‌تر است، افزود: مردم هرروز می‌توانند این مهم را ارزیابی کنند؛ به‌خصوص در استان همدان که تورم برخی اقلام نیاز به نظارت بیشتری دارد. امروز یکی از ضرورت‌ها این است که زندگی روزمره مردم تأمین شود و این اولویت است.
وی ادامه داد: اینکه رهبری فرمودند مهار تورم، یعنی به زندگی روزمره مردم بیشتر توجه شود، ما نسبت به زندگی شهروندان مسئولیت داریم و نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم؛ البته در کنار مهار تورم، باید کارهای بزرگ و زیرساختی صورت گیرد و می‌بایست به جایی برسیم که تحقق این شعار را در پایان سال، مردم قضاوت کنند.
   مشکل مسکن باید در همدان به‌جد حل شود
نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه در مشکل آب همدان نیز بزرگواری مردم را مشاهده کردیم، خاطرنشان کرد: امروز باید به معنای واقعی کلمه اختلاف نظرها را کنار بگذاریم و در سال آینده به‌طور جد مشکل مسکن همدان پیگیری شود.
وی گفت: در پایان سال انتخابات را داریم که با تحقق شعار سال، باید عملاً مردم را به انتخابات دعوت کنیم.
   در مسئله حجاب دغدغه ما حفظ بنیان خانواده‌ها است
امام‌جمعه همدان تصریح کرد: در مسئله حجاب و عفاف نباید اجازه دهیم به دوقطبی‌ها دامن زده شود و باید مراقب رفتارهای خود باشیم، اما قانون حجاب و عفاف باید اجرا شود که بیانیه وزارت کشور را هم داشتیم. در مسئله حجاب و عفاف باید کار فرهنگی صورت گیرد و به قانون عمل شود، چراکه دغدغه ما تزلزل بنیان خانواده‌ها است.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شعار سال و مهار تورم مهم‌ترین عنصر اقتصادی است که اگر شکل بگیرد، رشد خوبی را به همراه خواهد داشت.
حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: طی 10 روزی که در همدان بودم، 167 برنامه در همدان و فامنین در حوزه‌های مختلف برگزار شد و صدای مردم را از نزدیک شنیدم.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شروع سال جدید با همایش قدرتمند وحدت شکل گرفت که به همت مجمع نمایندگان بود و نشان داد استان در سال جدید یکپارچه است و کارهای بزرگی صورت خواهد گرفت.
حاجی‌بابایی با بیان اینکه در 6 فروردین‌ماه جلسه مسکن در استانداری برگزار شد، گفت: طی جلسات فروردین‌ماه همه مسئولین در استان حضور داشتند که تقریباً در تمام روزها جلسه تشکیل شده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز مهم‌ترین عنصر و مؤلفه که دشمن آن را نشانه رفته، کارآمدی است.
حاجی‌بابایی اظهار کرد: در باب حجاب هر آنچه در قانون و دین بوده، نقطه چالشی است که دنیای استکبار می‌خواهد از دنیای ما حذف کند.
وی ادامه داد: مهار تورم نباید رکود را به دنبال داشته باشد و زیرساخت‌ها باید در کنار مهار تورم رشد داشته باشند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کشور به‌خاطر مشکلات سیاسی و بین‌المللی دچار معضلات معیشتی هستیم و حرکت‌های قدرتمند دولت در اسفندماه مثل اجلاسیه چین، برای باز کردن بن‌بست معیشت بود.
وی تأکید کرد: عربستان به این جمع‌بندی رسید که مثلث ایران، روسیه و چین بهتر می‌تواند آن را در منطقه حفظ کند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در اجرای سیاست‌های تبیین باید اقدامات جمهوری اسلامی بیان شود و ایجاد هرگونه یأس در راستای اهداف نظام نیست.
وی افزود: مسکن در همدان گره کور بود و اختلاف نظرهای زیادی وجود داشت و احتیاج به سه هزار هکتار زمین بود تا این بن‌بست باز شود.
حاجی‌بابایی تصریح کرد: همه مسئولین همدانی به میدان آمدند و طرح جامع همدان بعد از 6 سال با افزایش دو هزار هکتار، تصویب شد.
   کمر گرانی زمین در همدان طی سال 1402 خواهد شکست
رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه تمام گرانی‌ها در همدان مسکن است، اما کمر گرانی زمین در همدان طی سال 1402 خواهد شکست.
وی افزود: مردم باید با کمک دولت مسکن بسازند، دولت به‌تنهایی قادر نخواهد بود مشکل مسکن را حل کند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: پتروشیمی ابن‌سینا با 400 میلیون یورو سرمایه‌گذاری از فروردین‌ماه آغاز به کار خواهد کرد و و هرچه پول دارد در بانک‌های استان همدان قرار می‌دهد که همین دو هزار میلیارد تومان بانک‌های استان را زیرورو خواهد کرد.
فرماندار همدان نیز گفت: در بحث تأمین زمین برای مسکن طرح جامع تصویب شد و ماهی دوبار جلسه مسکن شهرستان برگزار و سیاست‌های کلی دنبال می‌شود.
مسلم مخفی افزود: در سال 1402 خبرهای خوبی را در حوزه مسکن برای مردم خواهیم داشت، چراکه اگر چرخ مسکن به حرکت درآید، در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
مخفی تصریح کرد: در حوزه حجاب و عفاف مدیران شهرستان پیگیر هستند و همدان به‌عنوان دارالمؤمنین برنامه‌های فرهنگی زیادی در این حوزه دارد.
فرماندار شهرستان همدان گفت: ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذار از دغدغه‌های مسئولین شهرستان است؛ در استان با معضل سرمایه‌گذار مواجه هستیم که در سال آینده به دنبال جذب آن خواهیم بود.
این مقام مسئول تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز در دست اقدام است و توجه به مسائل فرهنگی حتماً مد نظر خواهد بود؛ کادرسازی و حضور دانش‌آموزان در جلسات آموزش‌وپرورش، یکی از مهم‌ترین اقدامات بوده است.
مخفی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی آسیب دیده، افزود: باید سرمایه اجتماعی ترمیم شود؛ طرح مسجد در شهرستان درحال اجرا است و معتمدین و بسیج محلات نیز در این طرح همکاری دارند و هدف آن جذب جوانان و افزایش اعتماد عمومی است.
وی ابراز کرد: در پایان سال انتخابات را داریم که با افزایش سرمایه اجتماعی، می‌توان اعتماد عمومی را جلب کرد تا شاهد حضور مردم باشیم.
مخفی با اشاره به اختصاص اعتبار سفر ریاست‌جمهوری به همدان، گفت: اختصاص اعتبار سفر ریاست‌جمهوری به همدان با سایر استان‌ها قابل مقایسه نیست؛ 14 هزار و 131 میلیارد تومان بودجه به همدان اختصاص یافت که چهار هزار و 395 میلیارد تومان آن سهم شهرستان همدان بود؛ 350 میلیارد تومان برای بیمارستان اکباتان، 450 میلیارد تومان برای مرکز جامع سرطان، 50 میلیارد برای موزه هنرهای معاصر و 400 میلیارد برای کنارگذر غربی که اگر تمام شود، تصادفات کاهش چشمگیری خواهند داشت.

شناسه خبر 67407